Benodigheden voor rijdende truck

Hey modelbouwtruckers,

Zoals je misschien al kon merken ben ik een leek op modeltruckgebied en heb nu weer een vraag aan (de experts) jullie.

Ik ben vaak op de site van een modelzaak aan het rondneuzen die in Elst zit (weet niet of ik de naam mag noemen :S) maar dan zie je zoveel spullen...

Ik wil graag weten wat je nou precies allemaal nodig hebt om een rc-truck te laten rijden buiten de chassis/cabine en verlichting/geluid om.

Ik denk dat ik daar wel (binnen enkele uren) antwoord op kan krijgen!

Alvast bedankt

Belangrijkste is natuurlijk een goede zender en ontvanger.
1)Denk dat je moet kijken naar iets met minimaal 4 kanalen liefst uitbreidbaar voor later.
(zou zonde zijn om er later nog 1 te moeten kopen)
2)Dan ligt het er aan wat voor soort truck je koopt maar sommige hebben geen motor.
Als je die los moet kopen kan je denk ik het beste een truckpuller motor kopen. Lekker sterk en niet al te duur.
3)Goede set batterijen maar dat is ook weer een keuze die afhankelijk is van het model dat je gaat rijden. tamiya is 7.2volt en de rest is volgens mij al snel 12volt.
4)servo's voor het sturen en eventueel een versnellingsbak aan te sturen.

Denk dat je met die dingen al een heel eind kan komen om te rijden.
Maar ja de meeste keuze zijn verschillend kwa merk wat je wilt gaan rijden. Denk dat je dat eerst voor je zelf duidelijk moet krijgen.

Laatst bewerkt:
Dat antwoord kun je veel sneller krijgen dan een paar uur. Ten eerste door bij Hobma gewoon een verkoper aan te schieten. De tweede mogelijkheid is om op de site van een merk wat informatie te zoeken. Zo staat bij de Tamiya's altijd keurig wat in de doos zit (motor bijvoorbeeld) en wat je nog nodig hebt.

Voor een standaard elektrieke auto heb je nodig:
- motor
- regelaar (ESC)
- stuurservo
- ontvanger
- zender
- accu
- lader

Als je maar 2 kanalen hebt te besturen, stuur en gas/rem, dan heb je een 2-kanaals zender en ontvanger nodig. Wanneer je een tweede servo hebt die bijvoorbeeld een versnellingsbak nodig heeft dan zit je op 3 kanalen.

O ja, 1 accu is altijd te weinig.

aangeraden als zender:de F-14 of FC-16
lijkt duur maar als je uitbreidingen wilt levert het je veel op!

@Jazzy, 1 accu te weinig? als je aan één accu genoeg heb heb je niet meer nodig.
het is wel AAN TE RADEN om meerdere accu's te kopen.wel zo handig natuurlijk

schakelservo voor bij de MEESTE trucks ook niet overbodig.

Hartelijk dank voor deze snelle antwoorden.

Als ik een truck ga kopen dan ga ik zeker naar hobma en vraag ook wel hun advies maar dan kan ik zelf alvast een beetje bekijken wat ik mezelf zou adviseren en wat ik opzij moet leggen!

Nogmaals bedankt!

aan te raden als beginner is Tamiya. goedkoop en past (bijna) altijd
bij Wedico zit je al gauw boven de €1000,- voor een vrij standaard truck

Hartelijk dank voor deze snelle antwoorden.

Als ik een truck ga kopen dan ga ik zeker naar hobma en vraag ook wel hun advies maar dan kan ik zelf alvast een beetje bekijken wat ik mezelf zou adviseren en wat ik opzij moet leggen!

Nogmaals bedankt!
En als je dat dan op een rijtje hebt dan kun je hier natuurlijk ook altijd een second opinion of gewoon tips vragen. :)

Met '1 accu is te weinig' bedoel ik natuurlijk dat je met 1 accu snel uitgereden bent en dan moet wachten tot je accu weer vol is. Met een snellader is dat nog niet zo'n probleem maar de combinatie van een 1400 mAh accu en een traaglader maakt dat je een tijdje kunt rijden en dan pas de volgende dag weer.

Zelf heb ik tegen advies van anderen in ook bezuinigd op lader en accu's met als gevolg dat ik als eerste alsnog fatsoenlijke accu's kon gaan kopen en een snellader. Moet er wel bijzeggen dat ik alleen ervaring heb met 1:16 en 1:10 auto's van Tamiya en nog nooit met een truck heb gereden. Misschien doe je dan wel veel langer met je accu omdat het niet echt om rauwe kracht gaat. Of valt dat wel mee?

@Jazzy, met een truck is het wel wat langer maar dat zal je nog wel tegenvallen
Nl:

meestal een oplegger/aanhanger trekken
eigen gewicht(van 3,5kg min tot somige wel 20kg met de uitzondering uitgezonderd)
licht/geluid
remmen,optrekken,remmen,optrekken,enz,enz

ook ook nog dezelfde factoren als bij het racen/trailen/crawlen/enz/enz
zoals:

kogellagers
servo(s)
motorvermogen
enz.
enz.

Laatst bewerkt door een moderator:
Scania,Scania en nog eens Scania, Volvo's en de rest raken worden zometeen (gebouwd weliswaar) nog zeldzaam(LOL)

aan te raden als beginner is Tamiya. goedkoop en past (bijna) altijd
bij Wedico zit je al gauw boven de €1000,- voor een vrij standaard truck

Ik heb vernomen dat je Tamiya zelf moet spuiten (niet erg natuurlijk) maar wel dat je allen Tamiya spullen kan gebruiken en dat is niet het geval bij wedico, robbe en andere merken.

Nu heb ik ook vernomen dat je toch beter wedico kan nemen i.v.m. bijvoorbeeld robbe 12v is waardoor de lampen snel verbranden en steeds kan vernieuwen terwijl wedico 3 volt is en hier geen last van hebt!

==================================================================
Tevens ben ik erg weg van de Wedico DAF 105 SSC of de MAN TGX XXL en V8 (kan gewoon niet kiezen!)

Laatst bewerkt:
Tamiya: 7,2V
Wedico: 12V
robbe: 12v

en voor Tamiya zijn ook gewoon de nodige "upgrades" te koop

hallo

ik ben zelf ook nog maar een jaar bezig met de truck modelbouw m'n truck is eerlijk gezegd juist af dit komt/kwam door het spuitwerk ik heb een tamiya knight hauler zodadelijk wat foto's zetten en als beginner zou ik met tamiya beginnen wedico is dubbel zo duur als tamiya en robbe ken ik eigenlijk niet echt

groetjes

Scania,Scania en nog eens Scania, Volvo's en de rest raken worden zometeen (gebouwd weliswaar) nog zeldzaam(LOL)
Scania of MB zei ik. :) De oude Mercedes SK vind ik gewoon een erg mooie truck, altijd al gevonden. Mijn eerste bigscale was ook een SK:

img8193lt6.jpg

Maar goed, dit was niet mijn topic. :)

hallo
welkom hier bij de rc modeltruckbouwers,
nou binnen 1 uur je antwoorden,
tamiya is voor de beginner heeel aantrekkelijk,
vrij compleet in de doos en qua prijs ook,
en zoals je zelf zegt mercedes of scania
die heeft tamiya beide,
veel succes,
mvg markioo

Scania of MB zei ik. :smile: De oude Mercedes SK vind ik gewoon een erg mooie truck, altijd al gevonden. Mijn eerste bigscale was ook een SK:

wol_error.gif
Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 2272x1704 en 980KB.
img8193lt6.jpg

Was maar een grapje van mij(hoewel...)

btw. mooie truck

Back