Hallo iedereen,
Al een tijdje zit ik met de gedachten om een leuk speedbootje te bouwen.
Ik heb al het een en ander in mijn hoofd over hoe en wat ik wil. Ik wil graag een bootje van ongeveer 1,2 meter zoiets als een wild thing of crackerbox, mooi benzine motortje 25cc bosmaaier ofzo, snelheidje van zo'n 60 km/h ik weet niet of dit mogelijk is? koppelingen e.d zelf fabriceren op draai en freesbank als het niet te ingewikkeld wordt.
Ik zie op het forum dat dit soort plannen vrij veel afgeraden worden maar volgens mij is het goed mogelijk.
Ik heb wat geld achter de hand maar ik vind 3 - 4 honderd euro voor een motortje toch wel veel. Nitro ben ik niet zo'n fan van en elektro word op dit formaat ook enorm duur. Dus vandaar de keus voor een bosmaaier blok.
Ik ben best wel handig, heb heel wat vliegtuigjes gebouwd en gerepareerd. Maar toch heb ik nog wat vraagjes:
Veel mensen zeggen dat een bosmaaierblok te lomp is, te zwaar en lage toeren. Maar is er niet iets aan zo'n blok te veranderen bijv overbodig materiaal weg halen, ander uitlaatje of iets dergelijks?
Als zo'n bosmaaier lagere toeren heeft, kan er dan niet een grotere schroef op om dat te compenseren?
Het is niet zo dat het vermogen minder is lijkt mij.
Wat voor soort as kan er het best gebruikt worden voor zo'n motor. Een starre as lijkt mij het makkelijkst en heeft geloof ik ook minder onderhoud en dergelijke. Ik lees hier op het forum juist dat een flexas beter is. Ik geloof dat er in een bosmaaier ook een flexas gebruikt word, kan ik dan die gebruiken en eventueel inkorten?
Moet er ook gebruik gemaakt worden van lagers bij een as? Zoja waar precies? Of is een vaste geleidingsbuis met vet genoeg?
Is een wild thing of een crackerbox op formaat wel geschikt voor een bosmaaier motor? En zouden die dan eventueel ook een snelheid van 60 kunnen halen?
Of zijn er andere modellen die wat beter zijn? Ik wil wel graag een v-hull met dat ruige water hier in Nederland.
Ik ben niet echt van plan 60 te gaan varen, wij hebben zelf een echte boot die 60 gaat maar we varen meestal gewoon 40 of 50 dus als het bootje dat bij kan houden zonder de hele tijd volgas te zitten vind ik het goed.
Ik vind een beetje power extra achter de hand wel fijn. dat is volgens mij ook beter voor de motor...?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben van plan om over een weekje of 3 te beginnen als alles goed gaat en ik alles duidelijk heb
Alvast heel erg bedankt.
Met vriendelijk groet,
David
Al een tijdje zit ik met de gedachten om een leuk speedbootje te bouwen.
Ik heb al het een en ander in mijn hoofd over hoe en wat ik wil. Ik wil graag een bootje van ongeveer 1,2 meter zoiets als een wild thing of crackerbox, mooi benzine motortje 25cc bosmaaier ofzo, snelheidje van zo'n 60 km/h ik weet niet of dit mogelijk is? koppelingen e.d zelf fabriceren op draai en freesbank als het niet te ingewikkeld wordt.
Ik zie op het forum dat dit soort plannen vrij veel afgeraden worden maar volgens mij is het goed mogelijk.
Ik heb wat geld achter de hand maar ik vind 3 - 4 honderd euro voor een motortje toch wel veel. Nitro ben ik niet zo'n fan van en elektro word op dit formaat ook enorm duur. Dus vandaar de keus voor een bosmaaier blok.
Ik ben best wel handig, heb heel wat vliegtuigjes gebouwd en gerepareerd. Maar toch heb ik nog wat vraagjes:
Veel mensen zeggen dat een bosmaaierblok te lomp is, te zwaar en lage toeren. Maar is er niet iets aan zo'n blok te veranderen bijv overbodig materiaal weg halen, ander uitlaatje of iets dergelijks?
Als zo'n bosmaaier lagere toeren heeft, kan er dan niet een grotere schroef op om dat te compenseren?
Het is niet zo dat het vermogen minder is lijkt mij.
Wat voor soort as kan er het best gebruikt worden voor zo'n motor. Een starre as lijkt mij het makkelijkst en heeft geloof ik ook minder onderhoud en dergelijke. Ik lees hier op het forum juist dat een flexas beter is. Ik geloof dat er in een bosmaaier ook een flexas gebruikt word, kan ik dan die gebruiken en eventueel inkorten?
Moet er ook gebruik gemaakt worden van lagers bij een as? Zoja waar precies? Of is een vaste geleidingsbuis met vet genoeg?
Is een wild thing of een crackerbox op formaat wel geschikt voor een bosmaaier motor? En zouden die dan eventueel ook een snelheid van 60 kunnen halen?
Of zijn er andere modellen die wat beter zijn? Ik wil wel graag een v-hull met dat ruige water hier in Nederland.
Ik ben niet echt van plan 60 te gaan varen, wij hebben zelf een echte boot die 60 gaat maar we varen meestal gewoon 40 of 50 dus als het bootje dat bij kan houden zonder de hele tijd volgas te zitten vind ik het goed.
Ik vind een beetje power extra achter de hand wel fijn. dat is volgens mij ook beter voor de motor...?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben van plan om over een weekje of 3 te beginnen als alles goed gaat en ik alles duidelijk heb
Alvast heel erg bedankt.
Met vriendelijk groet,
David