Benzine boot bouwen

Hallo iedereen,

Al een tijdje zit ik met de gedachten om een leuk speedbootje te bouwen.
Ik heb al het een en ander in mijn hoofd over hoe en wat ik wil. Ik wil graag een bootje van ongeveer 1,2 meter zoiets als een wild thing of crackerbox, mooi benzine motortje 25cc bosmaaier ofzo, snelheidje van zo'n 60 km/h ik weet niet of dit mogelijk is? koppelingen e.d zelf fabriceren op draai en freesbank als het niet te ingewikkeld wordt.

Ik zie op het forum dat dit soort plannen vrij veel afgeraden worden maar volgens mij is het goed mogelijk.
Ik heb wat geld achter de hand maar ik vind 3 - 4 honderd euro voor een motortje toch wel veel. Nitro ben ik niet zo'n fan van en elektro word op dit formaat ook enorm duur. Dus vandaar de keus voor een bosmaaier blok.

Ik ben best wel handig, heb heel wat vliegtuigjes gebouwd en gerepareerd. Maar toch heb ik nog wat vraagjes:

Veel mensen zeggen dat een bosmaaierblok te lomp is, te zwaar en lage toeren. Maar is er niet iets aan zo'n blok te veranderen bijv overbodig materiaal weg halen, ander uitlaatje of iets dergelijks?

Als zo'n bosmaaier lagere toeren heeft, kan er dan niet een grotere schroef op om dat te compenseren?
Het is niet zo dat het vermogen minder is lijkt mij.

Wat voor soort as kan er het best gebruikt worden voor zo'n motor. Een starre as lijkt mij het makkelijkst en heeft geloof ik ook minder onderhoud en dergelijke. Ik lees hier op het forum juist dat een flexas beter is. Ik geloof dat er in een bosmaaier ook een flexas gebruikt word, kan ik dan die gebruiken en eventueel inkorten?
Moet er ook gebruik gemaakt worden van lagers bij een as? Zoja waar precies? Of is een vaste geleidingsbuis met vet genoeg?

Is een wild thing of een crackerbox op formaat wel geschikt voor een bosmaaier motor? En zouden die dan eventueel ook een snelheid van 60 kunnen halen?
Of zijn er andere modellen die wat beter zijn? Ik wil wel graag een v-hull met dat ruige water hier in Nederland.

Ik ben niet echt van plan 60 te gaan varen, wij hebben zelf een echte boot die 60 gaat maar we varen meestal gewoon 40 of 50 dus als het bootje dat bij kan houden zonder de hele tijd volgas te zitten vind ik het goed.
Ik vind een beetje power extra achter de hand wel fijn. dat is volgens mij ook beter voor de motor...?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben van plan om over een weekje of 3 te beginnen als alles goed gaat en ik alles duidelijk heb
Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijk groet,
David

Bosmaaier motortjes zijn hier niet geschikt voor.
Toeren zijn inderdaad te laag en bijzonder veel koppel zit er meestal ook niet in. Om er meer uit te kunnen krijgen moet je heel goed weten wat je doet en wat je moet aanpassen en in welke mate om de prestaties te verhogen.

Er is een rede voor de specifieke bootblokjes zoals de Zenoah Pum of b.v. de QD's ;)
Zelfs standaard motortjes geleverd met rtr boten leveren vaak al meer vermogen en toeren dan zo'n bosmaaier.

Zelf bouwen lijkt leuk maar de aanschaf van een gebouwd model pakt uiteindelijk niet heel veel duurder uit of zelfs goedkoper met de aanschaf van een 2dehands.

Ik doe het bouwen ook niet persee voor de prijs. Ook gewoon omdat ik het leuk vind ermee bezig te zijn. Ik zat net ook te denken, zijn die bosmaaiers niet begrenst?

Hier nog wat filmpjes van mensen die ook een bosmaaier gebruikt hebben.

http://m.youtube.com/watch?v=SkXDlvtKyNI
Deze is dan niet goed gebouwd en afgesteld maar lijkt toch al ergens op

http://m.youtube.com/watch?v=n-TkNi1td0k
Deze is al wat beter, het begin slaat een beetje nergens op.

http://m.youtube.com/watch?v=6MZ965n6X2Q

http://m.youtube.com/watch?v=po9Se2cGEso
En zo zijn er nog een heel wat aantal filmpjes. Ik weet niet precies hoe hard ze gaan maar ze lijken toch wel goed vooruit te komen. Ik ben dan wel van plan om een net, strak, goed bootje te maken. Niet zo houtje touwtje.

Met vriendelijke groet
David

Tjah.... Je zegt zelf al dat het hier op het forum wordt afgeraden...
Ik doe nog een kleine toelichting waarom en dan dram je er toch nog over door.

Ga dan gewoon bouwen en laat hier zien of je op je snuffer gaat of niet ;)

Sorry dat ik misschien drammerig overkom. Dat is niet mijn bedoeling.
Ik vind dat zo'n blok best potentie heeft.

Zolang ik geen tweedehands modelbouw blokje kan vinden voor een goede prijs ga ik voor de bosmaaier, Gaat het maar iets minder hard. Deze blokjes kunnen best wel veel opgevoerd worden, mocht het dan nog niet hard genoeg gaan, kan ik er altijd een andere motor in zetten.

Graag zou ik nog wat info willen over de as. Zou de as die in bosmaaiers gebruikt word goed genoeg zijn? En waar zou deze ondersteund moeten worden?

Met vriendelijke groet
David

De potentie van zo'n blok valt best wel mee in vergelijk met een rc blokje van b.v Zenoah of QD.
Zo'n bosmaaier blokje is gemaakt om 'lang' mee te gaan niet om echt vermogen en toeren te leveren.

Vergelijk een volgas lopende bosmaaier maar eens met een simpele Zenoah Pum zoals die van de fabriek komt nog niet eens getuned of iets dergelijks. De zenoah loopt veeeeeel verder door in toeren en levert ook meer vermogen. De koeling is ook een stuk beter , zo'n bosmaaier voorzien van waterkoeling is al een uitdaging op zich....

De flexas uit de bosmaaier zal je waarschijnlijk niks aan hebben , sowieso zit er al geen propas aan wat een vereiste is om überhaupt vooruit te komen met de boot. Het zal zeer waarschijnlijk ook geen maat zijn die gebruikelijk is in de botenwereld waardoor zelf een propas eraan lijmen of hardsolderen ook af valt.

Een flexas in een boot loopt in een messing buis die gevoerd is met een teflonbuis , die buig je vervolgens zo vloeiend mogelijk vanaf je spiegel naar de motor. De messing buis ondersteun je afhankelijk van de lengte ergens halverwege of op 3kwart ofzo , hoe langer de buis hoe verder je richting het eind gaat ondersteunen.

Heel erg bedank voor je info. Daar heb ik wel wat aan.

Dat die afslaat komt omdat hij verzuipt en niet afgesteld is. Dat doet elke bezine motor als hij niet goed afgesteld is.

Die snelheid is idd wel lache. Mocht iemand nog een motor hebben liggen dan ben ik wel geïnteresseerd.

Met vriendelijke groet
David

Voor de 90km/u van mijn rode boot zit je sowieso al aan een getunede motor...

Een benzine motor geschikt voor boten hoeft niet zo duur te zijn trouwens....6
Een nieuwe 29cc heb je voor 201,- thuis...
TFL-Hobby

De 26cc is zelfs maar 150,- incl verzenden , maar bij een zelfbouw romp kan je waarschijnlijk het extra vermogen van de 29cc wel gebruiken.

Voor een boot van 1.20/1.30 heb je niet genoeg aan 200,-
Dan komt eerder het 3 dubbele om de hoek kijken met je motor , regelaar en lipo's.

Vergeet dat maar........

Een bruikbare regelaar voor 200 euro is al lastig bij dit formaat boten , de Etti 220A is met 220 euro zo'n beetje de goedkoopste. Alles wat goedkoper is kan de benodigde stromen bij een HV setup in een dergelijke boot niet aan.

Voor een bruikbare Castle ga je zelfs al richting de 300~400 euro voor de regelaar , dan heb je nog geen 2028 motor die je nodig hebt met een een boot van 1.20/1.30.

Zou als ik jou was eerst eens goed in gaan lezen voor je dingen gaat roepen die niet waar zijn.

Dat zal een auto setje zijn voor een 1:10..... Totaal niet bruikbaar in een boot , laat staan een boot van boven de meter.

Je kan wel blijven drammen maar je hebt gewoon geen gelijk....
Ik heb zelf al een boot van 111cm varend met een BUDGET setup en ben bezig met een Catamaran van 125cm. Ik weet echt wel wat je nodig hebt voor een dergelijke boot.

Back