Benzine lessen geschikt voor electro vliegen ?

• Topicstarter Topicstarter jeroen2
  • Startdatum Startdatum
J

jeroen2

Guest
Hallo mensen,

Ben al jaren hobby fotograaf en wil kijken of het luchtfoto's maken iets voor mij is. Ik wil dit gaan doen met een leuke nog aan te schaffen electro helikopter logo 20 of joker 2 denk ik.
Nu wil ik mijn nieuwe dure speeltje natuurlijk niet in puin vliegen tijdens het leer traject. Ik wil dus lessen gaan nemen.
Ik kan hier in de buurt wel lessen krijgen in een benzine helikopter, maar niet electrisch. Nu vraag ik mij af is het lessen in een bezine helikopter wel nuttig voor het vliegen in electro. Zodat ik na de benzine lessen ( en simulator) goed overweg kan met de electro zodat ik deze niet meteen in puin vlieg :)

Wat voor aandrijving in een heli zit maakt niet zoveel uit voor het leren vliegen.
Het gaat meer om het formaat heli, een 600 gram's TRex of X400 zal zeker anders vliegen/aanvoelen als een 8kg zware Vario Benziner.
'Officieele' lessen of een club waar men aan de kabel lest is een groot voordeel.
Bedoel je echt een Benzine-heli of bedoel je een brandstof (methanol) aangedreven heli. De 'echte' Benzine heli's vindt je eigenlijk pas vanaf de 23/26cc en dat zijn de grotere jongens (1.5m+). Dit vliegt al redelijk anders dan een Logo 20 (±1.3m). Alhoewel deze uitgerust met een camera-setup vanwege het extra gewicht toch wel weer in de buurt zal komen. Dit geldt denk ik helemaal voor een Joker 2 (of Maxi).

Wat je ook niet over het hoofd moet zien is het juist bouwen en afstellen en omgang met een heli. Dit wordt nog wel eens overgeslagen tijdens de praktijk-lessen, daar is men hoofdzakelijk gefocussed op het hoveren.

Dus zoek begeleiding voordat je begint met bouwen, op z'n minst laat de heli checken voordat je ook maar 1 vlieg-poging onderneemt.

Rick

Bedankt voor de tips. Zal het even meer uitleggen, mijn oom zou me les kunnen geven in een raptor volgens mij. Hij heeft geen ervaring met electrische heli's dus kan ook niet zeggen hoe zich dat verhoud. Ik snap dat ik vanzelfsprekend uitleg moet hebben over de systematiek en componenten van een electrische heli, tevens zal ik deze door een kenner in laten vliegen. Waar het mij nu even omgaat is het volgende. Kan ik door het leren vliegen met een benzine/methanol helie ook overweg met een electro helie. Ik heb het dan puur over het vliegen en niet over de componenten. Dat wordt een ander verhaal :)

jeroen2 zei:
Kan ik door het leren vliegen met een benzine/methanol helie ook overweg met een electro helie?
Da's geen enkel probleem, zolang ze zowel in afmetingen als gewicht niet al teveel verschillen.

Zoals Erwin zegt is het formaat wel van belang ! de grotere helies zijn rustiger mits goed afgesteld. Als je heli wilt gaan vliegen alleen om foto`s te maken zou ik er niet eens aan beginnen, helivliegen is een hobby op zich en vereist grote preciesie. Fotograferen ook en dat gaat zeker in het begin niet samen.

Hoi,

Voor het vliegen met een camera denk ik dat een Joker voordelen heeft boven een Logo. Hij tilt meer gewicht en de firma Minicopter levert zelf special parts om de heli extra geschikt te maken voor dat werk.

Leren vliegen met een Raptor gaat prima voor jouw plannen. Hoe rustig de heli in de lucht zal hangen, wordt mechanisch beïnvloed door:

1: massa maal toerental van het rotorsysteem,
2: profiel rotorbladen,
3: massa en zwaartepunt heli,
4: de mix-verhoudingen in de besturing van de rotorkop.

Daar kun je mee experimenteren.

Daarnaast gaat elk formaat heli stuiteren op onze vlieghoogten als het stevig waait, zelfs eentje waar je in zit.
Ik meen te weten, dat succesvolle camera-gebruikers daarom de camera op een gyroscopisch gebalanceerd platform monteren.

Op www.robbe.com staat een gloednieuw soort autopilot: de "helicommand". Als dat ding echt werkt, kan het wellicht een uitkomst zijn voor het stabiliseren van je camera-heli, zodat een apart platform niet nodig is. Even de tests afwachten...

Groetjes,

prop50

ik heb alles geleerd van een ervaren heli vliegen met een brandstof heli. nu heb ik ook een logo 10 en die heb ik met een beetje hulp van andere heli vliegers vlieg gereed kunen maken.
nu vliegt die met de zender afstellingen die ik zelf gemaakt heb.
ook ben ik in het verleden geholpen door helifun en daar zijn mijn eigen ervaringen iets minder mee.
zo klopte de ruimte tussen links helemaal niet en had ik zeer veel interactie op de swash.
nu heb ik zelf zonder hulp de links aangepast tot de swash geen interactie meer heeft en toch nog de zelfde pitch weg.
dus het maakt niet uit of je nu brandstof heli vliegt of elektro heli vliegt als je eenmaal kan vliegen en kan afstellen kun je met logica elke heli afstellen.

Back