Benzine Motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door marcivo, 24 mei 2021.

  1. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Voor de specialisten ik ben in het bezit van een benzine motor maar de buitenste coaxkabel is onderbroken aan de bougie(kaars)kop kan dit eventueel problemen geven ivm ontsteking of storing ontvangst
    Alvast bedankt voor de reactie
    Mvg marc
     
    Huey vindt dit leuk.
  2. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Je bedoelt de gevlochten ommanteling? Dit is volgens mij voornamelijk de massa en dus wel nodig.

    Wel doorverbinden dus....
     
  3. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Had ik wel gedacht maar op welke manier ??
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nieuwe bougiekabel monteren.
     
  5. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Dat is het probleem deze kabel zit wel in de elektronische ontsteking vast en ik heb al eens een bougie kop willen vervangen en dat is niet goed gekomen
     
  6. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Misschien koperdraad (uit een flexibel stroomsnoer) om het metalen deel van de bougiedop wikkelen en vast solderen en dan door wikkelen om de mantel en daaraan ook vast solderen... Is maar een idee. Één en ander moet niet smelten.
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Normaliter zitten die er in gedraaid.. zowel de dop als in de bobine
     
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Niet bij de elektronische ontstekingen die ik ken...
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Zitten meestal ingegoten in de cdi
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat gaat problemen geven, en voor de 5 tot 7 tientjes die een losse ontsteking kost, zou ik geen risico's nemen en gewoon een nieuwe kopen... HobbyKing, Banggood, AliExpress, E-bay... kost niet zo veel...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als het de kop is, kun je de buitenmantel solderen of anderzijds op een correcte manier vasthechten aan de dop.

    Als je een nieuwe kop op zo'n kabel wilt zetten, moet je dit ook doen.
    en heb ik toevallig een tijd terug gedaan.
    kabel vervangen gaat hem niet worden..

    Als je niet bekend bent met solderen of "anderzijds correct vasthechten" kun je beter een verse ontsteking bestellen.
    beetje jammer als de motor uitvalt, met een potentiele crash.. alleen om een paar euro te besparen.
     
  12. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Yep de buitenste mantel is los gekomen maar volgens mij was hij niet goed bevestigd (met een klem)
    Nu heb ik de mantel aan de bougie kop vast gesoldeerd als de tijd er is zal dit wel eerst grondig getest worden voor er mee gevlogen wordt.
    Iedereen alvast bedankt voor de info
    Grtjs marc
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    een kroonsteentje is in principe ook een klempassing.. en dat zit bij de meeste mensen achter iedere lamp in huis.
    klemmen an sicht is niet verkeerd.
    alleen op een rammelend toestel is het niet handig.

    als de mantel aan de dop is gesoldeert, zal het nu best werken.
    zeker als je dit bijvoorbeeld ff een paar keer gedaan hebt (rondom de dop), en er eventueel krimkous overheen hebt getrokken.
    dan zit de boel lekker vast, geklemt en gedrukt. en blijft het zitten.
    wel in de gaten houden af en toe, als je iets soldeert, en het draadje beweegt veel, kan de draad vlak eronder alsnog breken.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je wel speciaal tin voor nodig...
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij mijn nieuwe doppen zat er soldeer bij..
    Maar volgens mij heb ik het toen met mijn normale soldeer gedaan, en dat ging goed..
    trektesten, rommel en rammeltesten overleeft..

    Nu heb ik die harskern soldeer, misschien dat dat nog scheelt..
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Met hoger zilvergehalte zeker ?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee wat het precies is, ziet er vrij dof grijs uit.
    Lost het koper van je soldeerbout op als geen ander.

    Heb het wel eens met modern harskern (electronica) soldeer geprobeerd, lukte me niet... Wilde totaal niet vloeien of hechten aan de dop, nog minder aan de mantel.
     
  18. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Klopt ik heb wel s39 gebruikt dan vloeide en hechte de soldeer wel.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.951
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar S39 is bedoeld voor constructie-werk (als je waterleidingen soldeert, of een koperen stoomketeltje maakt of zo) en niet voor electronica.
    S39 moet je heel grondig wegspoelen met heet water, en daarna doet je ontsteking het niet meer.
    Dus die S39 krijg je niet goed weggespoeld, blijft etsen en een X aantal maanden later is je ontsteking alsnog naar de bliksem.
     
  20. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Begrijp ik maar het is wel aan de buitenkant van de bougiekop gebruikt denk dat het dan wel lang duurt voor de elektronica aangetast wordt (hoop ik)
     

Deel Deze Pagina