Benzine motoren en FRSKY XR8R ontvangers.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door blaauwen, 12 aug 2019.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Wie heeft ervaring met FrSky XR8R ontvangers in combinatie met benzine motoren met een Rexcl vonkendoos.

    Op RC-Groups wordt gewaarschuwd voor storingen met deze combinatie.

    Wie weet meer en wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je een linkje naar dat verhaal op RCgroups, kan het niet vinden.
    Ons protocol in de EU is anders dan dat in de US, misschien dat daar een verschil zit?

    GJ
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem is dat de ontvanger in failsave gaat en er niet meer uit komt.
    Ik stel nooit een failsave in dus dat probleem kan bij mij niet optreden.
    Maar ik had er ook nog nooit van gehoord, nou ben ik ook geen echte Frsky vlieger dus anderen moeten dan maar even reageren.

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik nu al minstens 5 of 6 jaar zowel de D8 als de X8 ontvangers in combinatie met RcExl ontstekingen, aanvankelijk uit angst voor storing met gescheiden voeding en enige afstand tussen ontsteking en ontvanger, de laaste 3 a 4 jaar echter met verschillende vormen van gecombineerde voeding van dezelfde accu maar gescheiden aansluitingen tot en met de ontsteking gevoed rechtstreeks vanaf de ontvangers' servo-rail, en zonder echt te letten op waar die ontsteking nu precies ligt.
    Daar zitten ook ontvangers bij die ik begin dit jaar gekocht heb, dus meest recente versies. Bij sommige toestellen ligt de ontvanger mischien 10 cm verwijderd van de ontsteking.

    NUL, herhaal NUL problemen.... En niet alleen ik, maar verschillende mensen bij ons doen gewoon na wat ik doe en hebben ook geen problemen.
    Er zijn een paar dingen waar je op moet letten: denk een beetje na over de route van de bougiekabel, dat die niet al te dicht langs andere bedrading loopt, en zorg voor een kuststof gasaansturing.
    Leg je antennes vanuit de ontvanger gezien, weg van de ontsteking.
    Zorg er voor, dat dat vermaledijde contactveertje in de bougiekap zit!!!!
    Want dat veertje weglaten, is een tijdbom in je vliegtuig inbouwen.... Dat gaat vroeg of laat fout.

    Maar bijvoorbeeld mijn temperatuursensors zitten op 1,5 a 2 cm van de bougie, en ook dat levert geen storing op.
    Toerental signaal komt rechtsstreeks van de ontsteking, en ook dat geeft nul problemen.

    Failsafe stel ik altijd in op "ontsteking uit" zodat in geval die ontsteking de oorzaak mocht zijn, de verbinding weer hersteld en je in ieder geval nog kunt deadsticken. Maar in al die 5~6 jaar, is dat nog nooit gebeurd
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te zien is die poster op RCGroups een europeaan, die het EU protocol gebruikt.... Net als ik.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, een pizzabakker...
    Maar ik vind het knap dat die ontvanger het nog doet als er een bougie op ligt te tikken.
    Alleen waarom ie dan niet uit failsave komt is raar.
    Nadeel van dit soort postings is dat je niet weet wie de mensen zijn, het kunnen wel knoeiers zijn die iets verkeerd hebben gedaan en dan dingen op het forum gaan zetten.
    Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, niet in NL en niet in Duitsland en als jij er ook nooit last van gehad hebt dan zal het wel een minimaal voorkomend ding zijn.

    GJ
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet je eerlijk bekennen, ik heb de video niet kunnen bekijken (wegens superklote verbinding, duurt soms 30 minuten om 2 minuten video binnen te trekken), dus wie weet doet hij iets heel erg doms...

    Als je een open vonk hebt, wat bijvoorbeeld KAN gebeuren als dat contactveertje niet in de bougiekap zit, dan kan die vonk alle radiosignaal overschreeuwen, zo moeilijk is dat niet voor te stellen, en dan doet ook een 2.4 gieg setje het natuurlijk niet meer.
    Ik weet van een paar crashes door storing, en daar was dat veertje nog niet geplaatst "want het kan wel even zonder"... Ik blijf volhouden, dat dat onverstandig is.

    Ik geloof zonder meer, dat je met een vonkendoosje bruikbare reikwijdte inlevert want linksom of rechtsom is er een RF bron in je toestel aanwezig, maar dan praat je over die laatste halve kilometer, die je als gewone "line of sight" vlieger toch al sowiso nooit gebruikt.
    Een heeeeeeel enkele keer krijg ik wel eens een "telemetry loss" waarschuwing, of een losse "RF signal low" op soms hele korte afstanden, maar dat is bijvoorbeeld in het afgelopen jaar precies 1 keer, en in 2018 twee keer gebeurd.
    Ik geloof dat dat random meldingen zijn van hetzij beschadigde data-pakketjes, hetzij dat het LBT-protocol net even iets meer tijd nodig had om een vrije frequentie te vinden, want ze vinden soms plaats met het model op hooguit 100 meter afstand en volkomen willekeurig qua vliegpositie, hoek, afstand, gasstand of wat dan ook.

    Ik doe mijn reikwijdte test altijd met draaiende motor, en met het model zodanig gepositioneerd dat de motor en ontsteking zich tussen zender en ontvanger bevinden, en dan laat ik ook nog eens het model op de grond staan. Dus de aller-aller ongunstigste situatie (Als ik het goed begrepen heb vertekent dat het beld naar beneden toe, manual adviseert het model minstens een halve meter van de grond te houden, geloof ik). En dan zit ik meestal net 1 of twee dB van de ondergrens. Dan speel ik tevens wat met het gas, om te kijken of dat invloed heeft. Zie ik nooit.

    Ik vlieg dezelfde set-up ook in Indonesie, waar de rest van de club GEEN LBT-protocol gebruikt, en ook daar heb ik nul problemen.
     
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Brutus/GJVO,

    Bedankt voor de info, :) scheelt nachtrust :)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon zorgen dat alles in orde is. Het is niet kritisch, maar dat wil ook niet zeggen dat je je ontsteking "los gestort" in je model kunt pletteren.
    Maar met minimale moeite, is het gewoon veilig, tenminste, zo veilig als een radiobesturing (consumenten-electronica) kan zijn.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Onderschat de stand van je zender-antenne niet, dat is ook belangrijk voor voldoende bereik. Laatst een signal loss met mijn Mavic drone op een paar honderd meter en wat bleek, de sprietjes op de zender stonden naar de drone gericht. deze moeten juist omhoog staan.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard.... ik heb de antenne altijd dwars staan, en het kan heel goed zijn dat ik die meldingen kreeg op momenten dat het sprietje richting het model wees (ik let daar nooit zo op, en het ding verdraait soms wat....).
     

Deel Deze Pagina