Benzine Trainer

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 13 okt 2012.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :cool: Hoi,

    ik heb een Vario Benzine Trainer
    en ik wil in deze discussie met anderen piloten info's en meningen uitwisselen.
    .
    Zo was het een heel mooie discussie over mijn zenoah motortje,
    dat niet meer wilde starten,
    deze discussie gaat nu verder
    (de motor is al gerepareerd en de heli vliegt weer)
    en er worden instellingen besproken enzv.,
    .
    maar er komen ook mensen tegen, die willen helpen de motor te starten,
    .
    en omdat dat niet de bedoeling is ga ik dit nieuwe draadje beginnen:
    .
    Welkom, ook heb je (nog) geen Benzine Trainer !
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    fotos

    Ik doe ook die eerste reactie met 2 fotos, dat men ook weet om wat het hier gaat:

    [​IMG]

    .
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo,

    Erg mooie heli, ik heb er ook een zelf gebouwd en ingevlogen, de Benzin Trainer is en superdegelijke kwaliteitshelicopter, echt een klasse apart

    zie foto voor mijn BT (links op de foto)

    [​IMG]

    Zelf ondervond ik met hoveren dat de stap van 30'er klasse naar Benzine Trainer erg groot is, en heb meer ervaring opgebouwd met de eveneens "linksdraaiende" Skyfox (rechts), ben nu weer aan de slag met de BT.

    wissel graag van gedachten over deze mooie heli!

    Tom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :cool::cool::cool: mooi Tom,
    mijn zenoah motortje was kapot,
    en ik ben nu aan het nieuw instellen,
    eerste vraag, heb jij een digitale staartservo of een analoge,
    ik gebruik op deze en op die 2,5 m Bell analoge servos !?
    .
    Verder echt qua kwaliteit met niks te vergelijken die heli !!
     
  5. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo Uwe,

    Ik gebruik op de staart een analoge servo met een simpele G400 HH/rate gyro. ik vlieg deze altijd in rate-mode om overmatige slijtage van de staartrotor tandwielen te voorkomen.

    Mij is vertelt door Vario (Joop van Lent) dat een digitale servo veel te veel corrigeert en dat een BT veel te traag kan draaien door de hoge massa traagheid waardoor een hoge mate van slijtage ontstaat.

    de set-up die ik gebruik bevalt mij prima, zelf vlieg ik meestal in rate mode, als je HH gewent bent kan dat even wennen zijn.

    succes,

    Tom
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :music:
    Hoi Tom,

    goed te horen,

    dus ik laat de analoog servo ook eerst mal zitten met een goede gyro,
    dan nog die RPM niet te hoog en de motor rustig krijgen,
    zo was die voor de kapotte motor, en da vloog die zo als een 450er
    bij 0 BFT wind, allen iets groooooooooteer.

    Uwe
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    RPM

    Welke RPM bij Benzine-Trainer?

    - 1250 RPM (helikopter hovert onrustig)
    - 1200 RPM (blijkt mij een goede alternatiev te zijn)
    - 1150 RPM (vraagt veel kracht van de motor)

    dat zijn mij instellingen, die ik nu uittest,
    motor is nog niet helemaal ingelopen.

    edit: motor loopt goed, dus RPM's boven verandert, omdat de motor nu toch iets sneller loopt.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2012
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Toch maar zelf buiten geweest
    ..alles geprobeert..
    --instelling carburateur dat hij goed rookt
    --Benzine: 1:33 Aspen (met Aspen olie)
    --RPM verlaagt van rond 1225 naar 1150 (wat een verschill)
    --wat heb je nodig (voor de ELEKTRO VLIEGERS):
    --en 'n filmpje bij regen in de achtertuin komt nog (zit op de wachtrij bij youtube)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Zo vliegt die (zonder governor) in een 5 x 5 m achtertuin
    precies niet lager dan 10 cm,
    en het is ook goed wind,
    kijk het heck !!
    hoe zal die op zijn vliegplek vliegen ??

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Mooi Uwe,

    Dat RPM van 1150 is volgens mij prima, staat trouwens op de bouwinstructie wat het maximale RPM is voor de BT (en andere heli's).
    zelf meet ik nooit, ik luister naar het toerental bij hoveren, bij (snel) stijgen en dalen, daarop stel ik de curve verder af. een governor is niet nodig, bovendien moet bij een governor altijd een gascurve ingesteld worden.

    Een vraag voor jou; je vliegt met 2-takt aspen, hoe bevalt dit je? ik wil alleen van jou een antwoord, om een nieuwe discussie over aspen te voorkomen, zelf vlieg ik euro 95 met 2 takt castrol tts.

    Fijn he, dat je zo weinig spullen bij je hebt met een BT!

    ps. heb je een staartrotor mixing ingesteld op je zender?

    groeten,

    Tom
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt Tom,
    .
    eigenlijk is met het gehoor instellen wel goed, maar ik wilde toch weten wat de RPM is / was, en ik hoorde goed, inderdaad naar handleiding max. 1200, maar daar word hij al onrustig, dus 1150 goed, misschien zelfs 1125.
    .
    Ik heb deze motor en die van mijn Bell met gewone benzine gevlogen en normale olie,
    catastrofaal, hoe de motoren binnen uit zagen,
    nu gebruik ik Aspen en mix die van 1:50 naar zoiets van 1:35 of 1:40,
    (Aspen heeft een eigen 2-takt-motoroil voor mixen !)
    .
    die motoren zien nu van binnen uit als nieuw, een giga verschil,
    zelfs als ik die motoren heel rijk laat lopen, blijven ze binnen nieuw uitzien,
    .
    Dus ik blijf 100% zonder discussie bij Aspen !,
    .
    Bert heeft ook gewone Benzine gehad met Castrool TTS en schrijft ook van een schone motor,
    En de prijs bij deze paar druppels die de Trainer gebruikt is ondiscutabel.
    .
    ja, je hebt inderdaad bijna niks mee te nemen naar het veld,
    als het mooi is ga ik ook lopend met dat beetje spul naar mijn vliegveld (1 km), dat kunnen die E-vliegers met de zware lipos niet
    .
    en last but not least: aan het begin was ik er over aan het nadenken, wat mix aan de staart in te stellen, maar dat hoeft niet, de gyro slikt dat alles weg, en anders is het ook een kwestie van wennen. Bij mijn Bell fbl gebruik ik ter ondersteuning een HC3X-treme, die mixt wel wat bij aan de hecksturing.
    .
    ik denk zo is het goed,
    veel vliegplezier Tom en natuurlijk ook alle anderen piloten
    groetjes van Uwe
     
  12. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar, één ding wat je nou nét niet moet doen met een luchtgekoelde motor is het vrijwel meteen na volle belasting afzetten. Je moet 'm eerst een tijdje stationair laten lopen zodat de warmte wordt afgevoerd en de temperatuur van het blok kan zakken, daarna pas uitzetten. Zet je 'm af in de korte tijd zoals op dit filmpje dan staat de zuiger in z'n eigen sop te koken, om het zo maar uit te drukken.

    Groet, Jan.
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland

    :(:(:(
    Jan,
    jij hebt helemaal gelijk,
    buiten vlieg ik en laat hem naar het landen nog wat lopen,
    waar toeschouwers al vragen, of die niet uit moet,
    maar ik was bezig om de kamera uit te doen
    en alles naar binnen te krijgen, omdat het begon te regenen.
    Bedankt voor jou tip, zou het niet meer doen !
    groetjes, Uwe
     
  14. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Uwe,

    Kun jij aangeven hoe je berekent heb hoeveel olie je bij moet mixen bij de aspen 2 takt 1:50 om naar 1:40 te komen?

    kan ik elke syntetische olie gebruiken om bij te mixen?

    groeten,

    Tom
     
  15. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Uwe,

    ik reken als volgt

    een kan aspen 2 takt (5 ltr) bestaat uit 1 deel olie en 49 delen benzine.
    1:50 is 2 % olie
    1:40 is 2,5 % olie
    er moet 0,5% olie bij die 5 liter toegevoegd worden
    0,5% olie van 5 ltr is volgens mij 0,025 Ltr olie is 2,5 cltr

    ben benieuwd hoe jij dat gedaan hebt.

    Tom
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Tom,
    .
    ik ben in een groot tuincentrum geweest en heb met een specialist voor motoren gesproken en hem ook vertelt over het verhaal van de kleine zenoah en wat zo'n motor alles moet.
    .
    Volgens hem kan je wel en goede olie zo als castrol TTS gebruiken,
    maar als je behalve 99 % echte 100% wild, gebruik dat origineel Aspenolie,
    voor dat beetje wat je gebruikt, is het ook niet duur !
    .
    mixen: 1:50 = 1 liter olie voor 50 liter benzine
    . of 0,1 liter olie voor 5 liter benzine
    om dus naar 1:40 te komen moet je
    0,1 liter olie voor 4 liter benzine gebruiken
    of 0,125 l olie voor 5 liter benzine
    .
    dus in een mengsel van 1:40 zitten 0,025 liter olie meer dan in een mengsel van 1:50 (o,125 - 0,1 = 0,025)
    .
    en hoe ben ik naar zo rare getallen gekomen, simpel:
    ik heb een jerrycan met 1:50 en een met 1:25
    en het mengsel gebruik(te) ik 1/2 en 1/2 (=1:37,5)
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Vandaag wat gevlogen,
    het lijkt alles nog wat onrustig
    en ik had ook geen camera-man (-vrouw)
    dus voor filmen moet ik wel nog oefenen,
    hier die 2 filmpjes:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Filmtjes zijn echt alleen om wat uit te leeren,
    van vliegen en van filmen, was maar zo testen ..
     
  19. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Uwe, en andere geinteresseerden,

    Heb vandaag de BT gestart op Aspen 2 bijgemengd naar 1:40, de heli loopt echt mooi op deze brandstof, veel mooier stationair en veel rustiger, hebt het ivm de regen en omdat het donker was niet verder kunnen proberen maar ik ben verkocht, de brandstof voelt hetzelfde aan, qua vettigheid, ga er zodra de agenda en het weer het toelaten en een paar tankjes op hoveren en zal laten weten wat ik er verder van vindt.

    Groeten.
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    super,

    doe de Aspen eens tussen de vingers, je voel de kwali,
    mooi te horen, dat weer een Trainer suc6vol vliegt,

    bedankt voor berichtje, Uwe
     

Deel Deze Pagina