benzine

• Topicstarter Topicstarter modelvlieger
  • Startdatum Startdatum
M

modelvlieger

Guest
Hoeveel kost de benzine ongeveer, voor de meeste vliegtuigen :?:
en kun je geen vliegtuigen met een accu voor de motor kopen?

De brandstof van Hobby-in kost iets van 18 euro voor 5 liter.
Andere brandstof kan ook zolang er maar 18% of meer olie in zit ( dus geen Tornado)

Voor informatie over electro zou ik even de zoekfunctie gebruiken. Staat vast en zeker nog wel het een en ander op het forum.

ai ik ben nu met tornado aan het vliegen met een nieuwe motor,als ik dat eerder had geweten,ik heb hem wel heel rijk gezet.

De meest gebruikte motoren in onze hobby zij gloeiplugmotoren, waar geen benzine aan te pas komt. Gebruikelijk is een mengsel van synthetische olie (18 tot 20 %) , ca. 5% nitromethaan en de rest methanol. Een beginnersmotor van bijv. 4cc zal op een tankje van 150cc zo,n 10 minuten lopen. dus reken maar uit. Het beste is om de door de motorfabrikant opgegeven samenstelling van de brandstof aan te houden en liefst zo door de (goede) modelbouwwinkel te laten mengen. Liever geen kant en klaar gemixte fabrieksbrandstof gebruiken waar men de samenstelling geheim wenst te houden en die mogelijk niet aan de aanbevelingen van de motorfabrikant voldoet. De olie dient zowel voor smering als voor warmteafvoer (koeling).

iemand bij ons op de club is aan het lessen met een 4cc kistje en dat is ongeveer 500 cc per dag.
als je wat beter kan vliegen ongeveer 1 liter per dag voor een 4 cc.

Bas_mvsb zei:
Andere brandstof kan ook zolang er maar 18% of meer olie in zit ( dus geen Tornado)

Waarom word het zo veel gebruikt dan als het zo slecht is? ;) (Tornado) En d'r komt 1 vette braggel m'n uitlaat uitzetten dus d'r zit olie zat in lijkt me ;)

on-topic:
Ik betaal 14€ voor 5L 1% Nitro brandstof (Tornado)

Het is hier al meermalen vermeld: de olie in onze brandstof is er zoweel voor de smering als voor de warmteafvoer (koeling), vooral een nieuwe motor kan ernstige schade oplopen als er niet veel zorg wordt besteed aan brandstof en afstelling. Meestal staat in de bij de motor gevoegde instructies vermeld hoe de brandstof moet zijn samengesteld en hoe hij moet worden ingelopen. De motorfabrikant weet beter wat goed is voor je motor dan een brandstoffabrikant. Bij iedere goede modelvliegtuigclub kunnen ze je helpen om e.e.a. zo goed mogelijk te doen, spaart je veel geld, en "brokken". Hetzelfde geldt voor electro-vliegen, waarover je natuurlijk ook veel kunt lezen in dit forum. En, we vliegen, meestal, niet met benzine in onze brandstof, maar met methanol. Let wel, er wordt wel met dergelijke motoren gevlogen (veelal de grotere motoren) maar het meeste is toch wel gloeiplugmotoren, met als hoofdbestanddeel methanol in de brandstof, dus geen benzine.

gerard

ik vlieg met een 250 cc tank in mijn kistje.
en die is in ongeveer 10 min leeg.
dus ik kan maar 40 min vliegen op een liter.
ik vlieg wel met een hotori reso pijp en alles goed afgesteld.
dan verbruikt hij wel extra maar heeft ook veel meer vermogen.

Die accu's voor de motor?
Dat zijn electrovliegtuigen, en die kunnen zo lang mee als je wilt.
Of wil je brandstof vliegen?

Groeten Laurens

@ruud01
Ik weet niet met welke motor jij vliegt; de tankinhoud moet enigszins in overeenstemming zijn met de cilinderinhoud en het type (2-takt of 4-takt) van de motor. Voor de meesten van ons is 10 minuten volgas op een tankje kunnen vliegen voldoende. Het zou misschien iets meer mogen zijn (12 a 13 minuten). Veel ervaren vliegers gebruiken de gasfunctie zodanig dat ze in de praktijk aanzienlijk zuiniger vliegen zodat 10 minuten volgas al gauw 15 minuten met gedoseerd gas vliegen betekent. Een kwestie van keuze.

Bas_mvsb zei:
De brandstof van Hobby-in kost iets van 18 euro voor 5 liter.

Voor informatie over electro zou ik even de zoekfunctie gebruiken. Staat vast en zeker nog wel het een en ander op het forum.

Hoeveel olie zit er dan in Tornado???
Vlieg met een 25 cc 4 takt op tornado en dat ding wordt me toch een partij vet van de olie :?: :?

dat komt door de wonderolie troep die in de tornado zit.
ik geloof dat totaal aandeel olie in tornado maar 16% is.

Desalniettemin draaien mijn motoren er heel prima op. Voorkeuren prima. Afkraken van andere merken......jammer.

Nou mijn ervaringen met tornado zijn ronduit bagger. :(
Ik had een nieuwe 6.5 cc os fx maar daar is de chroom/nikkel laag vanaf geborrelt (na 1,5 jaar). Tornado smeert gewoon te weinig zeker als je je motor aan de arme kant zet.
Geef mij maar gewoon 20% klotz daar ben ik dik tevreden over :worship:
Bovendien weet je dan wat er in de brandstof zit en dat kan je van tornado nie zeggen :wink:

Back