Ernst Grundmann zei:
Het enige wat me echt tegenstaat is de besturing. Ze gebruiken een heel goedkoop 2 kanaals 27MHz setje. Dit maakt een sterke "speelgoed indruk" op mij. Dat men maar 2 kanalen gebruikt houd in dat je de hoogte regelt met het gas en de richting met het richtingroer. Als de accu zo ver heen is dat de motoren nauwelijks meer draaien dan komt het model met z'n eigen snelheid naar beneden. Echt landen kan je hem niet want je kan de neus niet optrekken vlak voordat je de grond raakt.
Inderdaad, 27 MHz is een NO GO, waar het vliegende modellen betreft.
Laatst nog eens afgeluisterd met de KG-ontvanger op mijn werk en je wordt er niet blij van, zo vol met troep zit die band. Ook de getoonde frequentie van 27,145 MHz, bij de veteranen beter bekend als 'Oranje' zat vol met troep.
Ik heb leren RC-vliegen met alleen richtingsroerbediening, dus zelfs geen motorregeling, en ik kon dit model voor m'n voeten neerzetten. Inclusief afvangen. Dat gebeurde, door gebruik te maken van eigenschappen, die in elk vrijvliegend model aanwezig moeten zijn om het te laten vliegen.
Ik lees uit je verhaal dat je een hoogteroer nodig hebt om 'echt' te kunnen landen - als dat de strekking is, dan is die bewering niet juist.
De ontbrekende nuance is, dat het met een hoogteroer wel makkelijker gaat. Maar als je met rudder-only leert, heb je sneller een bruikbaar gevoel voor de koppeling tussen een aantal gedragingen van een vliegtuig (en kun je daar dan gebruik van maken of ze juist vermijden).
Maar zoals met alles in het leven is ook dit een keuze... :wink:
Zoals ook ik vermoed, gebeurt de richtingsbesturing door het differentieel aansturen van de motoren. Dat heeft wel de genoemde nadelen, het meest nog het niet meer kunnen sturen als de power 'op' is.
Ook hier laat ik me graag van het tegendeel overtuigen...