Bepalen head speed.

Super john

verslagschrijvers
Ik wil op mijn heli twee verschillende head speed instellingen zetten d.m.v. idle up1 &2 maar hoe bepaal ik nou de head speed op de rotor kop?

Moet ik dit berekenen of toch echt met een tacho meter doen? Volgens mij is de wijze van berekenen niet zo precies dan met een meter.

Met een meter weet je het voor dat moment. Berekenen is een mogelijkheid en niet moeilijk, zeker niet bij het gebruik van de Head Speed Calculator.

Overigens zitten de idle up 1 en 2 op je zender. Je heli heeft daar niets mee te maken. Je kunt ze zien als een verschillende preset stand.

HSCalculator v2

Met het handje ook simpel:

Voltage Lipo's x kv van de motor dus een 6S LiPo gemiddeld =3,7V x 1255kv van de motor= 27861 toeren. Dit moet je vermenigvuldigen met de tandwielverhouding van je pinion en main gear. Laten we zeggen dat je een Trex 500 hebt met een standaard maingear van 162 tanden. De pinion die je gebruikt is 17 tands. Verhouding is dan 17:162~ongeveer 0,1

Het aantal toeren vermenigvuldigen met de verhouding (27861 x 0,1) en je komt dan op ongeveer 2790 toeren uit.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat idle up op je zender zit maar ik wil twee snelheden op de kop hebben, een voor de hover figuren en een voor de vlieg figuren. Dan stel ik toch bijv onder Idle up 1 (hover/lage toeren) 70% gas en onder idle up 2 90% (vliegfiguren/hoge toeren)

Maar bij de head spead calculator moet ik Motor efficiency invullen, dit is dan toch niet de waarde die ik hierboven vermeld?

Nee, de efficiency heeft daar niets mee te maken. Efficiency voor een buiten of binnenloper kun je kiezen.

En je veronderstelling is juist. Welke zender heb je? Vaak zit er ook een normal mode op, die gebruik je dan om te hoveren enz. Idle up 1 en 2 voor stunten. Met idle up 2 vaak een vlakke curve met hoge head speed.

Ik heb een F7C zender maar hoe verwerk ik dan de waarde die ik onder de Idle up ingeef? vermenigvuldig ik dan gewwon de headspead uitkomst X het aantal % ?

Ik heb maar 2 snelheden nodig dus lijkt het mij geen probleem om deze inde Idle up 1&2 te zetten.

Ik weet dat idle up op je zender zit maar ik wil twee snelheden op de kop hebben, een voor de hover figuren en een voor de vlieg figuren. Dan stel ik toch bijv onder Idle up 1 (hover/lage toeren) 70% gas en onder idle up 2 90% (vliegfiguren/hoge toeren)

Maar bij de head spead calculator moet ik Motor efficiency invullen, dit is dan toch niet de waarde die ik hierboven vermeld?

Daarvoor heb je geen calculator nodig, je stelt gewoon de toeren in waarop de heli prettig aanvoelt, dus hooveren op 65/75 % en ga je stunten zet je hem op 90 % (beetje afhankelijk ook of je een governer gebruikt)

Het is ook afhankelijk wat voor heli je hebt, en of je schaal of 3D vliegt, brandstof of elektro, groot of klein, gebruik je een governor, al die informatie ontbreekt, dus loop je het risico met verkeerde info aan de slag te gaan.

Pas je eerste post nu eens aan en geef zoveel mogelijk informatie over je model en zender.

die calculators (en de calculatie op zich) gaat uit van 100% throttle.
En zijn eigenlijk bedoeld voor het maken van een goede basis setup.
Dat de combinatie van tandwielen, motor en voeding redelijk klopt en gunstig is.
Vlieg je bijv. elektro met een governor, dan wordt het al weer anders....

Als die basis setup goed is (wat waarschijnlijk is)
Dan kan je het beste gewoon per flightmodus een percentage throttle invullen en voelen hoe het vliegt.
Iedere flightmodus (idle-up) heeft zijn eigen instelbare throttle curve.
Dit geld zowel voor brandstof als elektro.
Dus testen, en afstellen op gevoel.
Wil je dan exact weten wat je headspeed is in vlucht, dan zal iemand even moeten kijken met een tachometer om vast te stellen hoeveel rpm je maakt.
Getallen zeggen niet zoveel, zeker niet met 3D of F3C.
De heli moet voor jou lekker te vliegen zijn.

Back