Hallo,
Ik heb de draad een tijdje gevolgd en vind het een interessante discussie.
Ik zou even terug willen naar het begin en het (voorlopig) niet te ingewikkeld willen maken.
Eerst een plaatje:
Ik vroeg met af: Hoe is CG gedefininieerd???
1. Is CG het theortisch zwaartepunt (= het zwaartepunt dat op grond van de oppervlakten -vleugels, romp, stabilo, etc, is te berekenen)?
2. Of is CG het werkelijke zwaartepunt (te bepalen door vliegtuig op een lineaal te laten balanceren)?
Een kleine zoektocht op het WWW levert me hetvolgende op:
CG "Central point of Gravity
en de volgende term
NP "Neutral Point"
CG zou dus de beschrijving van #2 inhouden en geeft een koppel in relatie met NP.
Of anders gezegd:
CG = het werkelijke zwaartepunt (te bepalen door vliegtuig -inclusief electronica- op een lineaal te laten balanceren)
NP = het theortisch zwaartepunt (= het zwaartepunt dat op grond van de oppervlakten -vleugels, romp, stabilo, etc, is te berekenen), en het punt waar CG zou moeten aangrijpen om een neutraal gebalanceerd vliegtuig te krijgen.
Daarvan uitgaande zou je bovenstaande plaatje kunnen maken.
Rode pijl =
NP
Blauwe pijl =
CG
Plaatje A: alleen NP is ingetekend
Plaatje B: NP en CP grijpen aan in het zelfde punt en vliegtuig is "in balans"
Plaatje C: NP ligt achter het CF en vliegtuig heeft neiging tot duiken
Plaatje D: NP ligt voor het CG en vliegtuig heeft neiging om met neus omhoog te gaan.
Plaatje E: CG is in hetzelfde punt blijven liggen maar vleugel -en daarmee het NP- is naar achteren verplaatst: vliegtuig heeft neiging te duiken
Plaatje F: CG is in hetzelfde punt blijven liggen, maar vleugel -en daarmee het NP- is naar voren geplaatst en vliegtuig heeft neiging om met neus omhoog te willen.
Vul me alsjeblieft aan en/of coorigeer me als ik ergens een fout maak. Ik probeer alleen helderheid in de zaak te krijgen / brengen.
Gebruik ik nu de juiste termen?
Klopt het theoretisch allemaal?
Als het klopt dan is het eigenlijk raar dat in tekeningen wél altijd het CG wordt aangegeven maar zelden het NP.
Of wordt CG vaak met het NP verward?
Ik ben benieuwd naar jullie aanvullingen / reacties.
mvg
Jeppie