Bepalen zwaartepunt indoormodel...

Rob

Forum veteraan
Ik lees oa in de Shockflyer draad over zwaartepunten die haast tot op de mm worden bepaald. Ik gebruik nu 2 slotbouten in de bankschroef waarop ik het model laat balanceren maar het is niet echt nauwkeurig en behoorlijk afhankelijk vanuit welke richting je het model horizontaal laat komen...

Hoe bepalen jullie het zwaartepunt?

ik hang het model op aan 2 gelijke lussen, zo dat het in 'vlieg' positie hangt. Dan hang ik een koordje met een gewichtje tussen de 2 lussen (aan het zelfde haakje) en de plaats waar dat gewichtje naartoe wijst is het zwaartepunt.

Kris

Ik doe het altijd lekker simpel:
Bij een shocky prik ik een klein gaatje op de plaats waar het zwaartepunt moet komen; hier doorheen steek ik dan een staafje carbon of ijzer...
En dan maar schuiven met de accu en/of andere onderdelen tot het model mooi vlak horizontaal hangt...
Bij modellen met een opgebouwde romp monteer ik meestal een draadje in een lus aan de onderzijde op het gewenste zwaartepunt :)

Peter

Rob die slotbouten kun je gerust gebruiken als je er maar een "scherpe" punt aan maakt welke dan precies op het zwaartepunt het model ondersteunen. Hoe kleiner het raakvlak hoe precieser de meting.

@Theo, de slotbouten zijn inderdaad wat vlak, zal de vijl er eens langs halen.
@Kris, duidelijker kan het niet, bedankt :D !

Back