bepaling draaicirkel auto

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door SCRT Pilot, 26 nov 2009.

  1. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Hoe kan ik de draaicirkel van een auto voorspellen, is er een programma voor of kan ik het grafisch bepalen? (ik heb Acad ter beschikking)

    Ik wil de wielbasis, de spoorbreedte(n), de stuurhoeken en evt de bandbreedte invoeren. (en wat evt nog meer nodig is natuurlijk)

    Alvast bedankt,

    Leo
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    "ongeveer" bepalen is heel makkelijk ... ga uit van de buitenste wielen (van de bocht die je wilt bepalen) trek een (denkbeeldige) lijn door de as van het sturende wiel, waar deze de (denkbeeldige) lijn door de as van de niet sturende wielen snijd heb je het middelpunt van je draaicirkel gevonden ... (al je een beetje handig in meetkunde bent (op school hebt opgelet), kan je het ook op papier uitrekenen) ... hier een paar hintjes http://nl.wikipedia.org/wiki/Goniometrie

    Deze methode geeft wel wat kleine onnauwkeurigheden, omdat het er van uit gaat dat de sturende (en niet sturende) wielen via een loodrechte as draaien of op de grond staan ... wat in de "real-world" niet zo is ...
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2009
  3. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Ok, het gaat om het bepalen van de orde en niet om het op de mm nauwkeurig te weten, hoewel uit interesse deze info toch welkom blijft overigens. Dit om te bepalen of het investeren in een ombouw (verkorten chassis) rendabel is.

    Dank je.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is een programma'tje genaamd SUSPROG waarmee je de suspension in kan voeren en verdere gegevens uit kan halen.
     
  5. Gonzo

    Gonzo

    Lid geworden:
    17 sep 2007
    Berichten:
    180
    Je draaicirkel zal meer te maken hebben met grip van de voorwielen, ophanging en gewichtsverdeling dan met theorie. Je chassis verkorten kan zelfs je draaicirkel vergroten. Post je setup, en tips om korter te draaien zullen gauw volgen.
     
  6. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    meestal heb je met meer snelheid ook een grotere draaicirkel omdat de voorwielen wegslippen, als je stapvoets door de bocht gaat heb je dat niet
     
  7. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Leo , jij moet met kennis van AutoCad dit toch kunnen uitzetten ? Als je de hoek weet van een volledige uitslag van je zender met betrekking tot je wielen , kun je deze tendens in AC tekenen , dan heb je alle gegevens lijkt mij.
    Voor de grapjassen , Bij overstuur en gas erop , kun je om zijn as draaien:worship: Fijne dag alle.
     
  8. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    Dat klopt!
     

Deel Deze Pagina