bepaling van BL motortjes zonder specs.

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
Hey,

Zoals mijn topictitel doet vermoeden, mijn lade ligt vol met oude brushless buiten en binnenlopertjes, fietsbelletjes etc. Maar hoe kan ik zonder specificaties bepalen/meten welke prop / voltage en stroomverbruik dat deze motors hebben?

Zou anders maar zonde zijn om ze daar te laten liggen, heb projectjes genoeg, maar jammer genoeg na verloop van tijd hun gegevens kwijt gespeeld... :rolleyes:

Toerental onbelast meten, dan weet je de Kv. En uiteraard het gewicht v.d. motor. Dan heb je eigenlijk voldoende.

hoe moet ik dat onbelast meten? Heb een cheap RPM metertje liggen, maar waar heeft hij ergens een frequentiepunt?

Klein stripje op je motor vast zetten, stukje niet-doorzichtige tape of sticker is al genoeg.
Gewoon over je asje prikken en op je motor plakken net zoals je prop normaal zit.
Stripje heeft amper weerstand dus dat is te verwaarlozen.
Dan toerental delen door je accu spanning tijdens belasting.

Sommige rpm meters hebben genoeg aan een stip die reflecteert.

Aandrijven als generator op vast toerental en de spanning tussen de polen meten kan ook.

Wil je niet meten, neem een kleine prop en ga testen. Draait hij veel toeren en wordt het motortje amper warm kan er een grotere prop op.

Back