bepaling zwaartepunt van een schaalmodel

• Topicstarter Topicstarter hbr
  • Startdatum Startdatum
H

hbr

Guest
ik kan de waterverplaatsing bepalen voor een schaalmodel van 1.60m
aangezien de gewichtsverdeling van het bestaande zeischip onbekend is,
hoe kan ik op een zo nauwkeurige manier een correct zwaartepunt berekenen van het model ?

Welkom op dit forum hbr!

Helaas geef je wat weinig info over het schip waarvan je het zwaartepunt wilt berekenen.

Ook de reden voor je vraag geef je niet.

Ik weet in ieder geval 1 methode. Met de uitwerking ervan kan ik je absoluut niet helpen; je moet er wat hogere wiskunde voor kennen.
Het zwaarte punt is te berekenen door de oppervlaktes van de spanten uit te rekenen en deze (met de momentenwet?) met elkaar te vermenigvuldigen.

Zoals gezegd, wiskunde en ik gaan niet samen.

Geef eens wat meer info. Misschien is hier al iemand met net zo een schip als jij, en hoef je niets te meten of berekenen, dan is het gewoon al bekend.

Wim

Welke coordinaten van het zwaartepunt wil je weten. Als het alleen voor de langsscheepse is (voor plaatsing kiel) dan moet je je romp op een heel dun latje zetten en verschuiven net zo lang totdat de boot erop blijft balanceren.

Kylix,

Ikzelf zit eigenlijk ook met het probleem de plaats voor de kiel te vinden.
Ik heb echter een probleem:
Ik heb een tekening (en verder dus niets ;) , nou ja, het 1 op 100 model. Ik ben nu op zoek naar een oplossing voor het 1 op 20 model)
Nu wil ik al in de kielbalk gaten boren waar de draadstangen door moeten. Nu kan ik er nog goed bij.
Heb je een truuk voor me om dit op te lossen?
(Of moet ik de kiel maar gewoon "ergens" plaatsen en hopen dat het wel ongeveer goed is?
Het gaat in mijn geval om de tweemaster "Marieje"
strip18zr0.jpg

Ik dacht de kiel maar zo ongeveer midden tussen de beide masten te zetten, midden onder het grootzeil.

(Sorry hbr, voor het lenen van je topic)

Wim

Als ik het dus goed begrijp heb je nu een 1:100 model en je wilt dezelfde nu maken met schaal 1:20. Je wilt dus vooraf bepalen waar de kiel moet komen.

Dit is een lastige zaak. Je bent nu verplicht om een hoop rekenwerk te gaan verrichten. Wat je kunt doen is de kale romp op de bovenstaande manier te balanceren voor het zwaartepunt in langsrichting van de romp. Je weet dan dus het zwaartepunt van je boot (kale romp dus). Nu moet je iedere onderdeel wat je gaat plaatsen op de boot, wegen en het coordinaat bepalen in langsrichting van de romp. Als je dat van alle onderdelen hebt gedaan kun je beginnen met rekenen.
Dit rekenwerk kan ik nu niet even hier typen. Mocht je echt van plan zijn om dit op deze manier te doen, dan kan ik dit eventueel wel inscannen en hier posten/mailen.

Is het niet mogelijk om alles op de boot te plaaten zonder definitief vast te zetten, want dan kun je vervolgens je zwaartepunt bepalen, je kiel monteren en vervolgens alles definitief vast te zetten.

wimg zei:
Welkom op dit forum hbr!

Helaas geef je wat weinig info over het schip waarvan je het zwaartepunt wilt berekenen.

Ook de reden voor je vraag geef je niet.

Ik weet in ieder geval 1 methode. Met de uitwerking ervan kan ik je absoluut niet helpen; je moet er wat hogere wiskunde voor kennen.
Het zwaarte punt is te berekenen door de oppervlaktes van de spanten uit te rekenen en deze (met de momentenwet?) met elkaar te vermenigvuldigen.

Geef eens wat meer info. Misschien is hier al iemand met net zo een schip als jij, en hoef je niets te meten of berekenen, dan is het gewoon al bekend.

Wim

Wim ik ben een 1.6m - open 60 monohull aan het voor bereiden,
ik heb echter geen detail informatie ter beschikking.
wens voor ik met de modelbouw start even een check op papier te doen kwestie van zoveel mogelijk problemen te voorkomen.
heb reeds een aantal forum vrienden om meer info gevraagd, zonder resultaat.

Kylix zei:
Als ik het dus goed begrijp heb je nu een 1:100 model en je wilt dezelfde nu maken met schaal 1:20. Je wilt dus vooraf bepalen waar de kiel moet komen.

Dit is een lastige zaak. Je bent nu verplicht om een hoop rekenwerk te gaan verrichten. Wat je kunt doen is de kale romp op de bovenstaande manier te balanceren voor het zwaartepunt in langsrichting van de romp. Je weet dan dus het zwaartepunt van je boot (kale romp dus). Nu moet je iedere onderdeel wat je gaat plaatsen op de boot, wegen en het coordinaat bepalen in langsrichting van de romp. Als je dat van alle onderdelen hebt gedaan kun je beginnen met rekenen.
Dit rekenwerk kan ik nu niet even hier typen. Mocht je echt van plan zijn om dit op deze manier te doen, dan kan ik dit eventueel wel inscannen en hier posten/mailen.

Is het niet mogelijk om alles op de boot te plaaten zonder definitief vast te zetten, want dan kun je vervolgens je zwaartepunt bepalen, je kiel monteren en vervolgens alles definitief vast te zetten.
Klopt,

Ik heb eerst de 1 op 100 gebouwd (zie het verslag in de bouwhoek) en nu ga ik hetzelfde schip in 1 op 20 bouwen, maar deze moet gaan varen.
Dank voor je aanbieding, maar ik ga voorlopig toch meer even van start zonder rekenwerk
ikzelf zei:
Snappie ;)
Ik maak bevestigingspunten voor een kiel zo ongeveer midden tussen de masten. Mocht de hulpkiel niet juist zitten, ga ik de loodbulb wel naar voor of achter schuiven.

Dank in ieder geval.

(Helaas dus geen eenvoudige methode)

Wim

Hallo wimg,

Waarom zou je er niet voor kiezen om het zwaartepunt op te zoeken (met alles er op en d'r aan) en daar precies onder het zwaartepunt van de kiel zetten(anders zou hij loef of lijgierig worden)

Joeri.

Joeri,

Ik denk dat ik op de aangegeven plaats redelijk in de buurt zit.
Ik hoop dat ik geen hulpkiel nodig heb.
Tijdens de vlootdagen in Den Helder heb ik een model van een Colin Archer gezien die vergelijkbaar groot is. Deze man vaart dit model zonder hulpkiel.
Ik ga voorlopig proberen ook zonder hulpkiel uit te komen, maar mocht het nodig zijn wil ik toch alvast de bevestigingspunten en de hulpkonstructie in de romp hebben zitten. Met een kale romp kun je d'r nog goed bij, met een opgebouwd schip wordt dat allemaal erg lastig.

Wim

wimg zei:
Kylix,

Ikzelf zit eigenlijk ook met het probleem de plaats voor de kiel te vinden.
Ik heb echter een probleem:
Ik heb een tekening (en verder dus niets ;) , nou ja, het 1 op 100 model. Ik ben nu op zoek naar een oplossing voor het 1 op 20 model)
Nu wil ik al in de kielbalk gaten boren waar de draadstangen door moeten. Nu kan ik er nog goed bij.
Heb je een truuk voor me om dit op te lossen?
(Of moet ik de kiel maar gewoon "ergens" plaatsen en hopen dat het wel ongeveer goed is?
Het gaat in mijn geval om de tweemaster "Marieje"
strip18zr0.jpg

Ik dacht de kiel maar zo ongeveer midden tussen de beide masten te zetten, midden onder het grootzeil.

(Sorry hbr, voor het lenen van je topic)

Wimg,
geen probleem met het toepassen van wiskunde in de berekeningen van mijn schaal model,
en ik bepaal het zwaartepunt wel op een wiskundig manier vooraleer ik begin te bouwen.
Spijtig dat je niet op een beleefde manier om een advies kan vragen, wat een hoop spam nietwaar Wim.

Wim

Back