Beperkingen luchruim i.v.m. Lelystad

Ik las net een artikel op de site van de NOS en dat er flinke beperkingen komen vanaf 7 november 2019 voor drones in Flevoland. Voor zover ik het kan beoordelen gaat dit problemen opleveren voor de 2 vliegclubs, Gooi en Eemland modelvliegen en de modelvliegclub Almere, die aan de kant van de Stichtse Brug zitten. :(

Beperkingen.jpg
 
Laatst bewerkt:
+ het laagvlieggebied voor de kleine luchtvaart wat net langs de snelweg ligt boven MVA
 
+ het laagvlieggebied voor de kleine luchtvaart wat net langs de snelweg ligt boven MVA

En dit terwijl het helemaal nog niet zeker is dat Lelystad Airport ook binnen 2 á 3 jaar operationeel wordt gezien de vele procedures die er aan komen.
 
En dit terwijl het helemaal nog niet zeker is dat Lelystad Airport ook binnen 2 á 3 jaar operationeel wordt gezien de vele procedures die er aan komen.

Dan is dit alvast geregeld.
Van uit hun oogpunt slim bekeken.
 
+ het laagvlieggebied voor de kleine luchtvaart wat net langs de snelweg ligt boven MVA
'Boven', als in 'ten NO van...' dan toch?
Toch valt het mij al jaren op dat er daar in de buurt maar wat raak gevlogen wordt, want er wordt geregeld ook tot onder de 100ft. gedaald boven het stuk akkerland ten ZO van de Kluutweg.

En beperkingen voor drones kun je niet genoeg hebben.;)
Zolang men modelvliegtuigen eerst maar eens klassificeert als wat ze zijn: iets totaal anders, met een eigen geschiedenis en gezien hun track record, een verdiende eigen, veilige plek in het luchtruim.:yes:
 
Klopt, het laagvlieggebied ligt net over de snelweg heen, dus zowel NO als ZO van de kluutweg..
Het laagvlieggebied was er eerder dan de snelweg, die hebben ze er maar doorheen gelegd.
 
Dan is dit alvast geregeld.
Van uit hun oogpunt slim bekeken.

Dit is waar van uit hun oogpunt gezien, maar ik vraag het me af of het wel zo slim was om Lelystad Airport aan te wijzen als tweede Schiphol zeker na de uitspraak van de Raad van State.

En als ik voorzichtig vooruit kijk en er komt later nog een baan bij, dan hoef je alleen maar het rode vlak met 90 graden te draaien en over het bestaande luchtruim met het (nieuwe) verbod te leggen en je ziet dat er niet veel ruimte meer overblijft voor het modelvliegen maar ook wat de overlast betreft voor de bewoners in en rond de polder.

Ik vraag het me ook af of de KNVvL de vliegclubs al heeft ingelicht over wat de gevolgen zijn voor hun?
 
Zoals Bruno al aanhaalde : een drone is geen modelvliegtuig ;)
Alleen was / is er een "slimme" instantie in NL die wel vind dat een modelvliegtuig gelijk is aan een drone.:( Laten die maar eens zeggen wat ze ervan vinden.

Zal voor de vliegclubs niet zo'n vaart lopen, bij problemen kontakt zoeken met de LVNL is een verstandige zaak.

Grt,

Arnoud
 
Helemaal eens dat een modelvliegtuig geen drone is maar wet technisch gezien geldt de droneregelgeving dus wel voor iedere modelvlieger.

Om niet in de bestaande (aanvlieg)routes van Schiphol te komen voor kisten die opstijgen vanaf Lelystad Airport blijven deze vrij lang laag vliegen over de polder. Deze kaart is nog niet bijgewerkt maar als het droneverbod ingaat zal een groot gedeelte van de polder rood gaan kleuren en is het ook voor modelvliegtuigen daar verboden om te vliegen (no-fly zone).

Edit: hier is wel een kaart te zien waar de CTR zone al in is verwerkt en in het gebied waar de beide vliegclubs zitten is het vliegen beperkt toegestaan gezien de oranje rechthoek die daar is te zien. Waarschijnlijk dat zij er dus geen last van zullen hebben maar voor de rest is een groot gebied van de polder straks een no-fly zone.
 
De enigste 2 takken van modelvliegen die straks overblijven zijn vrije vlucht en lijnbesturing. De rest kun je dan op je buik schrijven. Rc modelvliegen zal straks niet meer zo kunnen als we nu doen.
 
Alleen was / is er een "slimme" instantie in NL die wel vind dat een modelvliegtuig gelijk is aan een drone.:(
Maar wat wel is, een drone is geen modelvliegveld.
Modelvliegvelden zijn vaste locaties.

In het gecontroleerde luchtruim rondom Eindhoven, Volkel, de Peel en Weeze D (Niederrhein) vertoeven zo'n 20 modelvliegclubs en velden.
Met een convenant is dat allemaal afgetikt.
De enige beperkende drempel is dat voor aanvang van de modelvlieg activiteiten de locatie even aangemeld dient te worden bij de luchtverkeersleiding van de ctr waar je in vertoeft.
En na afloop ff afmelden.
Het bij komende voordeel is, dat er geen / erg laag risico is van kruisend verkeer zoals gele vliegende taxi's, fluoriserende vliegende objecten van de pliesie en ander commercieel/recreatief vliegende verkeer anders dan een modelvliegtuig.
De race drone ff niet mee geteld, maar die starten en landen dan ook vanaf het modelvliegveld.

maar voor de rest is een groot gebied van de polder straks een no-fly zone.
Ja en? dat is handig voor handhaving, weet je hoe groot dat gebied is en uit hoeveel poppetjes handhaving bestaat?
 
De enigste 2 takken van modelvliegen die straks overblijven zijn vrije vlucht en lijnbesturing. De rest kun je dan op je buik schrijven. Rc modelvliegen zal straks niet meer zo kunnen als we nu doen.

Zal niet zo'n vaart lopen. Er zijn nog genoeg modelvliegclubs die met gezond verstand en een convenant ,zoals hobbyist al aangaf, een heel eind komen.
De beide modelvliegclubs in Flevoland zullen heus blijven. Mogelijk aanvullende regels maar daar blijft het bij. Lelystad is een heel eind verwijderd van hun vlieglocatie.

Wetgeving technisch gezien is dit het schoolvoorbeeld om een drone niet te zien als modelvliegtuig.

Grt,

Arnoud
 
De enigste 2 takken van modelvliegen die straks overblijven zijn vrije vlucht en lijnbesturing. De rest kun je dan op je buik schrijven. Rc modelvliegen zal straks niet meer zo kunnen als we nu doen.
1 van de redenen waarom ik ben gestopt.
Wat ik me wel altijd afvraag is, waarom de landing zo lang laag is.
Kan een grote kist niet sneller dalen?
Als ze onder dezelfde hoek dalen, als ze opstijgen, hebben veel minder mensen daar toch last van?
Kan iemand dat mij eens uitleggen?
 
Als ze onder dezelfde hoek dalen, als ze opstijgen, hebben veel minder mensen daar toch last van?
Dat laat van die vervelende diepe afdrukken achter in de landingsbaan, niet iedereen en de techniek is nog zo goed om dat afvangen met een hoge daalsnelheid even precies uit te voeren, zonder stuiter effect.
Bij modelvliegtuigen resulteert dat geregeld in een maandag, dinsdag, woensdag enz. stuiter landing.

Wat ik bij het ingetekende hokje op het kaartje wel af vraag, is of alle windmolens wel kunnen blijven staan waar ze nu staan.
De radar die bij de landing gebruikt kan worden, heeft nogal een tikkeltje hekel aan hoge dingen in het veld, die zo ongeveer in lijn met de start/landingsbaan gepositioneerd zijn.

Het vliegveld in de polder hadden ze beter midden in het nog droog te leggen Markermeer kunnen plaatsen.
 
Helemaal eens dat een modelvliegtuig geen drone is maar wet technisch gezien geldt de droneregelgeving dus wel voor iedere modelvlieger.

Om niet in de bestaande (aanvlieg)routes van Schiphol te komen voor kisten die opstijgen vanaf Lelystad Airport blijven deze vrij lang laag vliegen over de polder. Deze kaart is nog niet bijgewerkt maar als het droneverbod ingaat zal een groot gedeelte van de polder rood gaan kleuren en is het ook voor modelvliegtuigen daar verboden om te vliegen (no-fly zone).

Edit: hier is wel een kaart te zien waar de CTR zone al in is verwerkt en in het gebied waar de beide vliegclubs zitten is het vliegen beperkt toegestaan gezien de oranje rechthoek die daar is te zien. Waarschijnlijk dat zij er dus geen last van zullen hebben maar voor de rest is een groot gebied van de polder straks een no-fly zone.
Wat betekenen die paarse vlakken op de kaart?
 
Wat ik me wel altijd afvraag is, waarom de landing zo lang laag is.
Kan een grote kist niet sneller dalen?

Volgens mij gaat het niet om het landen maar om het opstijgen.
Ze moeten lang laag blijven vliegen omdat ze anders in conflict komen met Schiphol.
De vliegtuigen van en naar Schiphol zitten daar op een bepaalde hoogte en ze mogen die niet kruizen dus moeten ze lang op een hoogte onder die aan en afvliegroutes blijven.

GJ
 
Wat betekenen die paarse vlakken op de kaart?
Dat is een laagvlieggebied, net zoals al het geel op het kaartje.
Wat ik mij wel afvraag, van welk kaartje dit een aftreksel is.
In Pedok, https://www.pdok.nl/viewer vink bij overige kaarten ff “Drone-no-fly zones” aan.
Hier ontbreekt het hok boven Flevoland.

Het is natuurlijk bedoeld om het volk in opstand te zetten, tegen de plannen van de roverheid om het vliegveld commercieel te gaan uitbuiten.
En geloof me maar of geloof me niet, dat vliegveld zal na enkele jaren nog een baantje erbij krijgen, 90 graden gedraaid t.o.v. de strip die er al ligt.
Een nagenoeg lege polder, heel schiphol past er meerdere keren in.
 
De club waar ik zit, zit in de buitenste zone van zestienhoven.
netjes convenant en zo.
heb ook wel s een praatje met de heren of dames van de toren. soms hebben ze ff tijd.

het gaat niet zozeer om de reguliere start en landingen van de vliegtuigen.
Het gaat om slecht weer situaties.
en ze willen gewoon weten waar mensen in de lucht bezig zijn
soms moeten ze ivm het weer bovenin het luchtverkeer omlaag duwen, waardoor de gewenste scheiding van 600 voet (dacht ik) niet meer gehaald kan worden.
wij hebben een "plafond" van iets onder de 600 voet. vliegverkeer zou daar dus nog 600 voet boven moeten zitten.
nu zitten wij aan de rand van de buitenste zone. wat natuurlijk helpt.

maar wij worden ook wel eens tijdelijk uit de lucht gehaald, omdat er een trauma heli in de buurt voorbij komt.
meestal vliegt hij om ons heen (en worden we niet gebeld). soms niet, en moeten we ff omlaag.
gebeurt niet vaak. laatste jaren is zoiets 2 keer gebeurt of zo.

maar ja, wij zitten hier, lelystad is anders.

De clubs zullen op tijd aan een convenant moeten beginnen. dan is er niet zoveel aan de hand.
knvvl kan daarbij helpen.
 
Volgens mij gaat het niet om het landen maar om het opstijgen.
Ze moeten lang laag blijven vliegen omdat ze anders in conflict komen met Schiphol.
De vliegtuigen van en naar Schiphol zitten daar op een bepaalde hoogte en ze mogen die niet kruizen dus moeten ze lang op een hoogte onder die aan en afvliegroutes blijven.

GJ
Ik bedoel het eigenlijk in het algemeen.
Als ze bij Schiphol ook steiler kunnen dalen heeft Lelystad meer lucht.
En als de dat in Rotterdam ook doen heb ik hier ook minder herrie.
Is hier een 1 op 1 piloot die me dat uit kan leggen?
 
Ik bedoel het eigenlijk in het algemeen.
Als ze bij Schiphol ook steiler kunnen dalen heeft Lelystad meer lucht.
En als de dat in Rotterdam ook doen heb ik hier ook minder herrie.
Is hier een 1 op 1 piloot die me dat uit kan leggen?

Er zijn mensen die bijvoorbeeld als ze (te) snel een tunnel in rijden waarvan dan de oren opeens dichtklappen, in een 1:1 zitten er dan zo'n 250 of meer. :)
 
Back
Top