Beplanken van IOM of RG65

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door RiesJ, 21 mei 2021.

Tags:
  1. RiesJ

    RiesJ

    Lid geworden:
    14 mei 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hallo, ik ben Richard en nieuw op dit forum. Ik ben een enthousiaste zeiler. Ik heb een df65 gekocht en ben vervolgens op het forum beland waar ik de afgelopen tijd veel heb gelezen over het bouwen van IOM's en RG65. Het lijkt mij erg leuk omdat ook zelf te doen.

    Inmiddels heb ik de nodige plannen gedownload en wil ik eens kijken of ik een manta rg kan maken. Verder heb ik veel gelezen en bekeken over bouwen. Binnenkort wil ik een bouwplank maken en de shadows opzetten en in balsa een rompje maken.

    Wat mij nog niet duidelijk is hoe ik de kielplank en de latjes bij de overgang van romp naar dek moet maken. Zijn dit ook gewoon balsalatjes of.moet ik hier ander hout voor gebruiken?!Soms lees ik dat deze latjes dubbel zijn. Op foto's en YouTube is het gewoon enkel lijkt het.

    Kan iemand mij een idee geven hoe dit nu zit?
     
  2. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Hallo, leuk een nieuwe RG bouwer. Ik heb er een aantal in elkaar gezet, gebaseerd op de plannen zoals gepubliceerd, maar ik ben erg slecht in het volgen van plannen. De RG designs die ik ken zijn over het algemeen meer de vorm dan de constructie. Manta 2017 is een goede keuze, zeilt goed, ook indien uitgerust met DF kiel en zeil. Ik bouw zonder spanten, met kielbalk en een stevige lat bij de overgang romp/dek, iets naar binnen geplaatst. Dat houdt de vorm vast. Op de foto is de kielbalk van yellow cedar en de zijplanken van red cedar. Abachi is ook geschikt. De boot is van balsa en volledig van een laagje epoxy voorzien.
    Benieuwd naar het resultaat, blijf je volgen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. RiesJ

    RiesJ

    Lid geworden:
    14 mei 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat geeft meer beeld met die foto. Maar is die kielplank noodzakelijk of kun je het ook helemaal met balsa en epoxy doen?
     
  4. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Niets moet. De kiel weegt 700 gram en hangt aan de kielkast. Zowel bij de DF 65 als 3D geprinte bootjes of zelfbouw zijn de krachten rond de kielkast de grootste oorzaak van lekkage. Beter wat steviger bouwen. Tegenwoordig doe ik altijd een bandje carbon met epoxy, zowel bij houten als 3D geprinte bootjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Hey Richard,
    Succes met de bouw.
    Komt er een swingrig op of een klassiek tuig? Met een swingrig kan je de mastvoet en kielbox makkelijk koppelen zodat er minder kracht door de romp hoeft.
    Maar Phielp zegt een waar ding. Beter wat steviger bouwen. Wat is je doel ook met de boot? Spele-varen of competitief varen?
    Het is volgens mij zaak de kielbox niet alleen onderaan goed vast te zetten, maar ook bovenaan. Dat kan dwarsuit zoals in de foto van Phielp, maar net zo goed naar het dek toe.

    Deze tip snap ik niet zo goed. Vormvastheid is misschien prettig tijdens de bouw, als het dek er nog niet op zit. Maar zodra het dek erop is gelijmd, is dat gebied ook gelijk vormvast. Door het dek kan het niet meer naar binnen of naar buiten. Dus naar mijn idee is dit nutteloos gewicht.

    Succes
     
  6. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    De ervaring is dat een dun latje red cedar met epoxy vrijwel evenveel weegt als een dikker latje balsa met epoxy, maar toch stijver en sterker is. De constructie van twee naar binnenvallende gangboorden is veel sterker dan de haakse constructie van een vlak dek en kan dus lichter worden uitgevoerd. Het dek is dan alleen maar om het water weg te houden en kan superdun worden of grotendeels van plakfolie zoals bij de echt snelle jongens.
    Ook van alleen balsa worden prachtige bootjes gebouwd, vooral door mensen met ervaring in de bouw van modelvliegtuigen. Die zoeken wel de juiste stukjes balsa uit, de latjes en balkjes kunnen enorm in kwaliteit en gewicht verschillen.
     
  7. RiesJ

    RiesJ

    Lid geworden:
    14 mei 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dank voor de tips. Ik ga om te beginnen de bouwplank opzetten. Heb echt nog nooit iets gebouwd, dus ik zal nog regelmatig in de lucht komen voor vragen.
     
  8. RiesJ

    RiesJ

    Lid geworden:
    14 mei 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oegstgeest
    Probeer nu uit 3 mm triplex de formers/shadows te frezen met een dremelfreesje. En daarna afschuren. Dat is nog best lastig. Hoe doen jullie dat?
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ries,
    Ouderwets , vorm overnemen op je 3 mm triplex, met figuurzaag uitzagen, en daarna afwerken met zo'n schuurtolletje op je dremel.
    Niet te gauw gaan frezen dus..
    En als je je 'shadows', in het nederlands bouwmallen, op je bouwplank zet , neem daar daar de tijd voor en lijn ze uit met een latje er langs om te zien of alle spanten geraakt worden.
    Check en dubbel-check...

    Zet eerst een hartlijn op je plank en een hartlijn op je spanten met een vlijmscherp potloodje, niet met een viltstift....
    Stroken heet dat ( in het engels 'fairing') .Schuin de spanten af zodat je latjes er netjes op liggen.
    Zet dus de spanten in het voorschip, VOOR de maatstreep van je spant en zet ze in het achterschip ACHTER de maatstreep. op je bouwplank.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. RiesJ

    RiesJ

    Lid geworden:
    14 mei 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oegstgeest
    Aan het werk dus met zaag :)
     
  11. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
  12. RiesJ

    RiesJ

    Lid geworden:
    14 mei 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dank, deze had ik nog niet gezien maar dit gaat wel helpen. Ik heb de hulpspanten laten laseren en vandaag ontvangen. Komende tijd deze op de bouwplank zetten.
    16225714793688321350444259814169.jpg
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    MOET het echt zo?Een bootje met een en al tonrondte uit een paar brede vlakke platte platen opbouwen?Geeft dit Inzicht en waarin? Eerder een resultaat zonder uitzicht lijkt mij.Of heb ik iets gemist?
    Ries, gewoon met latjes van hooguit 10 mm beginnen.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  14. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Gouda
    Niets moet. Echt niet. Het leuke van RG65 bouwen is juist dat 3D geprinte bootjes, prachtige bootjes van latjes en simpele bijna knik spanten van balsa met verf, mits gebouwd naar een beproefd ontwerp en voorzien van een goed getrimd zeil, de juiste kiel en het juiste roer allemaal ongeveer even snel en prima zeilers zijn. Alleen de superlichte epoxy bootjes zijn vaak iets sneller, maar die zijn dan ook weer eigendom van de beste zeilers….Je moet bij de bouw dus wel het gewicht een beetje in de gaten houden. Hier wordt elders op dit forum uitvoerig over gesproken.
     

Deel Deze Pagina