Beplanken

Hallo modelbouwers

Ben bezig met een stoomsloep te bouwen via een spantenplan, heb alle spanten en kiel uitgezaagt en staat klaar om beplankt te worden.
Nu is mijn vraag : waar kan ik het beste beginnen, aan de onderkant naar boven of van boven naar de onderkant.

klaas

Klaas,

wanneer je een overnaads schip maakt, zul je onderaan (dus bij de kiel) moeten beginnen.
Op deze manier komt de overlap goed.
Bij een niet overnaads schip kun je zowel onder als boven beginnen.

Ik weet niet of je schip blank moet blijven (hout zichbaar) of dat het geschilderd gaat worden.
Bij een schip waarbij je de planken ziet moet je proberen de planken zo mooi recht mogelijk te houden.
Je zult dan zowel onder als boven beginnen en naar elkaar toe werken. Let op. Naar mate de planken meer naar elkaar toe komen, wordt de ruimte kleiner en zul je de planken taps moeten maken. Bedenk dan dat in het echt de planken nooit smaller dan de helft worden taps gemaakt.
Ik heb op m'n laptop nog een pdf waarin (in het Engels) een goede uitleg wordt gegeven van het beplanken.
Kan ik je komende week wel even mailen.
PB je e-mail maar even, dan stuur ik het je toe.

Groet,

Wim

Die paar keren dat ik een romp gebouwd heb van hout, tekening ik meestal de waterlijn op de spanten aan (over het algemeen is dat een rechte lijn.)
Van daaruit werk ik dan naar de kiel toe. En als laatste dan het stukje naar boven (dek) toe. Tot nog toe is dat goed gegaan en heb ik de planken er mooi recht op gekregen.

Maar.....dat is hoe ik het doe......er zullen ongetwijfeld veel wegen naar Rome leiden.

Gr. en succes. Mario

Ik heb Klaas de pdf toe gestuurd.
Ik heb inmiddels de bron weer terug gevonden:
HIER staat de originele informatie.

Succes,

Wim

Hallo,

Rondom kan ook :wink: :

Naamloos-10.jpg

Naamloos-11.jpg

Naamloos-12.jpg

(fotokwaliteit is wat minder, pre-digitaal tijdperk)

Wel symetrisch werken, dus latje links, latje rechts, latje links, latje rechts, en zo gaan wij naar boven... (dank je, Wim... :roll: ) Anders kan de boel krom gaan trekken.

Lex Verkuijl

Hallo Lex
Die spanten zeg maar. :oops:
Doe jij dat zagen :?:
Of doe je dat op een draaibank :!:
Ik maak ook wel eens zoiets: om een rond tankje ergen een plaats te geven en dat doe ik dus op mijn draaibank
En dat gaat zeer netjes hoor
mvg
Frederik :D :D

Hallo Frederik,

De spanten heb ik met een figuurzaag machine gemaakt. Eerst de schijven ruim uitzagen en een 5mm gat precies in het midden maken. Toen een hulpstuk gemaakt dat op de zaagmachine geklemd kon worden, met hierin een pin waar de schijf op kan draaien. Als je dan de schijf ronddraait op het kulpstuk gaat het zaagblad exact rond. Door de zaagtafel schuin in te stellen konden zelfs de schijven schuin gezaagd worden zodat ze meteen aan de rompvorm aangepast waren. Een draaibank had ik toendertijd nog niet, daar zou het nu ook mee kunnen.

Lex,

Links en rechts zie ik een steun op je bouwplank staan (die met de vleugelmoertjes vast zit). Waar is die voor?

Wim

wimg
IK VERMOED WEET HET HAAST WEL ZEKER. :roll:
DAT IS GEMAKKELIJK OM HET RONDE SPUL VAST TE HOUDEN.
EN TE DRAAIEN I .V. B. MET BEPLANKEN DENK IK. :idea:
MVG
FREDERIK :D :D
ps Sorry voor de grote letters
Heb geen bedoelingen hoor :oops:

Klopt helemaal Frederik, je mag door voor de magnetron ... :lol: 8)

De spanten zaten in eerste instantie op de bouwplank geklemd, en tegen de twee steunen aan. Eerst heb ik toen boven, onder, links, en recht twee latjes er tegenaan gezet. Die hielden toen het hele spul in verband waarna de onderste klemmetjes verwijderd zijn. De buitenste spanten zijn toen met een draadeind aan de steunen voor en achter gemaakt, de zijsteunen wat losser, en zo kon de romp gedraaid worden om de rest van de latjes (4x4mm) er tegenaan te zetten.

Na de opmerking van Frederik heb ik je foto nog eens goed bekeken en kwam ook tot dezelfde conclusie.
Bij jou kan dit (in dit geval) omdat er een "lang" recht stuk in zit.

Ik dacht vooraf dat je wellicht een nieuwe bouwwijze had om bv de latten recht te houden oid.

Problem solved!

Klopt helemaal Frederik, je mag door voor de magnetron ...
Gefeliciteerd Frederik!
;)

Wim

vladn; zei:
Hier heb ik pdf gevonden over beplanking van het scheepsromp.

success!
mvg
Vlad
Dit lijkt erg sterk op een vertaling van (een deel van) de Engelstalige handleiding van DDM die ik een stukje hierboven heb doorgegeven.
Een aantal tekeningen waren in ieder geval zo over genomen.

Voor mensen die het Engels niet beheersen een alternatief. Wanneer je het Engels wel beheerst: de DDM manual is uitgebreider.

Wim

Voor de mensen die het Duits beter beheersen dan het Engels is bij GK-Modellbau nog een beginners handleiding te vinden.
Ga dan naar "Download" (in de linker kolom) en klik op "Anfanger-Anleiting". Dit is een pdf die je eventueel ook lokaal kunt opslaan.

Ze hebben overigens ook hele mooie bouwpakketten, voor niet te veel geld. Jammer dat ze zulke hoge verzendkosten rekenen.
Enkele voorbeelden:
Deze werkboot kost 30 Euro:
2015G.JPG

Deze loodsboot kost 60 Euro.
2012G.JPG

De moeite waard eens op de site te kijken.

Wim

Back