Beplanking kunststof romp

Ben een zeilboot aan het bouwen (topas van Robbe), deze bouwdoos heb ik nog helemaal nieuw kunnen vinden en omdat ik al een Koh-I-Noor hebt was deze keuze niet moeilijk.
Het zijn prachtige boten om te zien, had zelf al eens een Topas opgeknapt maar daar zat het dek al op, verkocht en achteraf spijt dat ik hem weggedaan had.
Maar ben nu gelukkig wer in het bezit van deze boot.

Nu moet ik het dek gaan inleggen met grene houtjes. Op zich een tijdrovend klusje.
Maar twijfel even wat voor lijm ik daar het beste voor kan gebruiken.
In de bouw beschrijving staat om het met secondenlijm te doen, maar ben bang dat dat wit zal gaan uitslaan.
Heeft er nog iemand een idee met wat voor lijm je dat het beste kan doen.
Het dek word straks wel goed afgelakt met 3 lagen jachtlak.

Zijn er mensen die ook een Topas bezitten en die er foto's van hebben.

Alvast bedankt,

Eric

Laatst bewerkt:
Nu moet ik het dek gaan inleggen met balsa houtjes. Op zich een tijdrovend klusje.
Maar twijfel even wat voor lijm ik daar het beste voor kan gebruiken.
In de bouw beschrijving staat om het met secondenlijm te doen, maar ben bang dat dat wit zal gaan uitslaan.
Heeft er nog iemand een idee met wat voor lijm je dat het beste kan doen.
Het dek word straks wel goed afgelakt met 3 lagen jachtlak.

Houtlijm is ook geschikt en dat droogt ook nog transpartant op zie je niks van weer.

Waarom ga je balsa gebruiken om je dek te bekleden? fineer van 0.6 mm is daar beter voor geschikt.
Houtlijm met een natte doek opkuisen anders geeft dat vlekken als je wild beitsen om je hout op kleur te brengen.
Je dek bekleden is heel wat werk, neem een goede soord edel fineer met een fijne nerf deze kan je met een breekmes en een stalen lat op breette snijden.

HPIM0797A.jpg

@ Rene,
Zat even verkeerd met balsa hout, schijnt een soort grenen latjes te zijn.
Deze zaten al bij de bouwdoos ( maat 7 bij 2 mm.)
Hout lijm weet ik dat deze hout velijmt maar of dat ook op kunststof houd daar heb ik mijn twijfels namelijk over.
Dek word naderhand met fijne zwarte tape peplakt zodat het net lijkt of er voegen in zitten.
Daarna word alles goed in de lak gezet.

@ Baggeraar,
Heb het artikel van roel gelezen en hem een mailtje gestuurd.
Bedankt voor de tip.

@RCKJ,
Weet dat hout lijm hout verlijmt maar twijfel aan hout op kunststof.

In iedergeval bedankt voor de reakties.

Eric

30 Jaar geleden dek van mijn draak met contactlijm gedaan, staat nog altijd in mijn verranda,
naden zijn wel een beetje verweert maar nog nooit een latje los gekomen.
Dus de volledege laatste laag van romp en dek met contactlijm gedaan.
Als je wil vernissen dan wel de lijmresten opkuisen met was benzine of tolueen

DRAAK.jpg

Back