Bereik/Afstand van 2.4GHz zend/ontvangers?

• Topicstarter Topicstarter stevenf
  • Startdatum Startdatum
S

stevenf

Guest
Wat is ongeveer het bereik van een 2.4Ghz systeem?

Ik ben van plan om de 'Spektrum DX6i' te kopen maar wil graag eerst weten of het een beetje bereik heeft?

Plan is om het te gebruiken voor mijn motorzwever waarbij ik hoogtes van (ik denk) ongeveer 300 meter haal.

Of kan ik gewoon beter bij 35Mhz blijven?

maar wil graag eerst weten of het een beetje bereik heeft?
Is tot buiten jouw gezichtsveld voldoende bereik???

Met 35mHz is het bereik "beperkt" (tot jouw gezichtsveld), met 2,4GHz is het bereik tot oneindig (maar jouw gezichtsveld blijft hetzelfde ;-) ).

Maar je kan dus ook gewoon op de 35mHz blijven hoor, wees maar niet bang daar kom je ook verder mee dan je 300 mtr.

Koop geen parkflyer ontvanger bij je DX6i (hoewel ik ook nooit geprobeerd heb wat het bereik daarmee is). Met AR6200 ontvangers heb ik gethermiekt tot het moeilijk werd om het toestel nog te zien. Hoger wil je toch niet...

hoi,
op 35 mhz en op 2,4ghz heb ik met zwevers vluchten gemaakt tot meerdan 1000meter (1km)
reikweite is dan echt het probleem niet meer, een 4 meter asw28 zie je niet meer op die afstand

Tja ik heb ook 35Mhz spul gezien dat niet verder kwam dan 100 meter. Als je het gaan generaliseren worden dit soort uitspraken een beetje onzinnig. Dat is hetzelfde als zeggen dan een auto 200Km/u haalt. De een haalt dat wel, de ander niet. Zo is het met zenders ook.
Een Sprektrum DX6i heeft met de juiste ontvanger idd meer dan genoeg reikwijdte om zeer hoog te zweven.

Tja ik heb ook 35Mhz spul gezien dat niet verder kwam dan 100 meter........Zo is het met zenders ook.
Maar dan heb je dus een slechte zender/ontvanger.

Ik heb ook kisten zien crashen met een 2,4GHz systeem aan boord :roll:

Ik durf er mijn hand voor in m`n jetuitlaat te steken dat elke "bekende" 35mHz zender die nu (en jaaaaaren terug) geleverd zijn makkelijk die 300 mtr halen.

Doet ie dat niet dan is er iets in de zender (of ontvanger) niet goed :teacher:

Een Sprektrum DX6i heeft met de juiste ontvanger idd meer dan genoeg reikwijdte om zeer hoog te zweven.
en elke "bekende" 35mHz zender dus ook :yes:

voetnoot: met "bekende" bedoel ik dus de bekendere merken......

Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie reacties!

Ik ga over naar 2.4Ghz, 1. betrouwbaarder verbinding. 2. geen gedoe meer met kristallen.

En mijn keus is gevallen op de Spektrum DX6i

Maar dan heb je dus een slechte zender/ontvanger.

Ik durf er mijn hand voor in m`n jetuitlaat te steken dat elke "bekende" 35mHz zender die nu (en jaaaaaren terug) geleverd zijn makkelijk die 300 mtr halen.

Doet ie dat niet dan is er iets in de zender (of ontvanger) niet goed :teacher:

en elke "bekende" 35mHz zender dus ook :yes:

voetnoot: met "bekende" bedoel ik dus de bekendere merken......

De meeste crashes worden door de piloot veroorzaakt, niet door de apparatuur, al krijgt die meestal wel de schuld ;-)

Ik wilde verder alleen duidelijk maken dat er ook troep op de markt is, zowel op 35Mhz als op 2.4Ghz. Al denk ik wel dat zelfs de goedkopere 2.4 systemen betrouwbaarder zijn dan de meeste 35Mhz systemen, al is het alleen al omdat je niet uit de lucht gehaald kan worden door een of andere oen die zijn zender op jouw frequentie aanzet. Ook is het m.n. in electro kisten veel ongevoeliger voor in de kist gemaakte stoorsignalen.

Nop, ten eerste is het bereik met 2,4GHz zeker niet oneindig................

En ten tweede is jouw gezichtsveld de beperking dus net als 35mHz even ver ;-) (FPV daar gelaten).

Dus zeker geen 2x auw :nooo:

Je hebt een foutje gemaakt in eerder bericht, daar schreef je 'oneindig', vandaar Jakko's reactie, hij quoot jou een beetje onhandig.

Voor de autorijders: Ik krijg het zover dat ik niet meer weet wat voor en achter is, en of het model echt naar links gaat, als ik licht gas geef en stuur. Het is en bljft een stipje..

Maar voor hun doel dus prima (en dus geen troep), het zijn namenlijk "indoor"sets en daar moet je gewoon niet buiten mee gaan vliegen (en zeker niet naar de 300 mtr willen ;-) ).

Hahaha, 300 meter is niet veel. Maar om nu te zeggen dat het bereik van 2.4GHz oneindig is. :? ;) In mijn vlieger met eLogger wordt ook de antenne- en signaalstatus van mijn AR7000 ontvanger gelogd. Laatst redelijk hoog en ver (resp. 240 en 200 meter, dus zo'n 310 meter) gevlogen en ineens een lekker dip van de vlieger. *hebbes* een fout. :yes: Eenmaal op de grond de eLogger uitgelezen en een enorme teleurstelling: Menselijk falen, techniek toonde 0,0 fouten in het signaal. :evil: :oops:

Mijn Calmato is de vloer in gegaan omdat één van de voedingsdraden doorgeschuurd was en plus- en minpolen elkaar niet aardig vinden. Wederom een externe oorzaak. :rolling: :?

Met de AR6100e ontvanger heb ik op mijn FunJet gevlogen en dan kom je ook zeker tot 200 meter afstand zonder een enkele hapering. Uit testen is gebleken bij bij een vrij zichtslijn en goede weersomstandigheden het bereik van "parkflyer" ontvangers beperkt is tot zo'n 1600 meter (dan worden ze traag en geven frame fouten, nog geen link loss).

Geen enkel systeem is feilloos. Grootste voordeel van 2.4GHz blijft de foutcorrectie van verstoorde data en geen gedoe met frequenties, kristallen, knijpers etc. :mrgreen:

Dat wordt verkocht als speelgoed. Bovendien is de apparatuur niet los verkrijgbaar (gelukkig).

Natuurlijk heb je gelijk, het gaat er mij alleen maar om dat je niet alle apparatuur over één kam kan scheren. Zowel op 2.4Ghz als 35Mhz zijn er betere en mindere systemen/uitvoeringen. Bij 35Mhz komt daar nog eens bij dat je met combinaties van merken kan vliegen waardoor de verschillen nog groter worden. Zo heb ik een Jeti ontvanger gebruikt icm een Graupner zender met zeer matig resultaat.

Ik heb ooit wel een 35mhz zender van Lexors (ikarus) gehad met een raar probleem, deze heeft een half jaar goed gewerkt (outdoor met Calmato en Indoor met Bleriot) Maar op een dag vloog ik met de Bleriot en halverwege de zaal deed ie gewoon niks meer. De calmato reageerde buiten ook niet meer na 10 meter. Maar met mijn Futaba, T4, 6EX en 9C heb ik nooit ergens last van gehad (op de indoor tikjes na)
Ik heb nu Corona en Spektrum 2,4ghz en daar heb ik ook niks slechts over te zeggen. Maar eigelijk de enige rede dat ik over ben is het gedoe met kanalen op meetings en wedstrijden.
Maar met een 6EX en 35mhz Corona ontvanger haal je de 1000meter wel, dat moet je niet proberen met zo'n 4 kanaals indoor 2,4ghz ontvangertje.

Back