Bereik van 2.4 GHz zenders?

Meer dan voldoende om bij goede inbouw je heli of vliegtuig tot een stipje te kunnen vliegen .
Moet je het wel bij de normale merken houden een corona ombouw zet zou ik niet kiezen .
Groeten Wiebe.

Het hangt van je zender en ontvanger af. 2.5km is er gehaald bij ons afgelopen zondag met een standaard antenne en een stukje alufolie. Ik heb een bereik van 1.3km in open veld en ontvanger niet ingebouwd, maar op de romp.
Jakko

Waar is het voor bedoeld, auto heli , vliegtuig , boot? Ik heb een simpel HK 2,4 GHz zendertje en daar geven ze 300 meter voor op. Maar na 300 meter zie ik mijn auto als een heel klein stipje. Dus wat moet je met kilometers ?:confused:

[...] na 300 meter zie ik mijn auto als een heel klein stipje. Dus wat moet je met kilometers ?:confused:
Gewoon extra marge lijkt me. In de praktijk zou het door omstandigheden ook minder ideaal kunnen zijn en zelfs als je dan maar een derde van een theoretische 1600m haalt zit je nog goed.
De wat grotere modellen kunnen wel erg ver en hoog vliegen en daarbij nog zichtbaar zijn dus dan is 300m al gauw krap en het signaal verliezen betekend vrijwel zeker een crash dus dat wil men toch voorkomen.

"bereik" is een beetje lastige materie als je het mij vraagt.
Je zender zendt een signaal uit en dat gaat in principe kilometers ver. Het wordt alleen steeds zwakker (een beetje als kringen in het water, de golven worden steeds kleiner naarmate ze in omtrek groter worden)

Hoe ver komen kringen in het water? Tsja, dat is meer een kwestie van hoe nauwkeurig kun je ze nog opvangen en meten. En dat is met zenders niet anders. Welke ontvanger gebruik je, hoe goed is die ingebouwd.

Een sterke goede zender met een slecht ingebouwde ontvanger verliest al snel zijn verbinding. Een zwakke zender met een hele goede ontvanger komt misschien wel verder. Lastig te vergelijken dus omdat iedereen zijn ontvanger anders inbouwt.

Gewoon extra marge lijkt me. In de praktijk zou het door omstandigheden ook minder ideaal kunnen zijn en zelfs als je dan maar een derde van een theoretische 1600m haalt zit je nog goed.
De wat grotere modellen kunnen wel erg ver en hoog vliegen en daarbij nog zichtbaar zijn dus dan is 300m al gauw krap en het signaal verliezen betekend vrijwel zeker een crash dus dat wil men toch voorkomen.
Ja met vliegen heb je wel wat meer nodig dan 300 m. Maar hoe hoog mag je eigenlijk i.vm. veiligheid vliegverkeer ?:onweer:

Je mag officieel 300 meter hoog. De grote grap is dat het kleine vliegverkeer minimaal 500 voet (=150m) hoog moet zitten. We delen dus een stukje luchtruim met het mandragende verkeer.

Bij 2,4GHz speelt trouwens nog wat anders mee; obstakels kunnen de signaalsterkte sterk beïnvloeden. Het bereik over de grond is dus veel kleiner dan door de lucht.

Back