Bereik van de tank

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door rottierood, 14 aug 2004.

  1. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Ik heb een Leopard IIA5 van Hen Long.De antenne van deze tank zat achterop.Nu heb ik deze verplaats naar de koepel.(in het echt ook zo).
    Heeft dit nare bijwerkingen omtrent het bereik van de tank?De antenne staat wel een stukje hoger dan op zijn oude plek.
    Let wel.....het is voor het eerst dat ik een RC model heb,dus echt verstand heb ik er nog niet veel van.
    Het bereik in zijn oude situatie was ongeveer 15 meter.
    Groetjes Marcel.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Marcel:
    Als je niet hebt veranderd aan de lengte van de antenne of de antennedraad, zou het niet uit mogen maken.
    Ik hoop alleen dat je antennedraad vanaf je ontvanger naar de antenne niet ergens tussen komt (draaiende koepel bijvoorbeeld) anders you're in big trouble...

    Roel
     
  3. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Roel,de antennedraad is met ongeveer 10 cm verlengt.Dit i.v.m de koepel.Daar heeft hij geen last van.Ik heb er mee gereden,maar ik zag nu nog even geen verschil.Wel had ik de antenne op de koepel in een boog gezet(net als in het echt) maar daar reageerde hij wel op.De afstand werd korter om commando's te geven.De antenne heb ik weer omhoog gezet en dat was wel beter.Kon even meer afstand rijden.Maar ik heb je antwoord begrepen.Dank je wel.Groetjes Marcel.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Marcel: logisch dat je je antenne wilde tuien (in een boog zetten) want dat is inderdaad 'echter'. Maar... antennes werken het best als ze evenwijdig aan elkaar staan. Je zenderantenne rechtop, je ontvangerantenne rechtop. Het helpt niets als je met je zenderantenne naar je model wijst: de straling van je zenderantenne is het sterkst rondom je antenne.
    Zo dus:

    [​IMG]

    By the way: Heb je iets met de Leo IIA5? Zelf cavalerist geweest toevallig?

    Groet
    Roel
     
  5. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Dat klopt inderdaad Roel,wat de antenne betreft.Als ik mijn zender rechtop houd en de antenne op de tank staat rechtop,heb ik meer bereik.
    En ik ben helaas nooit in dienst geweest,ook niet voor m'n 'nummer'.(broederdienst)Ik vindt het alleen een hele mooie tank.Brede uitstraling,grote koepel en een machtig voorkomen.
    Het is mijn eerste RC tank en ben er eigenlijk best wel tevreden mee.Ik denk dat ik ga sparen voor een tank van dat andere merk.Deze is van Hen Long.Kijken of het bevalt.Mijn zwager is ook net zo gek als ik en heeft een Abrams.
    Dus je zult mij sowieso wel vaker op het forum tegen komen.
    Bedankt voor je duidelijke uitleg,Roel.Groetjes Marcel.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zet er een loop op met (op schaal) 1,5 meter extra lengte... Heb je een Leopard IIA6. :wink:
    Alleen even oppassen met het rijden in kleine ruimtes: zal niet de eerste A6-loop zijn die een beetje krom wordt. Gebeurt ook met de 1:1 tanks. :lol:
    (Ik ben 17 jaar lang pantserbestrijder geweest, vandaar....)

    Roel
     
  7. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    hahaha,dat zal gerust niet,wat de kromme loop betreft.Maar zit ik dan niet met een probleem,in verband met het afvuren van de BB kogeltjes als de loop langer wordt?
    ff wat anders.....hoe heb jij dat camuflagespul op je tank gemonteerd?En wat voor spul is dat?Op vakantie heb ik het met echte takjes geprobeert,maar dat bleef niet echt zitten onder het rijden.Het staat wel ontzettend mooi.En in de bosjes zag je hem echt niet!!!!!!
    groetjes Marcel.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: Recept voor 'de onzichtbare tank':
    Men neme:
    - een pantservoertuig
    - witte houtlijm
    - water
    - gras-strooisel voor modelspoorbanen

    Men schildere zijn pantservoertuig in camouflagekleuren.
    Vervolgens menge men de witte houtlijm met water tot het zo dun is als yoghurt. Verhouding ongeveer 1 deel water, 3 delen houtlijm.
    Men pensele dit mengsel op de plaatsen waar men zijn camouflagenetten wil hebben en strooie daar vervolgens met gulle hand dat gras-strooisel overheen. Aandrukken met de vingers en wat los zit, er even afblazen en verzamelen. Laat dit een nacht drogen.
    De volgende dag herhale men deze exercitie op dezelfde plaatsen.
    En... de volgende dag weer! Net zolang tot het gras-lijmmengsel voldoende dikte heeft dat het niet lijkt alsof een camouflagenet plat op het voertuig ligt.
    Daarna met Acrylverf (Tamiya bijvoorbeeld) het 'camouflagenet' schilderen. Grondkleur donkergroen, zwarte, lichtgroene en (een paar!) donkergele vlekken erop.
    Klaar!
    Deze truc kan je alleen toepassen bij voertuigen met moderne, kunststof camouflagenetten; voor 1980 werkte men met netten van touw waarin donkergroen jute verwerkt zat.
    Collega's van me doen het hetzelfde, maar gebruiken thee uit theezakjes i.p.v. dat gras-strooisel. Schijnt ook goed te werken.

    Tip: Laat uiteraard periscopen, opstappen, wapensystemen, richtkijkers en afstandsmeters onbedekt. Uitlaten ook: die worden heet en het net smelt!

    Groet,
    Roel
     
  9. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Toppie Roel.Erg bedankt.Ga gelijk aan de gang!!!!Dank je wel>marcel
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nog een paar detailfoto's:
    [​IMG]
    De toren

    [​IMG]
    Het voordek (Richtingaanwijzer is overigens een oranje LEDje met twee beugels van messingdraad er overheen)

    [​IMG]
    De schietbuis

    [​IMG]
    En als je dit ziet, heb je een probleem...(zoeklicht is een 6V lampje met een lens uit een zaklamp... Geeft een dot licht! :lol:

    Roel
     
  11. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    met grote ogen heb ik naar je foto's gekeken,Roel.Ontzettend mooi!!!!!!!!Ik heb op zolder nog genoeg zakjes van dat "gras spul" van de modeltreinen.Groen en bruin.
    Ik vindt het heel realistisch,wat je gedaan heb.Complimenten,hoor!!!!!!!
    Ik ga proberen om het ook op jouw manier voor elkaar te krijgen.Gr. Marcel.(heb je foto's even uitgeprint,hihi)
     
  12. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Roel,even een vraagje nog:zit er een bepaald patroon in om de tank te camoufleren?Of kan je gewoon maar "raak " camoufleren.Ik ben nu op dit moment ook bezig!Groetjes Marcel.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Marcel:
    Mijn A4 heb ik een 'fantasie-patroon' gegeven, maar de IIA5 heeft (in Nederlandse dienst tenminste) een standaard-camouflage-patroon.
    De basiskleur (NATO-groen) wordt er 'af fabriek' opgespoten.
    Daarna gaan de tank naar de MCW (Mechanische Centrale Werkplaats) in Leusden. Daar worden ze in een hal gezet en met een overhead-projector worden de diverse kleuren er een voor een op geprojecteerd.
    Vervolgens gaat een medewerker met een dikke, watervaste viltstift die vlakken aftekenen, en worden de vlakken met de verfspuit ingevuld.
    Drogen, en de volgende kleur....
    Als je plaatjes bekijkt op de diverse defensie-sites, zie je dat de tanks allemaal hetzelfde patroon hebben, met hier en daar een kleine afwijking omdat ze wellicht schade hebben gehad.

    Roel
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Roel,

    Ik wil Marcel even gelijk geven:
    Prima foto's! Top!
    (Maar dat zijn we eigenlijk wel van je gewend)

    (en nu niet direct de [naastjeschoenenlopen] modus aanzetten he :wink: )

    Wim
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    :lol: :wink:

    [​IMG]

    Grijns...

    Roel
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    :rolling:

    :wink: Wim
     
  17. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Zie je wel,maar is Roel niet de enige waar we info uit kunnen putten?We moeten natuurlijk wel zuinig zijn op hem!!!!!!
    Ben trouwens bezig met het camoufleren van de Leopard.Het ziet er leuk uit.
    Gr. Marcel.[/list][/url]
     
  18. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    [​IMG]
    Roel,wat vindt je ervan???????Of zijn er nog dingetjes dat je zegt van...........kan ff beter.Op de loop heb ik een stukje horregaas geplakt(bisonkit) en gewoon het ritueel herhaald.Ik had nog een potje met dat strooigoed maar dan in de kluer bruin.Groetjes Marcel.
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leuke foto Marcel!

    Ook het opname standpunt (van zo laag) is heel goed.
    Maar... :wink:
    als je een andere achtergrond neemt, is het nog veel beter!
    (bv. veraf gelegen struik gewas iod. of gewoon de lucht)

    Wim
     

Deel Deze Pagina