Bereik verbeteren d.m.v. antennes langer maken?

Discussie in 'Electronica' gestart door ycdlawip, 20 mrt 2016.

  1. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Hallo, Ik zou graag voor de zekerheid het bereik van mijn Cheerson CX 20 willen verbeteren. Niet omdat ik er verder mee wil vliegen maar gewoon om een goede verbinding te houden. Hij 'zou' 300m ver moeten kunnen, iets wat ik niet doe, maar ik zou het toch graag willen verbeteren gewoon voor de zekerheid. Ook omdat de afstandsbediening volgens mij geen melding geeft als die bijna leeg is. Dus ik wil hem gewoon goed bestuurbaar houden ook als de afstandsbediening een beetje leeg is. En ook wil ik het doen zodat die genoeg vermogen heeft als die bijvoorbeeld achter een boom of een berg zand vliegt

    Ik vraag me af of ik de 2 antenne draden die aan de quadcopter zitten gewoon kan verlengen door er een stukje draad van 10cm tussenin te solderen. Of werkt dit averechts?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat gaat je niet helpen. Antennetechniek, zeker op de 2.4 GHz is een soort magie. Antennelengte en componenten op de print zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Elke wijziging zal dat evenwicht verstoren en de reikwijdte verminderen. Wil je een grotere afstand overbruggen dan heb je een betere zender/ontvanger nodig.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Bovendien vervalt meteen je garantie.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Vliegen achter een boom of een berg zand lukt je met geen enkele 2.4 GHz set. Bij de korte golflengte die wordt gebruikt moeten de zend- en ontvangantenne elkaar kunnen "zien".

    Een wat leger wordende accu in de zender zorgt niet voor minder reikwijdte. Intern is de zender gestabiliseerd op een veel lagere spanning dan de accuspanning. Zolang de accuspanning daar niet in de buurt komt, hoe dicht dan mag zijn weet alleen de fabrikant, is er niets aan de hand en blijft het zendvermogen gelijk. Zakt de accuspanning te ver, dan is het over en uit. Dus is het wel zaak de accu's van de zender niet te ver te ontladen.

    Het overbruggen van 300 meter is voor een goede, juist ingebouwde, en goed gebruikte radiobesturing een eitje. Futaba FASST bij voorbeeld doet dat bij wijze van spreken met twee vingers in de neus...
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    lukraak zaken verlengen werkt averechts..
    zeker antennes zijn erg kritisch. tikkie meer of tikkie minder, en je vermindert je bereik juist.
    is helemaal afgestemd op de zendapparatuur.

    Nu weet ik ook niet wat voor zendprotocol er gebruikt wordt, zeg maar de "taal" die de zender en ontvanger spreken..
    Futaba Fasst is bij gebruik in de lucht (dus zonder bomen/gebouwen etc ertussen) en correcte inbouw tot 1000 m gegarandeerd
    heb ook verhalen gezien van multicopter vliegers die er mee tot 2 km gaan voor het bereik echt weg valt. moet wel alles mee zitten..
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    en daarbij zijn 2,4GHz antennes coax kabeltjes waarbij alleen de laatste 32mm (?) de antenne is. Als je die doorknipt werken ze helemaal niet meer. Ook het verlengen van die 32mm heeft geen zin. Hooguit kun je langere coaxkabeltjes monteren zodat je de uiteindes beter kunt positioneren.
     
  7. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Hoe kan het dan dat ze dezelfde ontvanger hebben op banggood maar met langere draden?

    dat heb je denk ik sowieso al niet na een paar keer vliegen

    garantie is in ieder geval niet iets waar ik me bij dit ding zorgen om maak
    ik weet niet echt wat futuba fast allemaal is, ik heb een cheerson cx 20 met standaard ontvanger. Je kan voor 10 euro wel een ontvanger kopen met langere antennes dus vandaar dat ik vroeg of ik het zelf kan doen
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat zijn langere coax kabels. Die kun je niet doorknippen en er een stukje tussen solderen want het is een kern met een mantel.
    Het blanke stukje is de antenne en de lengte daarvan is zeér kritisch.

    [​IMG]
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    ^^ Wat iedereen zegt.

    Ik kan voor mijn ontvangers ook langere antennes kopen maar daar wordt mijn bereik niet meer of minder van.
    Het geeft mij enkel de mogelijkheid om bijvoorbeeld het stukje wat Arjan aangaf beter te positioneren om afscherming te verminderen (bijv. verder uit de buurt van stroomkabels, accu's of vanuit een CFK romp naar buiten leiden).
    Bij 2,4 Ghz is enkel dat kale stukje van belang.

    Verbeter mij als ik er naast zit maar wil je meer reikwijdte zul je in de basis meer zendvermogen moeten hebben (en dat bereik je niet door er bijv. 12V i.p.v. 5V op te zetten).
    Met die standaard Cheerson spullen lijkt dat mij geen optie.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Futaba is een grote fabrikant van onder andere RC apparatuur.h ttp://www.futabarc.com

    FASST in een protocol dat gebruikt wordt in de communicatie tussen zender en ontvanger. Is er ook een retourkanaal voor telemetrie dan wordt het FASTTest genoemd. Het gaat om een heel slim protocol dat in staat is ondanks fouten (door b.v. storingen) in de radioverbinding toch de stuurinfornatie van de zender terug te winnen. Dat is van belang als je wat verder weg vliegt of in een omgeving waar storingen voor komen.

    Dat van die "lange" antennes zal je inmiddels wel duidelijk zijn.
     
  11. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Maar hoe verklaar je dit dan?? http://www.banggood.com/Cheerson-CX-20-RC-Quadcopter-Parts-Receiver-Board-CX-20-007-p-917993.html

    Cheerson CX-20 CX20 RC Quadcopter Parts Receiver Board CX-20-007

    Note:
    The receiver board has been changed to new version with 2 antennas which can help to increase the control distance to 1000m.



    de standaard versie heeft ook 2 antennes maar deze vind ik erg kort. 1 is ook langer dan de ander. Dus vandaar dat ik deze wilde kopen, hij moet dan van 300m naar 1000m gaan
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat zijn sleeve antennes. Een ander antennetype. In het dikke gedeelte zit een koperen buisje.

    Bedenk wel dat op een afstand van 1000 meter een modelvlietuig vrijwel onzichtbaar is.

    Wil je toch verder weg vliegen dan geef ik je het advies een betere zender-ontvanger aan te schaffen. Reikwijdte hangt niet alleen af antennes, maar veel meer van het gebrukte protocol. Dat zorgt er voor dat transmissiefouten die ontstaan bij een slechte (verre) verbinding hersteld worden.
     
  13. Dumpert

    Dumpert

    Lid geworden:
    7 feb 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Enschede
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat is verboden spul en kan het gebruik van de 2.4 GHz band flink verstoren.. Bij een vereniging kan je daar zeker niet mee aankomen. Een grotere reikwijdte is te realiseren met goed materiaal en een goede antenneplaatsing. Lengtes van antennes zegt helemaal niets. De feitelijke antenne is het uiteinde van van de coax antenne kabel en dat heeft een lengte van ca..30 mm. Daar moet je niets aan veranderen. De lengte van de resterende kabel heeft geen invloed op de ontvangst, maar is bedoeld om de feitelijke antennes naar een zo optimaal mogelijke plaats te brengen.
     
    Dumpert vindt dit leuk.
  15. Dumpert

    Dumpert

    Lid geworden:
    7 feb 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Enschede
    Denk dat een parabolische reflector misschien nog wel handig kan zijn, echter zul je wel erg gericht te werk moeten gaan.
    Als ik mij niet vergis is er al eens wat besproken hier op t forum over een parabolische reflector.
    Grote kans dat je daar wat aan hebt.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het verlengen van de antenne zal de range absoluut niet vergroten dat is je nu wel duidelijk mag ik hopen. De reclame die jij aanhaalt is precies dat, een reclame.
    Wat hier wordt geschreven is dat de nieuwe versie twee antennes heeft wat de range tot 1000m kan vergroten. De tekst is zeer suggestief en helaas trap jij er ook in. Het zijn iets andere antennes dan de "gewone" antennes, het zijn open dipolen. In theorie zijn die wat gevoeliger dus kan de range wat groter zijn. Het nadeel van die antennes is wel dat ze een beetje richting gevoelig zijn. In het verlengde van de antennes hebben ze een iets minder goede ontvangst. Een juiste plaatsing van deze antennes is heel erg belangrijk anders kan je zelfs minder range overhouden.
    De antenne op de zender is heel vaak ook een open dipool omdat die een wat hoger rendement heeft dan een "gewone" spriet antenne. In het verlengde van de antenne wordt juist minder signaal uitgezonden vandaar dat je de antenne op je zender nooit op je model moet richten. De meeste mensen zetten hem schuin, bijvoorbeeld naar links boven. Als je dan met je model voor je blijft zit je altijd in het gebied waar het signaal het sterkst is.
    Zorg ook voor de juiste plaatsing van de antennes op je model. Ze moeten nooit achter een andere kabel of een stuk metaal zitten. Het mooiste is als minstens één van de twee altijd de zender kan "zien". Alleen dan zal je zeker weten die 300m halen en met een beetje geluk is zelfs 500m geen probleem.
    Zoals je al aangeeft ga je niet zo ver bij je weg en wil je alleen "meer zekerheid". Maak je geen zorgen met de bestaande spullen en de juiste plaatsing van de ontvanger antennes zal je geen problemen krijgen.
    Blijft wel over dat het allemaal techniek is en kapot kan gaan. Ik kan je dus geen garantie geven dat je nooit brokken zal krijgen. Zelf vlieg ik al meer dan 40 jaar en crashes door falende apparatuur zijn echt heel zeldzaam. Brokken heb ik wel gehad, meer dan me lief is maar dat geldt voor alle modelvliegers denk ik.
     

Deel Deze Pagina