Bereik zender 35 of 40 MHz vs. 433 MHz ?

• Topicstarter Topicstarter plankgas
  • Startdatum Startdatum
P

plankgas

Guest
Momenteel gebruik ik een zender-ontvanger op 433 MHz, een soort garagedeuropener, om een relais te schakelen op een afstand van ca. 70 meter. Jammer genoeg kom ik net een paar meter tekort om alles lekker te laten werken.

Toen ik op het internet rondkeek om het bereik van mijn systeempje wat op te peppen, las ik dat je ook een modelbouw-afstandsbediening op 35 of 40 MHz kunt gebruiken, en ipv een servo een relais kunt aansturen. Het bereik van bv. een Graupner of Robbe ligt op 5 km., dus dat is geen probleem. (ja toch ?)

Wat wel een probleem is, is dat alles moet werken in een drukke stedelijke omgeving, met volop huizen, auto's en de tram. Bovendien is er GEEN vrij zicht van de zender op de ontvanger, er staat een huis en een bakstenen muurtje tussen.

En dat gebeurt in de modelbouw natuurlijk nooit, dat je het model niet kunt zien. Dus kan het wel, wat ik bedenk ? Waar moet ik op letten ?

Alvast bedankt !

Onduidelijk is wat precies je bedoeling is met dat schakelen van een relais?
Modelbesturing op 35MHz is specifiek voorbehouden voor vliegende modellen, daar zou ik zeker geen gebruik van maken!
40MHz mag voor alle modelbesturing gebruikt worden maar in jouw geval misschien toch beter die garagedeuropenener gebruiken en bv. de antenneopstelling wat verbeteren :rolleyes: Je wilt toch geen modelbouwers storen met je relaisbesturing, neem ik aan?
Trouwens iemand die met een modelauto bij jou in de buurt aan het rijden is op 40MHz zou dan ook jouw relais per ongeluk kunnen schakelen, dus modelbesturing zou ik niet gebruiken ;)

Bedankt voor de reactie. Inderdaad is het gebrek aan codering op de 40 MHz wel een probleem, iemand zou zomaar vanalles in werking kunnen zetten :(. En ik zou zomaar jullie band kunnen verzieken :schrik:

Misschien is het beter dat ik de modelbouw even vergeet en ga onderzoeken hoe ik een dipoolantenne (of nog beter: Een richtantenne) op een 433 MHz garagedeurzender en ontvanger kan zetten.

Gegroet !

1500 meter klinkt zeer potent. 433 MHz-modules met extra bereik heb ik niet gezien, ook niet bij Conrad. Misschien kijk ik niet goed.

Back