Berekenen globaal ballast aandeel

• Topicstarter Topicstarter mreijm
  • Startdatum Startdatum
M

mreijm

Guest
Hoi

Is het mogelijk om bij benadering te berekenen hoeveel ballast er onderaan de kiel van een model moet ?
Ik heb nl. een tekening waar helemaal niets opstaat over het ballastgewicht en ik wil toch globaal weten waar ik aan toe ben voor het bepalen van de maten van de kiel....

Mvrgr, Martijn

Kijk naar een soortgelijk schip (boot).
lengte ,breedte, diepgang.
Is het een wedstrijdboot? klase indeling?
Welke apperatuur er in komt weet je dat al ? en heb je dit al?
bepaal dan het gewicht hiervan, dit heb je nodig voor bepaling waterlijn.

helaas

Daar zit em de kneep; ik heb goede tekeningen dus de waterlijn die weet ik wel; daar kan ik wel naartoe werken. Maar het is geen klasse schip (nuja, wel een klasse schip maar niet een die aan regeltjes van anderen voldoet) en dus moet ik een globale schatting maken van het benodigde gewicht onderaan de kiel.

Voor alle duidelijkheid; ik besef wel dat hij moet worden uitgebalanceerd als hij te water ligt, maar ik wil wel tijdens de bouw het meerendeel van de ballast aanbrengen.

Ik hoopte dus eigenlijk dat iemand een min of meer bruikbare berekening uit een boekje over botenbouw of iets dergelijks had...
Ik ga nu voorzichtig uit van het ballastgewicht van de Robbe Smaragd. Die is wel iets kleiner, maar heeft een (lichtere) kuntstof romp dan mijn eiken / mahonie romp.

Mvrgr, Martijn

Mijn zeilboot is ook van hout knikspant lijkt op "van der STAD 34"
1 meter lang met 2,4kg gewicht onder aan de kiel.
Komt je gewicht aan de kiel, ballast er onder :?:
of in de kiel :?:

Back