Mag men voor het berekenen van de lift van rotorbladen de algemene liftformule gebruiken (L= 1/2 Rho x V² x S x Cl). Welke formule moet men gebruiken om de weerstand die een propellor oplevert te weten.
In principe is een rotor een vleugel dus kan je die formule wel gebruiken maar hou wel in gedachte da het rotor profiel (S) zeer variabel is bij sommigen. De weerstand is weer hetzelfde als bij een gewone vleugel. Dus 1/2 Rho x V in het kwadraat x Cd (drag component) x S
Op de site van Martin Hepperle staat een Java-applet "Java-Prop". Daar kun je propellors mee berekenen (heb ik nooit gedaan!). Wellicht dat je daar wat mee kan berekenen. Een prop/rotor is inderdaar gewoon een vleugel, alleen roteert hij ipv. rechtuit te vliegen. Daardoor is op elke plek van de rotor de luchtsnelheid anders. Daardoor is de lift ook overal anders, maar niet lieair verdeeld, want die lift is proportioneel met het kwadraat van de snelheid. Maar het is wel uit te rekenen. Voor de weerstand geldt hetzelfde als je dat zou willen. Gr. Dirk.
Het berekenen van de lift en de weerstand van een propeller doe je niet even met een simpele formule. Zoals eerder gezegd is de snelheid variabel met de plaats op de prop, maar ook de invalshoek, het gebruikte profiel en het Reynoldsgetal varieren met de plaats, toerental en vliegsnelheid. Voor het doorrekenen van een propeller moet je software gebruiken, waar je de geometrie van de propeller, toerental en vliegsnelheid invoert, dan pas kan je zinnige dingen zeggen.
Klopt, maar ik ging er in eerste instantie vanuit dat een heli-rotor geen verdraaiing kent, en ten tweede je kunt in Java-prop toch ook 0 gr verdraaiing invoeren ... ? Een echte prop, dan heb je gelijk, maar bij een onverdraaide heli-rotor wordt het eenvoudiger. Of zit ik er dan nog erg naast? Dirk