Berekenen lift op rotorbladen + weerstand propellor

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door cessnacruiser, 20 feb 2011.

  1. Mag men voor het berekenen van de lift van rotorbladen de algemene liftformule gebruiken (L= 1/2 Rho x V² x S x Cl).

    Welke formule moet men gebruiken om de weerstand die een propellor oplevert te weten.
     
  2. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    In principe is een rotor een vleugel dus kan je die formule wel gebruiken maar hou wel in gedachte da het rotor profiel (S) zeer variabel is bij sommigen.

    De weerstand is weer hetzelfde als bij een gewone vleugel. Dus 1/2 Rho x V in het kwadraat x Cd (drag component) x S
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op de site van Martin Hepperle staat een Java-applet "Java-Prop".
    Daar kun je propellors mee berekenen (heb ik nooit gedaan!).
    Wellicht dat je daar wat mee kan berekenen.

    Een prop/rotor is inderdaar gewoon een vleugel, alleen roteert hij ipv. rechtuit te vliegen. Daardoor is op elke plek van de rotor de luchtsnelheid anders. Daardoor is de lift ook overal anders, maar niet lieair verdeeld, want die lift is proportioneel met het kwadraat van de snelheid. Maar het is wel uit te rekenen.
    Voor de weerstand geldt hetzelfde als je dat zou willen.

    Gr. Dirk.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het berekenen van de lift en de weerstand van een propeller doe je niet even met een simpele formule. Zoals eerder gezegd is de snelheid variabel met de plaats op de prop, maar ook de invalshoek, het gebruikte profiel en het Reynoldsgetal varieren met de plaats, toerental en vliegsnelheid. Voor het doorrekenen van een propeller moet je software gebruiken, waar je de geometrie van de propeller, toerental en vliegsnelheid invoert, dan pas kan je zinnige dingen zeggen.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Klopt, maar ik ging er in eerste instantie vanuit dat een heli-rotor geen verdraaiing kent, en ten tweede je kunt in Java-prop toch ook 0 gr verdraaiing invoeren ... ?

    Een echte prop, dan heb je gelijk, maar bij een onverdraaide heli-rotor wordt het eenvoudiger.
    Of zit ik er dan nog erg naast?

    Dirk
     

Deel Deze Pagina