Berekening vermogen en ampere voor extra 300 graupner

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door bassman, 8 jun 2020.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb een graupner 300s 160cm spanwijdte overgenomen.
    Nu vloog de beste man deze met 4s wat hij kon herinneren.

    Kan iemand een berekening maken of onderstaande dan goed op elkaar afgestemd is?

    Extra 300s graupner.
    Motor : Turnigy SK5055-580
    Regelaar: Turnigy plush 80a
    Prop: 13x8
    Ik wil een accu 4s 4000 gebruiken

    Alvast bedankt.
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    4S zal en beetje weinig zijn voor deze aandrijving, zeker op een 300S van 1.6 m.
    Je mag dan volgas rond de 7000 toeren verwachten met nog geen 30A ofwel net rond de 400 Watt.
    Een wat grotere prop zal iets meer vermogen uit de motor halen maar je moet dan al naar bv 15x10 APC-E gaan om aan de 750 wat te komen bij nog geen 6000 rpm.
    Voor deze motor moet je naar 6S gaan, dan zal je met de 13x8 op rond de 50 A uitkomen en dat is ~1000W bij ~10.000 rpm. Dan zal je een vergelijkbaar vermogen hebben als de OS Max 61 FX.
    Bij die 6S kan je eventueel voor nog wat meer vermogen, dat je dan goed kan terugregelen eventueel ook naar een 14x8.5 APC-E gaan, dan zal je volgas rond de 65A trekken.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die aandrijving is voor 6S, op 4S is je toerental veel te laag.
    Als je 4S wilt vliegen moet je een motor hebben die minimaal 800Kv draait.

    GJ
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dank jullie wel.
    Tja ik hoop dat ik dan met het zwaartepunt goed uitkom met 6s 5000 (die heb ik ook nog liggen)
    Of is het beter een motor aan te schaffen die op 4s goed wil met de juiste prop.?
    Welke setup kunnen jullie dan aanbevelen??
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou deze motor nemen en dan op 6S.
    Op 4S ga je zoveel stroom trekken dat je vliegtijd heel kort gaat worden.

    GJ
     
  6. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ok .. Duidelijk verhaal.
    Dan de 13x8 op 6s 5000
    Eerst eens kijken hoe het zwaartepunt uitkomt met
    de accuruimte die er nu ingebouwd is
     
  7. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik zie ook veel met 5s vliegen. Heeft dit meer voordeel dan?
    Met 6s overbelast je de boel toch ook niet met 13x8?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een motor overbelasten ligt aan je vliegstijl.
    Als jij continu volgas vliegt dan gaat het niet goed.
    Even gerekend..
    Op 5S met deze prop zit je rond de 60A, 1100 Watt.
    Op 6S zit je rond de 80A, 1600 Watt.
    Voor de veiligheid kan je een maatje kleiner gaan, een 12x7, dan zit je op 6S weer rond 1200 Watt.

    GJ
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    veel piloten proberen een setup te maken, die past bij accu's die ze al hebben.
    kan makkelijk dat daar die 5s setups vandaan komen.
    misschien zijn die accu's veel goedkoper. geen idee.
    Het is gewoon een besluit, denk ik.

    als je nu al weet welke propmaat je ongeveer nodig gaat hebben, en je weet wat voor accu je ongeveer wilt gaan gebruiken, dan hoef je dus alleen het kv van de motor aan te passen..
    als je deze nog moet bestellen.
    die 13x8 zal niet uit de lucht komen vallen, die zul je van iemand gehoord hebben.
    des te hoger het voltage, des te minder amperes er lopen. en dat houdt de boel langer heel.
    is ook vriendelijker voor de accu's.

    misschien moet je je gewicht een beetje in de gaten houden.
    ik dacht dat de stelregel was dat een accu 10 a 20% van het totaalgewicht van het toestel is?
    zit je op 21%, no problemo.
    is je accu net zo zwaar als het toestel, zul je misschien moeten verzinnen wat je gaat doen.
    sommige toestellen kunnen het hebben. andere zijn wat kritisch op gewicht
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag je wel iets nuanceren: een goede set-up, geschikt voor een hoger voltage, zal minder ampères trekken, dan een goede set-up met hetzelfde vermogen maar een lager voltage.

    Ik vermeld dat even omdat het voor een hoop mensen toch wel abracadabra is, en dan loop je de kans dat iemand in een verder onveranderde set-up meer cellen plakt, een rookwolk ziet, en dan zegt "goh, wat raar, volgens de mensen van MBF kon dat"...
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ga er wel van uit dat iemand hetzelfde met de setup doet :D

    maar inderdaad..
    als je het aantal cellen veranderd, moet de prop en/of motor mee veranderen..
    anders krijg je de electro rook stress.
     

Deel Deze Pagina