B
breinonline
Guest
Nadat ik vroeger met plastic-modelbouw ben bezig geweest en later mijn opa heb helpen bouwen met een varend, metalen model van de kruiser HMS De Ruyter, wil ik zelf ook graag een model gaan bouwen. Momenteel zit alles nog in de planningsfase en daarom kijk ik heel goed om mij heen op internet en in tijdschriften.
Eén van de factoren die bij het plannen natuurlijk van belang is zijn de afmetingen en daarmee het gewicht van het model. Om het model gelijk aan het origineel op de waterlijn te laten liggen, moet je bij de berekening uitgaan van de waterverplaatsing/gewicht van het origineel.
Bij het verkleinen van één dimensie worden de maten tot de macht 1 verkleind:
100m origineel, schaal 1:50 -> 100m / 50^1 = 2m
Bij twee dimensies (oppervlaktes) wordt de tweede macht gebruikt:
plaat 10 × 10m, schaal 1:50 -> 10 × 10 = 100m² / 50^2 = 0,04 m²)
Bij drie dimensies (inhoud) wordt dan dus de derde macht gebruikt:
Doosconstructie 15 × 10 × 3m, schaal 1:50 -> 15 × 10 × 3 = 450m³ / 50^3 = 0,0036 m³
Ik heb op internet twee sites gevonden die mijn stellingen ondersteunen (hier en hier)
In tijdschriften maar op internet kom ik steeds andere gegevens tegen van origineel en model, in die zin: als ik bovenstaande berekeningen toepas, klopt het niet.
Voorbeeld: Smit Siberie (http://www.geocities.com/scheepsmodelbouw/, onder het kopje diveren > afmetingen).
Gewicht origineel: 120 ton (=120.000kg)
Schaal 1:20 -> 120000 / 20^3 = 15kg, de maker van het model claimt een gewicht van 57kg.
Ergens moeten mijn berekeningen/redenatie niet kloppen, of dat model moet zinken als een baksteen... waar zit ik fout?
Eén van de factoren die bij het plannen natuurlijk van belang is zijn de afmetingen en daarmee het gewicht van het model. Om het model gelijk aan het origineel op de waterlijn te laten liggen, moet je bij de berekening uitgaan van de waterverplaatsing/gewicht van het origineel.
Bij het verkleinen van één dimensie worden de maten tot de macht 1 verkleind:
100m origineel, schaal 1:50 -> 100m / 50^1 = 2m
Bij twee dimensies (oppervlaktes) wordt de tweede macht gebruikt:
plaat 10 × 10m, schaal 1:50 -> 10 × 10 = 100m² / 50^2 = 0,04 m²)
Bij drie dimensies (inhoud) wordt dan dus de derde macht gebruikt:
Doosconstructie 15 × 10 × 3m, schaal 1:50 -> 15 × 10 × 3 = 450m³ / 50^3 = 0,0036 m³
Ik heb op internet twee sites gevonden die mijn stellingen ondersteunen (hier en hier)
In tijdschriften maar op internet kom ik steeds andere gegevens tegen van origineel en model, in die zin: als ik bovenstaande berekeningen toepas, klopt het niet.
Voorbeeld: Smit Siberie (http://www.geocities.com/scheepsmodelbouw/, onder het kopje diveren > afmetingen).
Gewicht origineel: 120 ton (=120.000kg)
Schaal 1:20 -> 120000 / 20^3 = 15kg, de maker van het model claimt een gewicht van 57kg.
Ergens moeten mijn berekeningen/redenatie niet kloppen, of dat model moet zinken als een baksteen... waar zit ik fout?