BERGFALKE MU 13 mijn eerste schaalmodel

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door ISOLA2, 13 feb 2019.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De dive test is me bekend . Aan het gedrag nu te zien is de instelhoek te groot en CG te ver naar voor.
    Zweven met stabilo recht ligt de snelheid vrij hoog, denk 2 X de stal snelheid, door de grote van het toestel kan ik het moeilijk schatten, ik test de stal snelheid op grote hoogte door langzaam hoogte te geven en te kijken hoe de ailerons reageren, dompig , beetje down trim .
    Maar dat heb je niet in een paar vluchten optimaal, daarom voorlopig wat extra snelheid om veilig te kunnen landen..
    Mijn zender Spectrum DX8 G heeft geen vertraging op de mixen, wel een offset , 0 tot 100 % zal deze eens instellen op 65 % , als ik dan de stic langzaam beweeg heb ik misschien het gewenste effect
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.123
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi.
    Het is instelhoekverschil. een essentieel verschil.
    Dus nu eerst instelhoekverschil verkleinen en CG naar achteren tot een goede duikproef en een normale vliegsnelheid het resultaat zijn.
    Lijkt me een prima plan. :thumbsup:
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.208
    Locatie:
    Kortrijk
    Hoe is het verder afgelopen met je Bergfalke ???
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Verder afstellen was uitgesteld tot beter weer , gras dat nat is remt de startwagen, dan een periode met veel wind en daar is nu dat verbod om te vliegen bij gekomen.
    Ondertussen ben ik aan mijn 3 de vleugel met foam kern bezig , bekleed met 1.5 mm balsa , deze dienen om ervaring op te doen in bouwen en vliegen, als deze laatste vleugel voldoet , sterkte en vlieggedrag , ga ik een nieuwe vleugel bouwen voor de Bergfalke .
    Zoals je in vorige berichten kan lezen heb ik 1800 gr voor de vleugels, 3700 gr vlieg gewicht, dat reageert zeer sloom op ailerons, misschien is dit een voordeel met turbulent weer maar je moet er wel aan wennen om er mee te landen waar je wenst .
    Dus nu is het wachten tot we terug op het veld mogen, de argumentatie om het veld te sluiten was niet dat we te dicht op elkaar zouden staan, maar wel dat we te veel toeschouwers zouden hebben die te dicht op elkaar zouden staan. Dat kan ik begrijpen maar dan moeten ze de toeschouwers wegjagen
    Maar zo is het hier altijd als er iemand dronken zich tegen 150 km/u doodrijd op een baan waar je 90 km/u mag rijden dan zetten ze er een bord MAX 70 ???
     
    aurectar vindt dit leuk.
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nieuwe vleugel span 3120 mm wortel 250 tip 150 mm
    Profiel HQ/w 13 % tip 10 %
    Wortel rib 4 mm triplex 20 ribben van 3 mm zonder calstrips
    2 gedeeltelijke liggers harde balsa 12 x 4 mm met om de vleugelbuis 12/10 alu in te sluiten.
    Webbing 4 mm harde balsa tussen eerste 6 ribben dan 3 mm en laatste deel 4 mm enkel.
    Vooraan rusten de ribben tijdens de constructie op de onderste in dekking en achter op een voetje.

    IMG_1345.JPG IMG_1346.JPG IMG_1347.JPG
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.208
    Locatie:
    Kortrijk
    Volgens deze grafiek is 45gr/dm2 tot 55gr/dm2 de ideale vleugelbelasting voor jou toestel.
    Zie donker blauwe zone.

    upload_2020-5-14_18-58-2.jpeg
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX :beer:

    2800 à 4000 gr
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ruwbouw 1 vleugel klaar
    383 gr benieuwd hoeveel er nog bijkomt voor servo's , voorlijst, dubbeling wortel en bespanning.
    Voor de huid liggers en webbing heb ik balsa van 150 gr /dm³

    IMG_1349.JPG IMG_1350.JPG

    IMG_1348.JPG
     
    aurectar, DirkSchipper en Hans V vinden dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 vleugels ruwbouw met 4 servo's klaar , alles in 3 4 en 10 mm balsa 938 gr samen, verschil tussen beiden 8 gr
    Benieuwd wat er nog bijkomt voor de afwerking ?

    20200614_194138.jpg
     
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.721
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er weer keurig uit.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugels klaar om te bespannen.
    Voor ik dit doe heb ik nog een vraag, de achter lijst is bij mij een U 20 X 3 / 14 X 3 / 20 X 3 mm , ik vind dit een beetje slap, zou ik daar nog een webbing tegen zetten tussen de ribben?
    Totaal gewicht is nu 944 gr


    IMG_1360.JPG

    IMG_1359.JPG IMG_1361.JPG
     
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.721
    Locatie:
    IJsselstein
    Extra webbing lijkt me niet direct nodig op deze plek, zou alleen op de plekken waar scharnieren komen een blokje balsa in die U plaatsen om wat extra vlees te hebben. Verder ga je wel lekker zo, blijft een schitterend gezicht zo'n stuk balsa.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Goed idee, dat zijn maar 2 blokjes aan iedere vleugel , bij de spilt van de kleppen zit al een blokje en de rest is volledig beplankt. :)
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugels klaar , + 108 gr van de cover nu 1052 gr
    Spijtig genoeg kwam ik niet toe voor de volledige indekking met geel , ook niet in stock, het is trouwens de laatste maal dat ik de HK cover gebruik, op de ingedekte delen is het moeilijk werken, volgende maal word het oracover
    Volgende maal foto gemonteerd op de bergfalke, nu te veel wind in de tuin.

    20200707_135446.jpg
     
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Maiden met de nieuwe vleugel gedaan, dat gaat heel at beter, 700 gr minder dat gaat heel wat vlotter.
    De bevestiging van accu's moet ik nog verplaatsen, CG lag nog veel te ver naar voor, dus het is bij 1 vlucht gebleven .
    Volgende keer foto's
     
    aurectar en Hans V vinden dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De accu houder naar achter verplaatst en nieuwe aparte accu houder voor de bec accu zo komt het CG op de juiste plaats.
    Duiktest OK de neus komt langzaam omhoog , het minimale pompen zie ik niet meer maar hoor ik nog wel op de vario.
    De landing mode , flalps down aileron UP nog een beetje vergroot .
    Zaterdag en deze voormiddag nog een paar vluchten gemaakt, dat ging zeer goed, strakke stijgvlucht en rustig vliegbeeld .
    Het landen is natuurlijk wennen want zonder wind zet dat zelf met flaps down en aileron up geweldig door.
    Misschien nog wat meer uitslag, maar ik weet niet hoe ver je mag gaan met de ailerons up voordat deze overtrekken ? misschien beetje meer up op de stabilo om de snelheid te verlagen? de ailerons gaven nog een goede reactie om kist bij een vlaagje dwarswind terug naar het midden van de baan te sturen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.123
    Locatie:
    Utrecht
    Ik doe de ailerons nooit omhoog, alleen de flaps zo ver mogelijk naar beneden. Beetje down erbij en de boel akte als een gek. Dicht bij de grond up trekken en uit laten glijden.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij de flaps zitten de scharnieren ook aan de bovenkant, dit om samen met ailerons te kunnen bewegen, dus de uitslag naar onder is beperkt .
    De volgende schaalkist ga ik met het zelfde profiel bouwen met alleen ailerons en remkleppen, want flaps iets down geeft met dit profiel geen verbetering tijdens het thermieken.
    Ondertussen uitzoeken hoe ver dat je kunt gaan met de ailerons up.
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.721
    Locatie:
    IJsselstein
    Ver :) bij de BOT gaan ze zeker 30 graden up en dat gaat uitstekend bij dit model. Voordeel van de BOT is natuurlijk wel dat het richtingroer ook goed effectief is maar gewoon recht leggen met vol spoileron gaat nog steeds goed.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Schat nu 10 ° dus kan nog heel wat gaan :)
    Een paar maal richting vol links/rechts remt heel goed maar je brengt de kist dan wel uit zijn evenwicht, kan alleen als je nog vrij hoog zit.
    De juiste dosering aileron geven samen met vol richting vergt heel wat oefening
    Laatste landing zo gedaan, 3 BF dwars op de baan , vrij hoog langs de kant waar de mais 4 m hoog staat tot tegen de baan, maar dat was meer een stunt landing, ging maar net goed.
    Door het bos kan je de baan langs die kant alleen maar bovenwinds aanvliegen met een wijde boog naar het begin van de baan.
     

Deel Deze Pagina