Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 mrt 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Wat bedoel je met traagheid over de langs as ???
    Feit is hoe lichter de tippen en staart van een zweeftoestel zijn, hoe wendbaarder en preciezer het vliegtuig stuurt.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De langs-as is een rotatie-as in de lengterichting van het vliegtuig (in de vliegrichting).
    Om die as roteren is de rol-beweging. Precies wat ISOLA2 bedoelt, en wat jij vertelt. Zware vleugels/tippen = traag reageren.

    Vergelijkbaar:
    - Top-as : Richting-rotatie (gieren)
    - Dwars-as (as van li-tip naar re-tip): up en down rotatie

    Voor alle drie de assen geldt: hoe meer massa ver weg van de as, hoe trager de reactie.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Nog wat verder experimenteren met Bespanningsmaterialen.
    Een dankbaar object om verder proefondervindelijke ervaringen op te doen is een richtingsroer van een nog te restaureren toestel.

    upload_2019-12-11_19-46-11.jpeg

    Het vaste gedeelte heb ik bespannen met kraftpapier en het roer in Koverall.
    Alles aangebracht met verdunde witte houtlijm.

    upload_2019-12-11_19-48-14.jpeg

    Moet nu nog 2 lagen spanlak krijgen.
     
    Hans V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wel heel wat bewerkelijker dan krimp folie , maar als je dan de resultaten ziet , om van te dromen :thumbsup:
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Gisteren mijn rolroeren met modelspan papier afgewerkt.
    Dit ook met verdunde witte houtlijm.
    Moet nadien ook nog 2 lage spanlak krijgen.
    Scharniere werden voordien met tandenstokertjes vergrendeld.

    upload_2019-12-12_18-30-52.jpeg

    Het is mijn betrachting van de rolroeren optimaal te stroomlijnen met het vaste gedeelte van de vleugel.
    Soms is wat paswerk geboden.
    Om de scharnier wat onder of boven te regelen gebruik ik kartonnetjes (0.3 mm) die ik in het scharniersleufje boven of onder lijm.
    Dit moet resulteren in de gewenste profielvorm.

    Ook moet de torsiehoek van het rolroer covergeren met de wash- out van de vleugel.
    Dit is gemakkelijk te corrigeren door het vochtig maken van de bespanning van het rolroer en hem in de gewenste hoek te bevestigen.

    Mvg,
    Aurectar
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Foto correctie met kartonnetje.
    Zie tekst hierboven.

    upload_2019-12-12_18-42-55.jpeg
     
    Hans V, ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen nog wat verder geprutst.

    Het geïntegreerde servo gedeelte van de air-brakes ligt net 0.5 mm onder het niveau van de indekking.
    Ik heb er een dekseltje van 0.4mm aviation-triplex op gelijmd en daarboven een stukje Kraftpapier aangebracht.
    Dit om te voorkomen dat er ongewenst vloeistoffen het electronica compartiment binnendringen.
    Tevens ook om een goede hechting te bewerkstelligen met de Koverall bespanning die er boven komt.

    upload_2020-1-1_20-54-43.jpeg

    De Koverall coupons van de onderzijde worden zorgvuldig uitgesneden en op de voorzijde van de aanvalsboord vastgezet met een witte houtlijm verdunning.
    Rustig laten uitdrogen en dan de aan de vluchtboorden bevestigen op dezelfde wijze.

    upload_2020-1-1_20-58-50.jpeg


    EEN VRAAGSTELLING.
    Tijdens mijn proeven met Koverall op een klein raamwerk heb ik gemerkt dat tijdens het aanbrengen van spanlak een witte waas op het oppervlak zichtbaar wordt.
    Met wat zou dit te maken hebben.
    Temperatuur, luchtvochtigheid, verdunning of andere oorzaak ???
    Weet iemand meer daarvan ?????

    Ik wens een open structuur te behouden waar enkel de indekking gekleurd wordt, vandaar die bezorgdheid daar omtrent?
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Op RC-network is een draadje waar ze aangeven dat witte strepen inderdaad een luchtvochtigheidsprobleem is.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, zoiets staat mij ook bij. Maar ik heb al zooo lang geen spanlak meer gebruikt om te spannen ...
     
    aurectar vindt dit leuk.
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat ik me nu realiseer: Spanlak is een goedje dat is opgelost in thinner of zoiets, dat hard wordt als het oplosmiddel verdampt is. Er treden geen chemische veranderingen in op (zoals bij epoxy, of PU-lak). Het proces is dus omkeerbaar! Je zou kunnen proberen om nog een keer na te lakken in een goed (veel beter) verwarmde ruimte. 25 - 30 gr Celsius of zo. Eventueel spanlak gebruiken die extra verdund is met een forse thinner. Het zou mij niet verbazen als die witte waas dan alsnog verdwijnt ... Enne ... baat het niet, dan schaadt het ook niet.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    In vroeger dagen heb ik veel met papier en zijde gewerkt en daarmee met spanlak.
    De witte waas in inderdaad een vocht kwestie, met ook een temperatuur aspekt.
    Door de aceton(achtige) basis van spanlak zal door de vrij snelle verdamping de lak koeler worden, wat condens op kan leveren als de relatieve vochtigheid verminderd.
    Je kan de waas zoals Dirk beschrijft met spanlak meestal weer kwijt raken, maar bij dikke lage die melkachtig zijn kan het moeilijk worden.
    Wanneer je de spanlak verdunt met aceton, zal het oplossen van de melkstructuur makkelijker gaan, maar pas op, de verdunde spanlak is gevoeliger voor het ontstaan van (nieuwe) waas. Doe dit dus in een ruim voldoende verwarmde ruimte.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Rick,

    Ik denk dat dit de nagel op de kop is.
    Ik heb vroeger eens de oefening gedaan tijdens een warme zomerdag buiten en dan was er van die witte waas geen sprake.
    Mijn laatste proefje op een raamwerkje was één paar weken geleden in mijn garage waar het koud en vochtig is.
    Je kunt de oefening moeilijk binnenskamers doen voor de reukhinder.
    Mijn modelbouwactiviteiten horen nu eenmaal geen misnoegdheid te genereren bij moeder de vrouw.
    Er rest mij dan niks anders dan wachten tot wanneer zich een zomerse dag aandient.

    TENZIJ ???

    Ik misschien dit product op waterbasis aanwend.
    Heeft iemand daar ervaring mee ???
    De reukhinder zal waarschijnlijk veel minder zijn dan bij nitro toestanden.
    https://aerobertics.be/en_be/delbd42
    Ik ga het mij eerstdaags aanschaffen.
    Op een ander raamwerkje zal ik er dan proeven mee doen.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Heb je geen electrisch kacheltje voor je garage? Even opstoken tot 18 graden en houden tijdens het drogen werkt waarschijnlijk prima. Het is buiten wel relatief heel vochtig, maar als je de lucht opwarmt is hij opeens behoorlijk droog. Even wachten tot er weer een koude dag met blauwe lucht komt, niet dat gemiezer van nu.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Watergedragen spannende lak ken ik niet, of anders gezegd ik heb nog nooit watergedragen lakken als spanlak gebruikt.
    Ik weet wel dat watergedragen PU lak op balsa niet trekt, maar dat wil niet zeggen dat het niet werlt op papier en zijde.

    In ieder geval heb ik sterke twijfels of watergrdragen lak de waas weg kan halen.
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Wat is eigenlijk de reden om spanlak te gebruiken? Je geeft aan dat je koverall gebruikt en het voordeel hiervan is dat je het met warmte kunt laten spannen en dan voldoet hierna een blanke (watergedragen) lak voor de afwerking. Heb het zo verwerkt bij de Sunny Bird en het resultaat was uitstekend.
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Op de gebruiks-aanwijzingen staat dat je het moet bevestigen op je structuur zoals je het met zijde zou doen.
    Vervolgens met strijkbout en nadien nog een paar lagen spanlak.
    Spanlak op nitrobasis wil ik vermijden om bovenvermelde redenen en daarom kijk ik richting EZE DOPE op waterbasis.
    Dit na eens grondig getest te hebben op een klein raamwerkje.

    https://aerobertics.be/en_be/delbd42
     
    Huibert vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Verwarmingstoestellen en nitro spanlak zijn risico zwangere configuraties.
    Te mijden en daarom dit. Reukloos en op waterbasis.
    Kijken wat het geeft.
    https://aerobertics.be/en_be/delbd42
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Blijkbaar iets met potentieel.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    De beide vleugelhelften nu reeds met Koverall bespannen.
    Ik wacht op de bestelling van EZE DOPE.
    Pas na proef op raamwerk maak ik mijn definitieve keuze.
    EZE DOPE of Nitro Dope ???
    In geval van dit laatste zal ik mijn vleugel opbergen en een droge warme dag in mei of juni afwachten om de oefening te doen.
    Zo als het nu naar uitziet is het resultaat bevredigend.
    Na de strijkbout fase zit alles reeds mooi op spanning.
    Het zou jammer zijn om de boel nu te verknoeien.

    upload_2020-1-6_10-6-29.jpeg
     
    JHvdK, MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    JHvdK en DirkSchipper vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina