Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 mrt 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De rib aan de overgang naar de rolroeren wordt extra versterkt met hard balsa 3mm driehoeken.
    Let op de richting draad hout..
    Zicht onderkant vleugel.

    upload_2019-10-8_12-14-2.jpeg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een grappig zicht.

    upload_2019-10-8_12-17-12.jpeg

    Gezien de bovenligger nog niet geplaatst is hangen de vleugels door.
    Zo krijgen we een slapjanus Bergfalke.
    Deze fase is cruciaal bij het bepalen van de kruisstelling en instelhoek.
    Een brokje tijdrovend paswerk.
    Hout is een levende materie en aanpassingen zijn hier geboden.
    Uitmeten en bijstellen van de boringen tot de buizen zich in de juiste hoek bevinden.
    Wil ik hier een boring wijzigen dan breng ik langs de geboden zijde wat houtlijm aan.
    Je laat dit 24 uur uitharden en dan kun je verder.
    Op die wijze kun je een boring tot 0.3 mm opschuiven al naar gelang de richting die geboden is.
    Daar kruipt heel wat tijd in.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Eens alles bijgetrimd is worden de buizen definitief gebetoneerd (met epoxy).

    upload_2019-10-8_12-28-25.jpeg

    Mijn epoxy verdun ik een beetje met Alcohol zodat kij beter in de hoekjes kruipt.

    upload_2019-10-8_12-30-24.jpeg

    Om te vermijden dat er bij het aanbrengen van epoxy overal epoxy resten blijven kleven worden de caisson boorden getapet.
    En nu alles 24 uur laten uitdrogen.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Die buizen zitten vast.
    Ik maak de gaten in de spanten iets ruimer en de dubbelling passend , uitlijnen en dubbelling vastlijmen.
    Nog een vraagje waar kan je balsa bestellen op hardheid ?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik doe verscheidene speciaalzaken aan en doe mijn selectie op het zicht (draad van het hout).
    Thuis weeg ik nog even de plankjes en verdeel ze in categorieën volgens het gewicht.
    Met een beetje ervaring kom je al een heel eind verder.
    Fingerspitsengefuhl noemen ze dit.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX , ik bestel gewoonlijk bij Hollein, maar je kan niet kiezen kwaliteit is goed , verdeel dan ook volgens gewicht.
    Ben benieuwd naar het totaal gewicht van je vleugels met servo's en remkleppen
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    aurectar vindt dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    thx Rick :)
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Mijn vorige paar vleugels kwamen op 700 gram.
    Daarmee kwam het totaalgewicht op 1620 gram.
    Dit resulteerde in een vleugelbelasting van 29 gram / dm2
    Wat voor een zwever van 3000 mm spanw. verre van te veel is.
    Ter vergelijking.
    Mijn Kranich III van 3370 mm heeft een belasting van 52 gr / dm2 en doet het meer dan behoorlijk.
    Ik ga ervan uit dat het tweede paar vleugels die ik nu bouw van dezelfde orde zullen zijn.
    Nogmaals voor een goed begrip, implementatie airbrakes, gedeeltelijk open structuur en zwaardere verbindingspen zijn hier de opties.
    Het geheel wordt hoogstwaarschijnlijk bespannen met koverall.
    Die kist vloog tot op heden super maar ik wil de MU13 nog verder upgraden.
     
    ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  10. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Je kunt epoxy ook goed laten uitvloeien door deze te verwarmen met een föhn; werkt perfect. Wel oppassen dat je de epoxy niet heel heet maakt, want dat gaat het borrelen en verliest het sterkte.
    Ik heb overigens wel eens de tip gekregen dat het niet altijd nodig is de ruimte tussen de vleugelbussen, de liggerlatten en de webbing met epoxy op te vullen. Messing bussen met daarin een stalen pen hebben voldoende sterkte en als de overgang tussen opvulling en liggers niet vloeiend is, kun je bij belasting plaatselijke spanningspieken krijgen.
    Verder wordt epoxy sterker door het gebruik van glasvezel of koolstofvezel.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik doe ook wel schuurstof van hout in de epoxy, zelfde werking.
     
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik denk niet dat dit hier het geval is gezien er een geleidelijke overgang is van de indekking van 3 mm van rib 3 naar rib 5.
    Boven en onder is samen 6 mm.
    Tussen rib 1 en rib 2 is er aan de onderkant van de bus een vulling van Balsa.
    Kwestie van het volume epoxy minimaal te houden.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Eens de buizen in de caissons, wordt de ligger op de ribben gelijmd.

    upload_2019-10-17_19-40-8.jpeg

    De ligger komt ook boven de caissons die ook als webbing functioneren.

    upload_2019-10-17_19-42-2.jpeg

    Dan wordt over gans de lengte de webbing van 3 mm hard balsa aangebracht.

    upload_2019-10-17_19-43-44.jpeg

    Je ziet duidelijk dat de ribben voorlopig maar voor een gedeelte op de onderste indekking gelijmd is.
    Wordt nadien aangetrokken en met CA vastgelijmd.
    Zo wordt de Philips entry geoptimaliseerd.
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een vraagje, waarom boven wel een harthouten ligger, de indekking boven en onder zijn toch gelijk ?
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een ligger boven volstaat.
    Bij het selecteren van mijn onderste indekking zorg ik dat de hardste kant van het hout op de plaats komt waar normaal een ligger ligt.
    Een D-box met 3 mm indekking plus bovenligger is praktisch onbreekbaar.
    De laatste vleugel die ik op die wijze gebouwd heb (2500 spanw en indekking van 2.5mm en bespannen met koveral) heb ik aan verticale duikvluchten onderworpen die je niet voor mogelijk houdt.
    Gaf geen krimp.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De onderkant van de indekking wordt aangetrokken.

    upload_2019-10-23_18-53-3.jpeg

    Voor deze klus gebruik ik goedkope Chinese lijm.

    upload_2019-10-23_18-54-45.jpeg

    Op de wortelrib wordt aan de kant van de aanvalsboord een versterking aangebracht.
    Een driehoek van 8 mm.

    upload_2019-10-23_18-57-19.jpeg

    Dit met de bedoeling de vleugel, wanneer hij bij sterke schokken, te beschermen tijdens een eventuele schaarbeweging.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Om de luchtremmen mooi te laten samenvallen met de bovenste indekking hoort er een kleine inkeping aangebracht worden in de rand van de indekking.

    upload_2019-10-23_19-3-11.jpeg


    Hier ziet u duidelijk het profiel van de rand van de indekking.

    upload_2019-10-23_19-4-40.jpeg


    Deze indekking wordt zorvuldig aangebracht op de vleugel waar de airbrakes zich situeren.

    upload_2019-10-23_19-9-6.jpeg


    Om deze inkepingen op de randen te bewerkstelligen hoort mijn schaafje aangepast te worden.

    upload_2019-10-23_19-8-28.jpeg
     
    flymax, Lyckele, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Het momentum om de bovenste indekking aan te brengen.

    upload_2019-10-27_11-40-27.jpeg

    Het is een spannende klus.
    Je kunt het een beetje vergelijken met het bakken van een brood.
    Deze fase mag niet mislukken.
    Hoe ga ik te werk?
    Ik gebruik gewone witte houtlijm., dit in tegenstelling met veel modelbouwers die opteren voor contactlijm.
    Ik maak alle contactvlakken vochtig voor ik de lijm aanbreng.
    Dan doe ik lijm op de raakvlakken van de ribben en de boord van de indekking die tegen de webbing komt.
    Vervolgens plaast ik de indekking op zijn juiste positie en neem hem terug af.
    Dan ga ik nogmaals met een penseeltje met water (niet te veel) op de lijmafdukken op de onderkant van de indekking.
    Ik plaats de indekking terug op zijn plaats en begin het geheel op te spannen met elastieken.
    Haaks en diagonaal zodat de buiging er goed inkomt.
    Ik vergat te zeggen dat ik om te beginnen mijn vleugel belast met loodrepen om het kromtrekken te voorkomen.
    Na observatie de boel 24 u laten drogen.

    upload_2019-10-27_11-53-2.jpeg

    Ik bouw wat wash-out in van 4mm vanaf waar de rolroeren beginnen naar de vleugeltip.
    Mijn vorige vleugel heeft dit niet en dit maakt het slepen wat moeilijker.
    Problemen die ik bij mijn Mucha en Kranich III niet heb.
    De Bergfalke vereist zonder wash-out meer bijsturing om hem mooi achter de sleper te houden.
    Ik ben er van overtuigd dat door een beetje Wash-out in deze vleugel
    de Bergfalke zich gemakkelijker zal laten centreren achter de sleper.
    Wat ook de bedoeling is.

    upload_2019-10-27_11-59-32.jpeg
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beslissend moment voor een rechte vleugel :thumbsup:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Na het vlak schuren van de voorkant indekking is het moment aangebroken om de aanvalsboorden te lijmen.
    24 u laten uitharden.

    upload_2019-11-2_19-6-19.jpeg

    Het betreft hier een hard-balsa ligger (300kg / m3) van 8 mm op 20 mm.

    upload_2019-11-2_19-11-22.jpeg

    Eens goed uitgehard wordt de neuslijst in profiel geschaafd.
    Dit met wat overschot om dit nadien met behulp van aanverwante mallen verder uit te schuren.

    Dit hoort er natuurlijk ook bij, tot ergernis van mevrouw.
    Dus op tijd opruimen, die schaafkrullen.

    upload_2019-11-2_19-15-38.jpeg
     
    serge pot, Huibert en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina