bergingsjager de Holland

ik ben al enkele jaren bezig geweest om een mooi schaalmodel van de holland te kunnen bouwen/hebben,

ik ben niet perse een modelbouwer pur sang,
ik wou wel heel graag een model van de Holland hebben.
er is / was nagenoeg niets te koop van wat ik wou.

ja er bestaat een plastic bouwkitje maar die is 29 cm.
ook is er van scaldis een bouwplaat te koop. ook kleine schaal,
ooit heb ik deze wel gekocht, en middels een copy shop laten vergroten naar 1:50

daarmee een start gemaakt maar ontdekt dat ik niet voldoende skills en of geduld had om dit een succes te laten worden.
project was dan ook gestrand.
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-03 om 21.06.52_565d69f7.jpg

tot ik iemand tegenkwam die veel met 3D printen doet.
hem de opdracht gegeven de holland te tekenen en te printen, dit heeft heel wat voeten in de aarde gehad,
en project heeft zeker een jaar in beslag genomen, maar uiteindelijk is er een mooi model van dit schip beschikbaar, zit nog best veel werk aan om het een mooi gelijkend model te laten worden, maar dit gaat me nog wel lukken..
Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-07 om 15.31.33_1a3db159.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-08-18 om 10.49.31_8ec33172.jpg

alle onderdelen:
Schermafbeelding 2024-10-06 113847.png

ik ga het relingwerk zelf opnieuw doen uit messing, ik vind het plastic iets te fragiel. , hoewel het hoofddoel was om het schip als statisch model te hebben, maak ik hem wel geheel rc schroefas Rabousch met 4 blads schroef (50mm) en motor Decaperm 6V zitten er nu momenteel al in, ik probeer hier de vorderingen wat bij te houden.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-09-03 om 12.43.06_d4b15163.jpg

ter info ik heb in m'n jeugd al eens wat met RC bootjes gedaan o.a. de Accapulco van Robbe en de Banckert van Billingboats gebouwd en gevaren maar dat is zo'n 35 jaar geleden daar komt wel m'n keus voor de Decaperm vandaan voor dit model volgens m'n herinnering een mooie compacte motor incl vertraging, qua regelaar moet ik me nog verdiepen wat het beste is wat momenteel te koop is? wordt vervolgd

Louwe, Je schrijft dat je de boot RC wilt maken. Dat houdt in dat je er ook mee wilt kunnen varen. Bedenk dat het een vrij rank schip is en je daarom de opbouw zo licht mogelijk moet proberen te houden. Probeer zoveel mogelijk de zware onderdelen, zoals accu's zo diep mogelijk in de romp te plaatsen. Enig idee wat er aan accu's tussen de spanten past? De 6 Volt Decaperm is een robuuste motor, maar niet zuinig met stroom. Houd er rekening mee dat de accupacks dit aannkunnen. Zorg dat bediening van het roer toegankelijk blijft. Een standaard servo moet sterk genoeg zijn. Zag deze boot ook te koop staan bij ene Kees te drachten. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
inderdaad de mogelijkheid om te kunnen varen zal waarschijnlijk niet vaak gebeuren,, maar moet wel kunnen
het echte schip is ook rank gebouwd dus de vaar eigenschappen zullen inderdaad overeen komen,
er komen daarvoor nog kim kielen op of eigenlijk onder heeft het origineel ook.

heb nog wel iets aan herinnering aan de modelbouw schepen van vroeger, en inderdaad de roer bediening blijft toegankelijk
wel bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd.

die kees die je bedoel is kees van slooten uit drachten en inderdaad via hem is dit schip tot stand gekomen,

voor wie dit model ook wil hebben kan via hem deze set kopen
ik kan eventueel geïnteresseerden met hem in contact brengen mocht de advertentie verlopen zijn..

tips voor wat een leuke hedendaagse zender set is zijn welkom
wil 1 en ander kunnen schakelen dus zal toch snel naar minimaal 10 kanaals moeten denk ik?

heb nog een oude robbe supra maar niet meer van deze tijd denk ik?

ook nog wel 2 pistoolzenders van m,n rc auto periode maar dat vind ik niets voor een schip.

Het vervelende van die Robbe Supra is dat die een een afwijkende neutraalstand heeft, waar sommige apparatuur zoals ESC's moeite mee heeft. Zelf kom ik met 7 kanalen op mijn Bugsier wel uit. Daar zit wel een Beier module in, waarmee via één van de knuppels licht en geluid wordt geschakeld. Maar met een CTI multiswitch zijn er op één kanaal ook 4 items te schakelen. Op mijn coaster Arnafjord bedien ik daarmee radar, navigatieverlichting, dekverlichting en schijnwerper. Gr. Klaas.

ok zal me er eens in verdiepen als ik der aan toe ben
de prijzen van een beetje zender liggen in verhouding met vroeger ook niet zo heel hoog meer

of ik heb nu n beter inkomen / meer zakgeld;)

Louwe, Heb de indruk dat in de kleur van mach. kamer opbouw teveel oranje zit. Humbrolnr 9 komt er dichter bij. Ziet er met kleur gelij, heel anders uit. Gr. Klaas

dat is het lastige met kleuren vinden/ kopen.

maar ook zeker met fotograven het ziet er in het echt beter uit, ik ben wel tevreden met de kleur.

dit is zonder flits en een laagje blanke lak
moet alleen nog 2 luikjes ontvangen, deze waren in andere materiaal geprint (resin) maar dan waren de scharniertjes niet sterk genoeg.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-10-26 om 10.36.31_47eefb1e.jpg

• Like
Reactions: k-k
Back