Bescherming tegen rondslingerend schroefasvet

Bij het restaureren/herbouwen van een politieboot van Colorikits liep ik tegen een mooie oplossing aan om te voorkomen dat schroefasvet -olieresten van de schroefas afslingeren.
Ik kwam uit bij de rubberen zuiger van een injectiespuit. Deze heeft een gesloten voorkant (duwt de vloeistof uit de spuit) en een kamer in de achterkant (voor de bevestiging van de duwstang aan de zuiger).
Door een gat te maken in de gesloten voorkant kan deze om de schroefaskoker schuiven. De kamer in de achterkant doet de rest!

Bijlagen

• 20260106_210548.jpg
    20260106_210548.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 34
  • 20260107_201041.jpg
    20260107_201041.jpg
    235,4 KB · Weergaven: 30
  • 20260107_201052.jpg
    20260107_201052.jpg
    237 KB · Weergaven: 31
  • Like
Reactions: k-k
Handig Gerard! Zelf gebruik ik al jaren doppen van plastic flessen. Toen zat er nog geen statiegeld op. Gr. Klaas.

Bij het restaureren/herbouwen van een politieboot van Colorikits liep ik tegen een mooie oplossing aan om te voorkomen dat schroefasvet -olieresten van de schroefas afslingeren.
Ik kwam uit bij de rubberen zuiger van een injectiespuit. Deze heeft een gesloten voorkant (duwt de vloeistof uit de spuit) en een kamer in de achterkant (voor de bevestiging van de duwstang aan de zuiger).
Door een gat te maken in de gesloten voorkant kan deze om de schroefaskoker schuiven. De kamer in de achterkant doet de rest!
Dat werkt.... Even...

Dat rubber is absoluut niet (echt héél erg niet) oliebestendig, en in contact met olie zwelt het vrij snel op en verliest zijn vorm.

Het idee (een met de as meedraaiende kamer) werkt wél, al moet je wel iets verzinnen om het uitgeslingerde vet weg te halen na het varen. anders is het ook maar een tijdelijke oplossing: zit de kamer vol, dan loopt ie over en slingert alles alsnog in het rond.

Compleet met uitgeslingerd vet. Nog uit het statiegeldloze petflessentijdperk. Gaatje iets kleiner geboord dan de diameter van de askoker. Daarna een stukje weggesneden. Klem je zo op de askoker. Gr. Klaas.

Bijlagen

• 20260108_113718 Vetvanger.jpg
    20260108_113718 Vetvanger.jpg
    222,1 KB · Weergaven: 32
Compleet met uitgeslingerd vet. Nog uit het statiegeldloze petflessentijdperk. Gaatje iets kleiner geboord dan de diameter van de askoker. Daarna een stukje weggesneden. Klem je zo op de askoker. Gr. Klaas.
Ja, jij hebt de slingerkapjes stilstaand, op de askoker.

Gerard heeft ze meedraaiend met de as.
Jouw set-up werkt beter, je kunt er zelfs een bakje onder zetten om het neerdruipend vet op te vangen, en dan werkt ie "oneindig".

Helaas geen plek voor een bakje Bert, dus knippen we een opgevouwen papieren zakdoekje doormidden en schuiven die eronder. Als ik de eerste foto op posting 1 bekijk, dan zit het rubber ding om de askoker. Dat meedraaiende idee kwam van Roel. Gr. Klaas.

Rubber ringetje kan best, Bert.
Nee, rubber kan niet tegen vet.
Klopt.
Maar "heel erg niet " ben ik het niet mee eens.
Bij mijn bootjes houdt het al een paar jaar het vet aan de goede kant.

En ach, anders moet ik ze een keertje vervangen.
Soit.

Rubber ringetje kan best, Bert.
Nee, rubber kan niet tegen vet.
Klopt.
Maar "heel erg niet " ben ik het niet mee eens.
Gewone rubber ringetjes kunnen prima tegen vet, ben ik met je eens.
Die rubber manchetjes in injectiespuiten? Een maand, hooguit. dan zwellen ze op, vervormen ze en worden ze heel erg flexibel (veel TE...).

Ik heb dat probleem bij stoombootje, waar ik dezelfde 20 ml spuit die ik ook gebruik om de koelpomp te "primen", ook gebruik om water uit de bilge te zuigen. Dat water zit wel eens wat olie bij. Dat kost me iedere 1 a 2 maanden zo'n spuit, want dan blijft dat manchet niet meer goed om de plunjer zitten, en dan kun je er niks meer mee.

Ga je zo'n ding om een as zetten die 3 a 4 K toeren draait, dan behoudt het zijn vorm niet, en blijft de olie er dus ook niet in zitten.

Stilstaand (dus dat manchet om de koker) zou het best wel kunnen werken.

Ah, dat zou kunnen .
Geen ervaring mee.

Wel gebruik ik wel eens een injectiespuit om thinner in de verf te mengen en die krijg je daarna ook nauwelijks meer op en neer inderdaad .
Dus het ene rubber is duidelijk het andere niet.

Gebruik al jaren hetzelfde spuitje om de askokers te voorzien van uierzalf. Nog geen tekenen van vervorming rubber. Zuig de uierzalf vloeibaar op en spuit het handwarm in de askokers. Gr. Klaas.

Uierzalf is natuurlijk ook wel wat anders dan (schroefas)vet.
Zou niet best zijn als de boel schraal wordt van uierzalf, haha.

dus, mensen: wil je je rubbertjes soepel houden, gebruik uierzalf.:yes:

Back