Besmet met het helivirus

Hallo mensen, Ik zal mij allereerst maar even voorstellen. Ik ben Maarten, vader van twee kinderen (eentje nog maar net twee weken oud en de oudste 3,5 jaar) Ik ben een maandje terug behoorlijk gepakt door het helivirus doordat ik op ebay zo'n klein fairy dingetje tegenkwam. voor 12 euro thuisbezorgd vond ik dat wel een leuke grap. na een paar crashes, net toen ik het een beetje door begon te krijgen was de staartmotor denk ik niet meer helemaal jofel en draait hij als een gek in het rond.

Toen maar een 3 ch S011 besteld.. net toen ik dat had gedaan dacht ik dat het misschien beter was om een iets serieuzer koptertje te kopen.. Ik ben van plan voornamelijk in de woonkamer te vliegen dus groot kan het niet worden.. stunten is niet aan mij besteed dus werd het een walkera 5#6 2.4ghz. toen sloeg het virus echt toe en heb ik ook een 4#3b besteld en een simulator (preflight) de 4#3 zal nog wel een tijdje aan de grond blijven tot ik de 5#6 en de simulator een beetje onder de knie heb. en dan rustig leren hoveren:-) Ik zat eerst nog te twijfelen over een 4g3 maar dat lijkt niet echt een goede keus te zijn voor beginners.. de 4#3b zal vast een grote uitdaging worden om te vliegen..

Ik ben benieuwd...

Maarten

Maarten

Hoi Maarten!
Wat leuk om te horen dat je ook besmet bent met 1 van de fijnste virussen op deze aardbol.
Hou het in bedwang kerel, want qua kosten kan het aardig uit de klauwen lopen.
Je bent gewaarschuwd!
Wat betreft de keuze van je HM4#3B heb je het erg goed gedaan.
Ik weet even niet welke versie je hebt, maar hoop diegene met Brushless hoofdmotor/alu kop en 2.4Ghz zender.
Die versie heb ik namelijk ook, en kan je vertellen dat ik er nu na dik 400 vluchtjes nog steeds erg gek mee ben.
Weet niet ofdat je het Topic omtrend de HM4#3B op dit Forum inmiddels al hebt doorgelezen, maar zoniet............doen!!
Veel gouden tips daaro en zekers de moeite waard om je HM4#3B nog strakker en beter vliegend te krijgen dat dat ie nu al doet.
Oke..........ik hou op.Kan wel pagina's vol schrijven.
Geniet van je kids en..............van je heli's.
Vr Gr Erwin

Ik heb de metal 2.4 Ghz besteld.. niet de brushless versie.. misschien dat ik er nog eens een brushless van maak als de boel echt uit de hand loopt (dat doet het meestal wel bij mij).. Met drie kleine heli's kan ik in iedergeval lekker aan de slag. Ik ga eerst eens rustig met de 5#6 leren vliegen voor ik me aan de 4#3 waag.

Maarten

Oke Maarten, je bent duidelijk.
Bouw het maar rustig op met je heli vliegen.
Eerlijk is eerlijk...........die HM4#3B is niet de allermakkelijkste om mee te vliegen.
Zit slechts op krap 50 gram, dus dat soort zaken spelen dan wel mee.
Ik heb aan de mijne het 1 en ander versleuteld en nu weegt mijn HM4#3BV2 een krappe 64 gram.
Inderdaad een stukkie zwaarder dan standaard, maar ik vlieg er met windstil weer ook buiten mee, en dan telt elke extra gram mee om de heli een stabieler vlieggedrag te geven.
Daarom gebruik ik ook andere Lipo packs.
Affijn..........blijven oefenen Maarten.
De aanhouder wint!
Vr Gr Erwin

Ben bang dat de 5#6 bij de douane is blijven steken..Ik heb vandaag wel 5 extra lipos in de brievenbus gevonden..maar die vliegen heel erg slecht op zichzelf.:nooo:

Was ook nog even bij 2brothers langsgereden om te kijken of ze een vervangend motortje hadden voor mn fairy..helaas pindakaas. Wel een carbon staafje gekocht om een trainingskruisje in elkaar te zetten voor de 4#3B.. nu nog even naar de hobbywinkel voor een paar piepschuimbolletjes.

Maarten

Laatst bewerkt:
Hmmm... mn 5g6 is inderdaad bij de douane blijven hangen. Ik kreeg het verzoek van de TNT om een factuur terug te sturen. ze geloofden niet dat deze 28 euro kostte zoals helipal erop had gezet...

Ik ben benieuwd of mn 4#3b er nu eerder is dan mn 5g6..

Ik heb gisteren wattenbolletjes gekocht in de plaatselijke freubelwinkel om een trainings kruisje te maken. Ik was op zoek naar piepschuimbollen maar die waren veel te groot. deez bolletjes waren perfect.. ongeveer 1,5 cm diameter en een gaatje erin voor het carbn staafje.. druppeltje lijm erin.. staafje erin.. klaar.

Zo'n trainingskruis kan ik die het beste in het midden aan elkaar plakken met twee componentenlijm? of met een touwtje aan elkaar knopen? hoe groot moet het kruisje? een centimeter of 20?

Maarten

Maarten, ik kan je helaas geen advies geven over hoe het beste zo'n trainings-kruis te monteren...........
Maar kan je wel het advies geven om het NIET te doen............
Zo'n kruis zal je heli behoorlijk instabieler doen maken.
Als ik uit het verleden nog denk aan mijn Walkera 004 FP heli met een kruis eronder.........oei oei oei...
Dan zal de kleine HM4#3B nog veel meer instabieler worden met zo'n kruisje eronder.
Dat is echt het laatste wat je wilt hoor.
Ik wil je echt niet de les voorlezen of je vertellen wat je niet hoeft te doen.Maar ben wel iemand uit de praktijk.
Heb nu bijna 500 vluchtjes gemaakt met mijn HM4#3BV2 en kan je zeggen dat een trainings-kruis eronder absoluut het leerproces in het begin meer had vertraagd dan dat het zou hebben geholpen.
Het beste is gewoon de heli juist afgesteld te hebben staan op voorhand al en oefenen met kleine stapjes in een ruimte die groot genoeg is om niet te snel tegen muren of verwante spullen die er staan aan te zitten op het moment dat het fout gaat.
Het ideaalste is eigenlijk buiten op een grasveld met windstil weer.
En ja, die dagen zitten er genoeg bij met dit seizoen.
Vliegen boven gras met de HM4#3B zal je met crashes een zeer geringe kans geven op schade.
Dat heb ik proefondervindelijk al uitgevonden.
Sukses Maarten.
Vr GR Erwin

Inderdaad, geen trainingskruis gebruiken. Die kleine heli's hebben er meer last van dan dat je er plezier van hebt.

Met de tip om op gras te oefenen ben ik het overigens niet eens. Gras remt te snel te veel af waardoor er juist zaken stuk gaan is mijn ervaring. Het beste is een harde, gladde ondergrond zoals een garagevloer of een parkeerplaats of zoiets. De kans op schade is daar het geringste.

Verder is afstellen het aller belangrijkste. Zonder een goede afstelling vliegen die dingen echt voor geen meter :(

Thanks,

Ik was van plan om eerst een kennis te maken met de 5g6 en dan eerst met de lessen op RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT? te leren hoveren.
dat houd zowie zo in om eerst eens 6 baterijen lang op de grond te blijven zonder trainings kruis....

Ik ga dus geen kruisje eronder maken..

Maarten

Maarten..........heel verstandig om van het trainings kruis af te zien.
Albert Jan, ik kan je uitleg volgen..........maar ben het in dit geval niet met je eens.
Het maakt ook niet uit wie er gelijk heeft, maar gaat mij er meer om wat Maarten er straks het meeste baat bij heeft om zo min mogelijk schade bij crashes te krijgen.
Op zich heb je wel gelijk hoor, maar ik weet niet ofdat je wel eens met een HM4#B hebt gevlogen?
Ik heb echt proefondervindelijk gemerkt dat deze kleine lichte FP heli van slechts 50 gram alle crashes nagenoeg schadevrij doorstaat als de heli in het gras crasht.
Ik vlieg met de mijne namelijk binnen in een Loods op het werk.(harde betonvloer) en buiten met windstil weer (echt een must) boven op gras op een heel groot grasveld.
Buiten boven gras vliegen met harde crashes van een meter of 5 hoogte en dan de heli oncontroleerbaar laten crashen heeft bij mij nog nooit schade opgelevert.
Dat in tegenstelling tot binnen vliegen boven de betonnen vloer.
Komt voornamelijk omdat de heli zo licht weegt dat het eigenlijk bijna geen schade kan krijgen mits de ondergrond ook redelijk zacht is.(zoals gras bijv)
Maar op een harde ondergrond kan er toch nog veel stuk gaan.Ondanks dat zijn eigen massa gering is.
Binnen vliegen omdat het dan altijd windstil is, is natuurlijk het fijnste voor deze heli.
Maar voor iemand die er net mee leert vliegen is ruimte en een zachte ondergrond DE manier om het te leren.
Echt waar.
Let wel dat als je de heli dreigt te crashen (vaak split seconds voordat het gebeurt) trek dan gelijk het gas dicht.
Dat voorkomt echt heel veel kans op schade aan de heli.
Tenzij je denkt vlak voor een crash de heli te kunnen redden door juist het gas erop te zetten.Maar dan ben je vaak al wat meer geoefend.
Dus bijna dreigen te crashen............vlak voor de grond GAS DICHT.
Dat scheelt meer dan een slok op een borrel.Sukses Maarten
Vr Gr Erwin

Erwin, je geeft de oplossing al: gas dicht voor dat' ie de grond raakt. Juist in het begin zul je de neiging hebben om laag te vliegen (1 meter). Het vereist oefening om de juiste reacties te hebben (gas dicht of juist open, tegensturen, etc.)

Ik heb uit eigen ervaring juist de meeste schade opgelopen in het gras omdat ik niet hoog genoeg durfde te gaan. Het was in een aantal gevallen wel redelijk hoog gras trouwens. Dat zal ook niet geholpen hebben. Met een hoogte van ong. 1 meter zul je nauwelijks schade oplopen op een harde ondergrond als de heli maar de ruimte heeft om te glijden. Ik raad trouwens geen enkele onervaren vlieger aan erg hoog te gaan omdat je de orientatie dan snel kwijt bent.

Voor de rest ben ik het met je eens. Van grotere hoogte is zacht beter.

Whoehoee...mn eerste lipos leeg gemaakt

Vanmiddag lag er een mooi pakje in de hal. De 4#3b de 5g6 ligt helaas nog bij de douane ben ik bang. en eigenlijk was ik niet van plan om de 4#3 als eerste de sporen te geven maar ik kon het ook niet laten om de accuutje op te laden. en eens te kijken of hij het deed.

Niet dat ik ook maar een centimeter de lucht in ben geweest. maar toch.Ik had de schriftelijke cursus even uitgeprint. en een mooie plaat gemaakt met een vak waar ik binnen moest blijven. staart op 6 uur houden.. beetje airleron naar rechts en proberen in het vak te blijven.. het viel niet mee naar ik begon er na 3 acuutjes wel aardig handigheid in te krijgen.

Morgen wat meer spelen met wat meer gas erop en dan wellicht voorzichtig de lucht in.

Maarten

Back