Bespan/krimpfolie aanbrengen

Bouw af en toe tijdens langdurige vakantie een vliegtuig. Ben nog van de generatie van zijde en spanlak. Heb een viegtuigje klaar die bespannen moet worden met krimpfolie.
Wat proefjes gedaan maar gaat niet goed, of smelt weg, dus te warm of krimt niet mooi, dus te koud. Gebruik een klein, met teflon bezoolde reissrijkboutje. Mogelijk is de hysterese te groot, dus de intervallen tussen uit en afslaan van de thermostaat
Moet men hiervoor persé de speciale krimpfoliebout gebruiken, hetgeen voor één of 2 keer per jaar een kostbare oplossing is.
Wie geeft raad?
Bedankt Chris
 
Ik gebruik een normale stoom strijkijzer standje 2.5 :) Je moet het vooral leren. Eerst de randen vastzetten zodat het al redelijk strak zit en dan met een fohn het midden gebied laten krimpen is het makkelijkste. Nooit met het midden beginnen want dat wil niet. Als je de randen eerst goed vast zet kan je het midden goed warm stoken totdat je een verkleuring ziet. Heter en het gaat kapot en kouder (dus geen verkleuring te zien) en het krimpt niet goed.

Probeer nog wat stukjes :)
 
Chris,
Een BMI folieboutje kost rond de 32 euro. Daar heb je de rest van je leven plezier van.
Natuurlijk kan het met een strijkijzer maar zoals je zegt, dat heeft zijn beperkingen - en daar moet je aan wennen en mee leren leven óf even investeren in een folie-boutje. Er zullen nu ongetwijfeld heel veel mensen reageren dat het met een strijkijzer "net zo goed en makkelijk kan" maar ik ben het daar bij voorbaat niet mee eens. Ik heb het met beiden geprobeerd en een folieboutje werkt 100% makkelijker. Het temperatuurbereik is nauwkeuriger in te stellen, wordt constanter gehouden en het apparaat zelf is ontworpen om te bespannen - niet om kleding te strijken.

Als je één iemand kunt vinden die zegt dat hij een folieboutje heeft gehad maar weer terug is gegaan naar de strijkbout trek ik mijn woorden direct weer in :-)

Overigens staat hier een hele goede instructie, wellicht dat die je een beetje op weg kan helpen: http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/oracover_gebruiksaanwijzing.html
 
Nauw....... een grotere bout is makkelijker met grotere oppervlakten ;) De folie bout gebruik ik alleen voor kleine hoekjes en op de club, ligt altijd in de auto. Beiden werken even lekker. Het belangrijkste is het gevoel krijgen en het leren. Met een folie bout kan je het ook makkelijk fout doen ;)

Nog een tip: Niet te lang heetstoken. Als je een vouw er niet uit krijgt dan niet continu heet stoken want dat helpt niet. Goed laten afkoelen en 5 min later weer proberen. Als je langer dan 5 sec iets verwarmd helpt het niet meer. Het kan er zelfs minder van worden. Als je op 1 plek bezig blijft dan trekt de hitte in het hout eronder en dan werkt het een stuk minder goed.
 
Belangrijk is de folie die je gebruikt.

Als ik lees smelt weg dan heb je de verkeerde folie.

Koop maar eens oracover en dan gaat het ook met je reisestrijkijzer lukken . :mrgreen:

Ik als veel strijker heb een folien bout maar ik ken verschillende die moeders oude strijkijzer hebben .

Mvg Johan
 
Bouw af en toe tijdens langdurige vakantie een vliegtuig. Ben nog van de generatie van zijde en spanlak. Heb een viegtuigje klaar die bespannen moet worden met krimpfolie.
Er "moet" natuurlijk nooit iets, je kan nog steeds alles bespannen met papier of (kunst)zijde .... ;-)

... men hiervoor persé de speciale krimpfoliebout gebruiken, hetgeen voor één of 2 keer per jaar een kostbare oplossing is. ...
"Duur" is natuurlijk relatief. zo'n boutje kost rond de 30 Euri, en gaat minimaal 10 jaar mee (en zo als jij het gebruikt waarschijnlijk "eeuwig") ... dus is het Cost-of-ownership € 3,-- per jaar en dat is € 1,50 per kist ... en gezien de prijzen van (kwaliteis) folie, met (het voorkomen van) één verpeste bespanning heb je het boutje al ruimschoots terugverdiend ...
 
Zeker. 1 meter oracover kapot maken kost al 1/2 van een boutje. Op beurzen kan het soms nog voordeliger ;)
 
Het is mij nog niet gelukt een gat te branden in de oracover met een folienbout , die kan niet zo hoog . :mrgreen:

De bouten zijn wel iets goedkoper op de beurzen , maar daar kost de oracover ook maar de helft .

Mvg Johan
 
Ik heb 2 jaar geleden zo'n BMI folieboutje gekocht. Daarvoor gebruikte ik altijd een 'moeders strijkijzer'
Ik ben tot de conclusie gekomen: Het folieboutje heb ik 30 jaar te laat gekocht! Wat een verschil. Je kunt fijner in de hoekjes, ligt handzamer in de hand. Volgens mij heb ik er 2 jaar geleden 23 Euro voor betaald...
Goede folie (oracover) is inderdaad wel belangrijk.

Goede folie? Spannend!!

Frank
 
Bedankt voor jullie antwoorden.
Nogal wat verschillende ervaringen. ga het eerst proberen met onze 2e strijkbout die beter in te regelen zal zijn al de reisstrijkbout. Lukt e.e.a. niet dan wordt het toch maar een foliebout.
Chris
 
Als je één iemand kunt vinden die zegt dat hij een folieboutje heeft gehad maar weer terug is gegaan naar de strijkbout trek ik mijn woorden direct weer in :-)

Ja, hier is er één. :rolleyes: Ik dacht een keer, laat ik nou eens zo'n professionele foliebout kopen met een teflon zool. Ik folieën en dat ging inderdaad prima, maar toen ik klaar was zag ik hier en daar deuk-strepen. Wat bleek ... de zool van die professionele foliebout was niet vlak, een beetje hol. Hij raakte alleen met de zijranden m'n vleugel en daar kwamen die deuk-strepen van.

Ik terug naar die winkel waar ik altijd en nog steeds heel enthousiast over ben, om tot de ontdekking te komen dat die foliebouten allemaal geen vlakke zool hadden. Ook werd me gedemonstreerd dat het prima ging met die foliebout die ik gekocht had, dus het lag aan mij ... het zal wel. Met die strijkbout die ik ooit voor 25 piek bij de HEMA kocht gaat het wel goed. Vele wegen naar Rome, enzo.
 
Laatst bewerkt:
Ik natuurlijk gelijk naar boven gerend om mijn boutje te bekijken......een BMI boutje heeft echt een volledig vlakke zool. Het voorste deel is ietsje bol, niet hol. En het is me een raadsel waarom ze wel hol zouden zijn....ik heb nog nooit deuken gemaakt. En heb daar ook niet eerder van gehoord.

Maar goed; ik neem mijn woorden terug. Er zijn mensen die de voorkeur geven aan een strijkijzer. Weer wat geleerd :-) En als ik een nieuwe nodig heb zal ik er zeker op letten want met een holle zool lijkt mij ook niet lekker werken.
 
Die van mij is van Jamara. Zo op het eerste gezicht ziet de zool er vlak uit, maar als je er een lineaal o.i.d. tegenaan houdt zie je een lichte holte ... genoeg om deuk-strepen te maken blijkbaar, als je 'm niet super lichtjes tegen je model houdt.

Het zal niet de bedoeling zijn geweest om de zool iets hol te maken, denk ik ... gewoon geen goed vlakke zool.

Dus Chris ... koop er één van BMI. Die van mij gaat de vuilnisbak in.
 
Vóór het kopen van een ander boutje wil ik toch nog even ingaan op "kwaliteitsfolie".
Heb een stuk, ik dacht van Robbe gekocht. Het was niet de prijs, maar de wat gunstiger maatvoering. Mij is niet gewezen op "betere" kwaliteit. Als deze bestaat hoor ik dat graag. Wat ik wel begrepen heb is dat, wat ik al dacht, de temperatuurstabiliteit belangrijk is. Omdat ik nog niet direct zo'n folieboutje wil kopen, heb meerder dure hobby's, wil ik nog eens met onze andere reisstrijkbout proberen,maar moet ik uit de camper in de winterstalling halen. Iemand schreef over een Bestron reisboutje van kijkshop die goed bevalt. Zie vele Philips Stewardess boutjes op Maktpl. staan. Staat Philips hier voor TEMPERATUURKWALITEIT? Mocht iemand dit weten hoor ik dat ook graag.
Bedankt Chris
 
Ik gebruik alleen nog oracover en oratex .;)
Met andere folien heb ik geen optimale resultaten gehaalt .

Mijn foliebout is van Jamara en gebruik ik alleen voor de randen en kleinere delen .

Voor de rest gebruik ik een elektronische heatgun van Steinel , is per 10 grad in te stellen van 0 tot 650 grad .

Ik folie ook grotere modellen zoals 2,8 m Pipers en daar is een boutje alleen niet te doen .

Oracover krijg je er met een reisestrijkijzer ook wel op .
Maar als je een boutje moet kopen zou ik voor de folienbout gaan .


Mvg Johan
 
Ik heb drie jaar geleden, de eerste keer dat ik ging bespannen, een folieboutje gekocht - ik weet het merk niet, dat staat er niet op, het kwam van HobbyIn. De Teflon laag begint er al af te slijten.
Ik folie daar over het algemeen prima mee. Maar voor een 3-meter zwever had ik folie uit HongKong gekocht, dat scheelt enorm in de prijs voor zo'n lap vleugel. Die vleugel is abachi-ingedekt, en de eerste poging was een ramp, allemaal bellen en blaasjes; heb het toestel eerst een jaar in de kast laten staan en heb het recent opnieuw bespannen (weer met HongKongCover, maar een iets andere soort). Is wel beter gelukt, maar er zijn nog steeds wat blaasjes.
Nou heb ik dus nooit met Oracover een ingedekte vleugel bespannen, en met HongKongCover nog nooit een niet-ingedekte... dus ik weet niet zeker waar de oorzaak zit...
 
dus ik weet niet zeker waar de oorzaak zit...

Onder de abachi zal wel styro zitten.

En dan moet je een folie nemen die je met lage temperatuur kan opbrengen .

Styro geeft een gas af , en die is veel minder bij lage temperaturen .
Of je moet de abachi imprigneren met porenfuller voor het opbrengenvan de folie.

Ook belangrijk is als je zelf een vleugel maakt dat je nooit dichte kamers in je vleugel hebt.
De warme lucht moet altijd weg kunnen. ;)
Ik boor altijd 3 mm gaatjes in de ribben (of groter)

Mvg Johan
 
Waarom porienvuller Johan? Is laagje lak niet voldoende om af te dichten? Of gebruik je vuller om fineer tegelijkertijd ook nog wat gladder te maken?
 
Elk antwoord levert nieuwe vragen op. Vroeger, echt vroeger, bespande ik met zijde en spanlak zoals ik al schreef. Ron van Someren schreef aan Johan "waarom geen laagje lak ipv. poriënvuller. Wat hij schreef had ik ook al wat langer in gedachte alleen met een andere achterliggende gedachte. Balsa is natuurlijk erg zacht en geeft gauw oppervlakte beschadiging. Kan ik zonder probleem eerst een laag spanlak op het hout aanbrengen en daarna de folie of heb jij het over een specile lak.
Ben niet up to date in deze materie maar pak het weer een beetje op.
Chris
 
Porenvuller (Schnellschliffgrund) kruipt in het hout en sluit de poren af waardoor er geen gas van het styro meer door komt .

Het is dun als water en brengt weinig gewicht .

Na het heel licht schuren met korrel 600 kan je dan de folie opbrengen.;)
De oppervlakte word ook iets vaster door de imprignering met porenvuller.

Het werd veel gebruikt voor het imprigneren van modellen waar japanpapier met spanlak op kwam .
Zo kon je het natte papier opbrengen zonder dat het hout nat werd en krom trok .

Een lak ligt voor het grootste deel op het hout en is zwaarder.

Ik heb met de jeugd groep ook wel "Kellergrund" genomen .
67384ad1986dbb78e.jpg


Is in prinzip hetzelfde , was via de firma waar ik werkte heel goedkoop te krijgen , ze vulden gewoon 1 litertje af uit een 100 liter vat voor mij .:mrgreen:

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top