Bespannen Grunau Baby met zijde, VLIEG (SLEEP) foto's etc.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Berrie, 10 feb 2004.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een 3.02mtr Grunau Baby. En dat is leuk.:banana:
    Op een gegeven moet dat ding bespannen worden. Lijkt me. Dat wil ik met zijde doen. Kan iemand mij vertellen hoe dat in z'n werk gaat?
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Dit is wel een tijdje terug maar ik herriner mij dat zoiets gedaan wordt met spanlak (zit nog in het gamma van Graupner denk ik) Zijde op de vleugel leggen, nadat hij feilloos is geschuurd en met een borsteltje spanlak aanbrengen op de zijde. Na het drogen van de spanlak zal de zijde mooi aangetrokken zijn op de vleugel. Ik heb dit nog eens geprobeerd op een toestel met verdunde witte houtlijm met een vergelijkbaar resultaat. Maar waarom geen solartex gebruiken. Die geeft ook die "scale look" en werkt volgens mij veel beter en is makkelijker aan te brengen. En op een zwever van 3 meter zal het extra gewicht echt wel verwaarloosbaar zijn en zelfs kunnen helpen voor een betere penetratie.
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Berrie,

    Leuk project!
    Mocht je wat foto's van de bouw hebben, zou het leuk zijn die hier te plaatsen.

    Kijk ook eens op de site van mijn vliegclubske:
    http://www.aeroclubkennemerland.nl
    Fotoboek > zweefvliegtuigen
    Staan een paar mooie foto's van een Gö-4, ook een klassieke zwever, afgewerkt met zijde. Geeft een bijzonder mooi effect moet ik zeggen.
    Kan je helaas niet vertellen hoe het moet, heb er geen ervaring mee.

    Gerben
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    De foto's komen er. (Als de dig.camera binnen is)

    De zwever op je site ziet er inderdaad practig uit!
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als ik tijd heb zal ik ff een wat beter gestelde vraag "samenstellen" Want dat het met spanlak kan weet ik ook nog wel............ :lol:
    Solartex is toch niet doorschijnend?
     
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Solartex is minder licht doorlatend dan zijde dat is juist. Maar het is ook oersterk en makkelijker aan te brengen dan zijde en spanlak. Er bestaat tegenwoordig ook een "light" versie van die minder zwaar is dan gewone solartex.Herstellingen gaan ook beter. Maar zoals Gerben zei de afwerking met zijde blijft superieur, dat wel. Een klasieke zwever vraagt misschien beter een klasieke manier van bespannen, gewoon een kwestie van smaak. :wink:
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helaas, solartex (de klassieke) is 3x zo zwaar als zijde. Kun je uitrekenen wat dat met de hele kist doet. Dat wil je NIET weten...

    De effectiefste methode is het eerst spanlakken van het hout (behalve de capstrips), daarna vastzetten van de zijde op het hout met verdunde spanlak. De open vakken nog niet lakken! Daarna het dunste tissue (bekledingspapier) nemen -even vochtig maken met een plantenspuit- en net als de zijde met verdunde lak vastzetten. Daarna 8 lagen -verdunde!- spanlak eroverheen. Je hebt op deze manier veel minder lak nodig dan bij zijde alleen. Na iedere 2 lagen even schuren. Op een zwever zie je het papier niet eens. Het papier geeft de vleugel een torsiestijfheid die een weefsel alleen mist.

    Als je deze combinatie afwerkt met 2 componenten kleurlak, dan heb je een duurzaamheid, die je met geen enkele folie evenaart.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Oke, bedankt voor de reacties!

    Ik heb inmiddels bij een medeclubgenood solartex gezien. Dat valt me niet eens tegen, hoe dat staat op een model. Maar op de een of andere manier trekt de nostalgische manier me toch meer. Dus de zijde.

    De combinatie zijde/papier lijkt me inderdaad stevig. Spreekt me wel aan. Ik kan me alleen niet indenken dat een DUBBELE laag minder spanlak absorbeert dan alleen een ENKELE laag zijde. Maar ik ben dan ook maar een simpel boertje. (wat zijn capstrips?) Kan/moet je het hout niet beter eerst met porienvuller behandelen? En dan met spanlak de vochtige zijde vast zetten. Hoe dun maak je de spanlak? Als water of als thinner of als frituurvet. Waar verdun je mee? Moet je de vochtige zijde + papier met spanlak behandelen? Alleen de eerste keer dan denk ik zo. Ik wil eigenlijk de "naturel" kleur behouden, is een afwerklaag dan nog nodig, na ACHT keer spanlakken? :roll:

    Kan je trouwens later nog correcties aanbrengen als de vleugel kromgetrokken is? Ik heb wel eens gelezen dat, als je de vleugel goed warm maakt, deze weer te corrigeren is. Dan af laten koelen in de stand dat ie worden moet.

    Ik had beloofd te schrijven over wat ik al eens ergens gelezen had over dit onderwerp. Het vliegtuig nauwkeurig schuren. Met porienvuller de contactvlakken behandelen. Weer schuren. met verdikte spanlak vochtig gemaakte zijde aanbrengen. Dan drie lagen (verdunde?, kan ik mijn niet meer herinneren) spanlak op de kist smeren. Over tussentijds schuren werd niet gesproken. Ook tussentijdse droogtijden werden niet vermeld. Wel werd vermeld dat het weken kan duren voor de spanlak uitgewerkt is. Er werd overigens vermeld dat eerst de bovenzijde gedaan moest worden, dan de onderzijde en dan de bovenzijde en weer de onderzijde enz...... Kan dat niet in een keer? Zoveel geduld opbrengen is niet makkelijk......... Zeker niet als ik dat straks wellicht 8 keer moet doen........ Dus 16 x

    Je ziet veel vragen, ook al antwoorden. De grunau baby zal pas na de zomer klaar zijn om te bespannen. Dus er is nog tijd voor wat heen en weer gepraat!
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Toch is het zo. Bij zijde alleen wordt de lak door de gaatjes in het weefsel gedrukt en komt als kleine druppels aan de binnenkant te hangen en die kun je nooit meer wegschuren... Het maakt de laag uiteindelijk zwaarder en harder, dus ook nog eens gevoeliger voor barsten en zo. Als je papier over de zijde hebt is de bekleding met minder lak al "dicht" en zo blijft de zaak dus lichter. Minstens zo belangrijk is dat papier en zijde verschillende eigenschappen hebben, die je allebei van bekleding hoopt te krijgen..
    De zijde geeft de sterkte tegen buiging (het verhoogt de treksterkte van de buitenste laag van de vleugel) en het papier geeft de torsie stijfheid, doordat het de draden in het zijdeweefsel ten opzichte van elkaar vastlegt. Het enig materiaal dat dit effect bij hetzelfde gewicht ook bereikt is Mylar, maar daarvoor heb je een totaal andere verwerkings-techniek nodig. Bovendien ziet het er in onbewerkte toestand uit als transparante huishoudfolie. Niet echt iets voor een 'vintage' zwever, toch?

    Capstrips zijn de strookjes balsa die je op de ribben aanbrengt: je hebt bijvoorbeeld 2mm ribben, je maakt dan strips van 2 mm dik en 6 mm breed die je midden op de ribben lijmt. Het resultaat ziet eruit alsof je ribben van 6 mm hebt. Je hebt meer hechtoppervlak voor de bekleding en vanwege de ontstane I-doorsnede van de rib is deze veel sterker geworden bij nagenoeg hetzelfde gewicht.

    Nee, dat is onnodige ballast. De filler is straks je toplaag. Bovendien is het (systematisch) schuren voor het bekleden de beste manier om alles glad te krijgen.

    Nee, de zijde NIET vochtig maken voor het vastzetten, het papier WEL.

    Zo dun als halfvolle melk, met gewone thinner. Als je amylacetaat (nitroverdunning)kunt krijgen, dan daarmee, maar we hebben met thinner ook prima resultaten bereikt.

    Nee, alleen op het hout vastzetten en dan laten drogen. Pas als alles droog is, ga je beginnen met de echte -hele- laklagen op de 'open' stukken.

    Acht verdunde lagen... Het is een goed idee om laatste vier lagen wat flexibeler te maken d.m.v. een paar drupjes wonderolie in de lak. Als je niet met een brandstofmotor vliegt is een 'fuelproofer' -blanke 2K acryllak-niet nodig. Spanlak alleen glanst niet zo hevig, dus het hangt af van wat je zelf wilt...

    Ja, maar het is handiger om de vers gelakte vleugel tijdens het drogen even klem te zetten, zodat deze niet kan kromtrekken. Traditioneel afgewerkte vleugels laten zich het beste in de stoom (handschoenen!) weer in het gareel krijgen. Iets verder torderen dan nodig lijkt want na het afkoelen veert het geheel vaak nog een beetje terug. Het verschilt overigens per model en je moet er toch je eigen 'fingerspitzengefühl' voor krijgen...

    Tja, dit klinkt me allemaal wat moeliijk -en nodeloos zwaar- in de oren, ik zou zeggen , leg het naast mijn beschrijving en doe wat je denkt dat goed is...
    Het tussentijds schuren gebeurt met super-fijn papier (600 of fijner) en is alleen bedoeld om de ruwheid een beetje weg te nemen. Niet door de laklaag heen schuren, want dan kun je weer overnieuw beginnen.
    Uiteraard lak je boven- en onderkant meteen na elkaar, want anders trekt de hele zaak zeker krom...
    O ja, spanlakken gaat heel goed met een klein rollertje: geen strepen meer, minder schuurwerk :D
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Oke, nu komen we ergens! Bedankt voor het verhaal. Een vraagje betreffende je uitleg.

    Nee, alleen op het hout vastzetten en dan laten drogen. Pas als alles droog is, ga je beginnen met de echte -hele- laklagen op de 'open' stukken.

    Je stelt dat de "open vlakken" met spanlak behandeld worden. Maak ik hier uit op dat de dichte vlakken maar een keer of twee behandeld worden? :?:

    Ik had beloofd foto's te plaatsen maar ik krijg het (nog) niet voor elkaar :oops:

    Nu wat vragen over de details van het bespannen. De vleugel is elliptisch. Hoe werk je de randen af?

    De romp is volledig van hout, geen open stukken. Ik neem aan dat je daar geen dubbele bespanning toepast. Alleen zijde lijkt me genoeg.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, nu zie ik het ook.. :oops: helemaal mijn fout, er had moeten staan: Pas als alles droog is, ga je beginnen met de echte -hele- laklagen ook op de 'open' stukken. Gewoon over alles heen lakken dus...


    Zet je onder-bekleding (met lak)vast tot over de rand. Na het drogen met fijn schuurpapier het overstekende deel bekleding op de rand doorschuren(2x, eerst de zijde en later ook weer het papier). Je krijgt zo een mooie, strakke afwerking. Bij de bovenbekleding idem, maar zodanig, dat deze net (1-2 mm.) over de onderbekleding heenligt.

    Nee, alleen papier en op de delen die extra sterk moeten zijn, 20 grams glasweefsel met lamineer-epoxy.
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Het is gelukt! Dit is dan 3 meter hout in de breedte:lol:

    [​IMG]

    Een gezellig dik zwevertje

    [​IMG]

    De remkleppen zijn functioneel, altans op de grond................. :wink:
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik zeg maar een ding

    Mooi :)


    Mark
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Berrie!


    Prachtig :worship:

    Snel verplaatsen naar het schaalforum! :wink:

    jan
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Berrie!


    Prachtig :worship:

    Snel dit draadje verplaatsen naar het schaalforum! :wink:

    jan
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gaat deze schoonheid in montfoort vliegen ?
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het lijkt me leuk als dat zou kunnen. Huckepack lijkt me de enige oplossing. Maar dan wel een huckepack die minstens 28cm hoog is....... Het veld is veel te klein, 40*60m, om te slepen lijkt me. Ik zal wel voornamelijk aan de kust hellingvliegen.

    Groet, Berrie
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ben je gek !, slepen gaat prima in Montfoort, je zult de kist alleen wel in het veld ernaast moeten laten starten. Anders kan je altijd nog aan het elastiek omhoog.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tja, het lijkt me wel geweldig om eens te sleepvliegen. Heb jij een sleepkist met voldoende vermogen om de combinatie binnen 25 meter los te hebben?

    Het zal nog wel even duren voordat de Grunau baby klaar is.
    een elastiekstart zie ik eigenlijk helemaal niet zitten.
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hans Meij heeft een big lift die hier prima mee overweg kan. Ook mijn zwevers gaan dit jaar (hopelijk) met de kist van Hans omhoog.

    En elastiek...sja, tis even wennen ;)
     

Deel Deze Pagina