Bespannen Grunau Baby met zijde, VLIEG (SLEEP) foto's etc.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Berrie, 10 feb 2004.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is wel verrekte koud geweest vandaag.
    En het zicht is hier ook slecht gebleven.
    Dus het valt nog mee :p
     
  2. Matthias

    Matthias Guest

    bij de meeste echte zwevers (twin astir, puchacz, ka7, blanik, ...) heb je bijna voet (rudder) tekort.
    Als je volledige uitslag geeft met je ailerons en je geeft ook volledige voet zal je een klein beetje slippen. dus gewoon volledig rudder geven bij volledige aileron zou ik zeggen.
    p.s.: Mijn vader heeft vroeger op een 1:1 Grunau gevlogen, hij verteld dat get een glijgetal heeft van een baksteen maar dat het een zeer FIJNE kist is om mee te vliegen.

    matthias
     
  3. rumble

    rumble Guest

    Complimenten!

    Op zolder bij mij ligt nog een Baby 2b model. Dit model heb ik gekocht omdat ik mijn 1:1 wilde namaken. Jou Baby lijkt om de mijne. Ik wilde je dit niet onthouden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb 10 jaar op mijn Baby (en de eerder in dit draadje genoemde Sedbergh) gevlogen. De baby heb ik nog. De sedbergh (FFL) niet meer.

    De vliegeigenschappen waren erg vriendelijk. Alleen heeft de Baby een hekel aan snelheid. Tijdens een van mijn demonstratie sleepvluchten (een laagsleep) ben ik bijna verongelukt omdat het rolroer weinig effectief is bij hoge snelheid. Tevens zit je dan in de prop-wash van de sleepkist. Voor de rest is het een super-thermieker. Alleen de Sedbergh thermiekt nog beter. In thermiek gaat hij zelfs de asw's en dg's voorbij.
    De remkleppen zijn in het echt zeer effectief, en een precisie landing is een eitje. Ik heb heerlijke momenten meegemaakt in mijn Baby. Vliegen met ooievaars en op 2800meter hoogte zijn wel de hoogtepunten.

    Nogmaals, mijn complimenten met je model. Voorzichtig ermee.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als het nog eens mooi weer wordt ga ik hem slepen.
    Ik zal er dan lekker flaps bij gooien.
    Of flink steil klimmen
    Dat is voor de zwever makkelijker de eerste keren.

    Ik sta te trappelen maar het weer werk niet mee.

    Maar een mooi model is het zeker, bij de echte loopt het water tussen mijn tanden :p
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Mooi He die echte.
    Alleen deze was die vergeten.

    [​IMG]

    Groeten Han.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wat een leuke foto’s!! Als ik die eerder gezien had………… Gaat je model nog vliegen? Dan kunnen we een baby treffen organiseren!

    Ook leuk om te lezen dat er van die mooie momenten beleeft zijn in de 1:1 baby. Het is toch een kenmerk van onze hobby. Of we nu 1:1 of model vliegen. Iedereen heeft wel van die momenten. Mijn hoogtepunten zijn ook het vliegen met roofvogels. Zoals die ene keer, met 5 buizerds minuten lang in een lekker sloom stijgende bel. En ik op mijn rug in het gras………
    Of vliegend boven een klein dalletje in Engeland. Als de thermiek aantrok ging het de hoogte in. Thermiek weg, dan was er net genoeg wind om te blijven hangen met een infantiel 1.5m zwevertje. En dan kwam ook die nieuwsgierige buizerd er. Net een metertje of twee boven het model, als of er gedekt moest worden. Geweldig. Of dan de eerste keer met vario in Nederland. Had ik het sterkste stijgen gevonden, komt met een noodgang een buizerd aangesuisd die net voor mijn zwever in de remmen gaat. Je schrikt je rot, maar ik zou het niet gemist willen hebben. De week daarvoor vloog ik boven een Zwitsers dal. Steekt er 100-200 meter hoger een arend over, die daarbij enkele rondjes boven waar ik vlieg draait, om vervolgens verder te vliegen. Machtig, ondanks het grote hoogte verschil was er even die speciale verbinding………

    Nog even reageren op de roerreacties. Nu vlieg ik met 65% differentiering. Electronisch dan. Ik ben nu te lui om het echt op te meten. Wat mag dit maximaal zijn? En dan niet aan effectiviteit verliezen.

    Het richtingsroer stuurt voor 50% mee met de ailerons. (Combiswitch) Ik ben van mening dat je deze instelling niet moet overdrijven. Genoeg om het haakeffect tegen te sturen. Anders krijg je wellicht bij het vlak leggen na een bocht te veel richtingsroer tegen?! Levert onnodig slippen op!?

    @ Bertus: Ik popel met je mee. We gaan langzaamaan de goede tijd weer tegemoed. Ik houdt ook met spanning het weerbericht voor de zaterdagen in de gaten. Maar helaas, ik heb geen "de-icing" en "anti-icing" systemen in de Grunau baby, dus a.s. zaterdag is het niet verantwoord de buien te gemoed te vliegen....
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    [​IMG]
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ha Hans, was dat niet op het einde van de zomer van 2004? Dat was met een berg meeuwen! Ik dacht dat die foto mislukt was. Toch niet dus. Leuk.

    Het buizerd verhaal dat ik bedoelde is al zo'n 6-7 jaar geleden.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Berrie

    Ik heb geen nauwkeurige methode gevonden om de verhouding omhoog/omlaag te vinden. Het is een beetje uit te zoeken door snelle rolbewegingen te maken met de combiswitch AF.

    Bij acromodellen zoals F3A-X vliegtuigen is het eea uit te zoeken door verticale rolls te maken en (proberen) te zien of de neus recht omgoog blijft gaan.

    Maar voor zwevers en langzaamvliegende kisten begin ik met 50% dus die 65 is helemaal niet zo gek. Het enige nadeel is dat je rolsnelheid afneemt, zonder dat je haakeffect nog iets afneemt als je de verhouding te groot maakt.

    Ik gebruik bij dit soort modellen ALTIJD een boel rudder bijmixen, ik begin bij 50%, maar types als de Baby (en bvb de Piper) komen de bocht niet om als je dit niet doet en hebben dus wchl meer nodig.

    Een mooie test of een model mooi "volgt" (maar nogmaals dat kan zowel aan de differentiëring liggen ALS de bijmenging van rudder) is vanuit een linkerbocht een rechterbocht inzetten met een flinke roluitslag (zeker 3/4 van vol). Als het model dan mooi met de neus volgt, dan zit je goed. Als je deze manouvre zo timed, dat het moment dat de vleugels horizontaal liggen, de romp precies van je áf vliegt, dan kun je het mooi zien. Het middengedeelte van een figuur "acht" dus.

    Bij een goede verhouding moet je daarna snelle rolbewegingen kunnen maken (van links naar rechts zonder dat je echt een bocht inzet) en dan moet de neus acceptabel rechtdoor gaan en niet zwabberen.

    Als ik mensen leer vliegen (op de 1/1 versies dan) dan laat ik ze deze manouvre ook doen, want dan leren ze aanvoelen hoeveel rudder je bij moet geven bij iedere aileron beweging die je doet. Hoe langzamer je vliegt, hoe groter het haakeffect wordt. Bij extreem lage snelheden kun je beter met rudder alléén vliegen met types zoals een Cessna of Piper!

    Overigens maakt het voor het haakeffect niet uit, of je uitrolt (bvb van een linkerbocht) of een rechterbocht inzet. Een vliegtuig "weet", aerodynamisch gezien, niet wat horizontaal is, de beweging is relatief. In beide gevallen heb je dus hetzelfde percentage rudder nodig.
     
  10. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Klopt, dat was toen. Ik dacht dat je met de buizerds hier ook naar verwees. In ieder geval blijkt weer:
    Vogels houden van modelvliegtuigen :D

    Mijn sleepkoppeling op de Big-Lift is werkend. Ik ben er dus ook klaar voor. Graag nog wel een lesje van Bertus.

    Zie ook:
    http://home.hetnet.nl/~meijhmb/models/modelsbiglift.htm
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    ff een snelle reactie (we moeten zo weg en mijn vrouw zat al van: "moet je weer perse rommelen en je ben nog niet omgekleed.......")

    Richard, ik ga je verhaal bestuderen.

    Hans, later dacht ik nog eens na over de foto. Dit waren toch buizerds. 6 stuks als ik het wel heb. Ik vloog toen aan de zuidkant van de houtwal. De groep viel al snel uiteen en ik kon het eigenlijk niet bij houden met die zwabberkist.

    Het moment waar ik naar verwees vondt plaats op het vliegveld bij Lekkerkerk. Dat toen nog bestond.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hans kom je toch ook mee, met Berrie als we gaan slepen.
    Maar je kan op ons veld zwemmen nu :evil:
    Dus een poosje geduld zal je moeten hebben :cry:
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha, Bertus dat doe ik graag als het zover is.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat is dan hierbij afgesproken!
     
  15. peytr

    peytr Guest

    @Hans

    Kom net een al oud berichtje tegen over Ammeraars die bij jullie vliegen. Ik heb in het geheel geen lokale kontakten en ken die mensen dus niet. Ik vlieg zelf bij RMZC bij Tilburg (zweven en verder niks) en veel aan verschillende hellingen. Wel leuk te weten dat er ook vliegers in Groot Ammers zijn. Met jullie goedvinden wil ik zeker eens op jullie terrein komen kijken. Kan ik wellicht gelijk eens de Baby van Berrie zien vliegen!
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Kan natuurlijk altijd, toestemming vragen is niet nodig (om te kijken dan), je bent er altijd van harte welkom.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Peytr: De Grunau Baby vliegt nog niet op het Monfoortse veld. :cry: We moeten eerst de regelen der sleepkunst onder de knie krijgen. :help:
    @bertus&Hans: Zou het morgen geschikt weer zijn? Het is wel koud, maar mischien kan ik leuk met de skie van de Grunau Baby over de sneeuw glijden! :lol:
    @Richard: Ik was al heel aardig op weg met het instellen van de roeruitslagen. Het geexpirementeer, enkele meters boven een duin (weinig wind), met een nieuwe kist is niet geheel risicoloos. Dus er valt nog wat af te stellen. De "snelle" bochtenwisseling, zonder combiswitch ondersteuning moet nog gebeuren. Snelle bochtenwisseling met de grunau baby...... :rolling: met slepen is wel voldoende hoogte op te bouwen. Je leest de resultaten nog wel!
     
  18. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Leuk draadje,
    Mijn pa heeft vroeger ook op de echte Baby gevlogen en ik herinner me dat hij het inderdaad altijd had over dat je zowel omhoog als omlaag iedereen voorbij gaat.
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    [quote="Berrie@bertus&Hans: Zou het morgen geschikt weer zijn? [/quote]
    Sorry, was net vertrokken voor een weekje vakantie en nu net weer terug. Ik prefereer zelf wel iets hogere temperaturen.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Altijd weer leuk hè, dat enthousiasme van de jeugd . . . :D

    Doet me denken aan de dagen dat ik zelf achter de etc.etc.

    :wink:


    jan.
     

Deel Deze Pagina