Bespannen met spinakerdoek

Model bespannen met vliegerdoek (Spinakerdoek)?

Heeft er iemand ervaring met het bespannen van balsavleugels met vliegerdoek? Het gaat mij vooral om de gebruikte voorbewerking, lijmsoorten om vast te zetten en lakken om te spannen.
Wat is bijvoorbeeld het effect van spanlak op nylon doek?

Groeten, Aart Swolfs

Beste aart ,

Het echte spinakerdoek is niet bewerkt en wat ik weet van vliegerdoek dat is al bewerkt als je er aan vloedt dan is vliegerdoek al glad en knisperend dat krijg je nooit meer strak om een vleugel heen .
Het spinakerdoek dat ik ken is nog niets mee gedaan als je dat gebuikt ,ga je als volgt tewerk leg wel alles klaar wat je nodig hebt b.v. kwast,spanlak, vleugel, schaar, water om het doek nat te maken voor je het op de vleugel zet.
aller eerst knip je het doek op maat en dan zo dat de randen oversteken bij de voor en achterkant van de vleugel,ook de tip niet te vergeten,daarna maak je het doek nat ,dan zet je met spanlak de voorkant vast dat duurt even maar het komt vast te zitten anders maak je eerst een proefstukje, daarna trek je het doek goed strak naar alle kanten terwijl je dan ook alle randen met spanlak vast zet,dan laten drogen ,de volgende dag kan je dan de hele vleugel aflaken met porievuller dat is spanlak met talkpoeder er in die vult dan alles netjes op daarna kun je alles nog eens 2 of 3 x met spanlak na bewerken tot het goed dicht zit en blinkt . ,pasop dat de vleugel dan niet kromtrekt.dit kan ook met nylon maar dat is wellicht zwaarder?
En bespan eerst de onderkant van de vleugel en dan pas de bovenkant dan kun je de bovenste kant iets over de onderkant heen leggen dat is beter voor de afwerking en het gezicht.

Suc 6 Frans S.

Hallo Frans?,

dank je wel voor je reactie, maar ik zeur toch nog even door. Je hebt het over spinakerdoek waar "nog niets mee is gebeurd" en vliegerdoek waar wel "wat mee is gebeurd". Kun je aangeven wat er dan mee wordt gedaan. Het doek wat ik heb komt uit een vliegershop en heeft een vierkant patroontje in het weefsel zitten. Ik weet niet van welk materiaal het is gemaakt, maar het voelt inderdaad een beetje "knisperig" aan. Is het misschien met een laksoort winddicht gemaakt?

Ik heb wat testjes gedaan om het op balsa vast te zetten, maar met alleen wat spanlak of polyurethaanlak gaat het niet echt vast zitten.
Met UHU Holz Express zit het wel lekker vast, maar dan krijg je met spanlak na het lakken allemaal witte vlekken. :roll: Iets wat niet optreed bij lakken met polyurethaan. Maar daar weet ik niet van of het de stof spant zoals spanlak.

Heb je hier nog verdere ervaring mee? Zo niet dan ga ik morgen maar een proefje doen zoals je voorstelde. :worship:

Bedankt en groeten, Aart Swolfs

vliegershop ribstop met vierkantjes is behandeld, lucht/waterdicht gemaakt, en wil daarom slecht lijmen.

Met secondenlijm lukt t meestal nog wel.

Of anders, net zoals de vlieger boys... effe met naald een draad in de weer? ;)

Hoi aart ,

het doek waar jij het over hebt is inderdaad bewerkt en is moeilijk te spannen ,er is spinakerdoek te koop dat niet is bewerkt ,maar je kunt ook japansezijde gebruiken dat is een stuk lichter of tissoupapier.
Wat het vast zetten met spanlak betreft je moet eerst de vleugel in smeren en dan voor je het doek er op zet strijk je eerst nog een beetje spanlak er op en daarna je doek ook als het doek er op zit strijk je weer een keer en dan even laten drogen ,alleen op de randen en later pas de hele vleugel ik heb dit ook altijd gedaan en heb daar nooit geen probleem mee gehad .
ja je kunt ook met secondelijm alles vast zetten maar dan krijg je witte vlekken dat gaf je zelf al aan .
Maar zit je niet bij een club waar zij je die raad kunnen geven ?

Suc 6 Frans S. :pc:

Hoi Aart, ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik heb een gele doek (Japanse zijde?), onbewerkt denk ik en ga deze aanbrengen zoals Frans aanbeveelt. Vroeger heb ik dit ook al eens gedaan, maar het enige wat ik me daarvan herinner is dat het vleugelgeraamte best enkele malen vooraf met poriënvuller behandeld wordt. Dan is de vleugel steviger en heeft ie bij het bespannen ook minder kans op kromtrekken. na dit ga ik alles mooi glad schuren, zodat ik geen doordrukkingen krijg in het vel van lijmdruppen, enz. Verder heb ik ook wat gelezen over ontluchtingsgaatjes tussen de ribben gecombineert met één ontluchtingsgat naar buiten onder het midden van de vleugel, waar hij op de romp zit. Dit om drukverschillen door temperatuur te elimineren en alzo steeds het juiste vleugelprofiel te behouden.
duimen!

Back