Jasper, waarom moeten je lagers "echt" waterdicht zijn???
Dirk, ik betwijfel of ze echt waterdichten lagers [miniatuurlagers} hebben voor modelauto's met oliekeringen, en het moeten nl ook nog eens highspeed-lagers zijn.
John33, er zit en SKF dealer hier in het industriegebied de Wateringse Veld, maar deze verkoopt GEEN miniatuur-lagers, hiervoor is te weinig animo noch van de klant noch van hun zijde. rs lagers [rubber-seal] zijn bij mij weten ook niet waterdicht, sommige seals zijn wel dichter dan andere.
Er is wel een andere oplossing, het probleem zit hem nl in wat voor smering een lager bevat [vet of olie] Met olie maak niet uit wat voor [zelfs met WD-40 of evaqulent], moet je ze direct schoonmaken en opnieuw in de olie doen nadat ze met overvloedig water in contact zijn gekomen. Zijn ze gesmeerd met vet dan heb je wat meer de tijd, hiermee kan je best nog een paar keer door het water heen. Het probleem van water en vet is dat het mayonaise gaat worden, geen voldoende smering en bescherming meer. Dit laatste gebeurd na een tijdje met de lagers die je zo in de winkel koopt het vet is niet waterafstotend genoeg, maar er zijn vetten die dat beter kunnen verwerken, en toch nog voor weinig weerstand zorgt. Komt je modelauto niet boven de 40 a 50 km pu, kan je met zo'n vet redelijk volstaan, en is gedurende een langere tijd onderhoudsvrij. Ik heb een heel rallyseizoen gereden met het zelfde vet er in: sneeuw, regen, bagger en wat al niet meer zonder problemen, ook de snelheid was voldoende [2de in het kampioenschap] en kon makkelijk volgen met rijders die met olie smeerden [iedereen smeerd met olie]. 2 jaar geleden reed ik ook met oliesmering, na een race in Eindhoven met heeeel veeeel water stonden mijn lagers vastgeroest toen ik enkele uren later thuis kwam, ik bedoel maar.
m.vr.gr. Per.