Bestaan er waterdichte kogellagers?

• Topicstarter Topicstarter Jasper van Ittersum
  • Startdatum Startdatum
J

Jasper van Ittersum

Guest
Hai,

Vroeg me af of er échte waterdichte kogellagers bestonden? Waar je dus écht mee door water mee kan zonder dat het gaat roesten? Een beetje een korte vraag, I know, maar waar moet ik het anders zetten ;)

Voor de FG's zijn er lager setjes die water en stof dicht zijn.

Krikke.net zei:
Set van 14 hoogwaardige kwaliteit lichtlopende lagers met rubber afdichting wat zand, water en stof buiten houdt. Deze set bevat alle lagers voor een complete auto 1:5 of 1:6 auto met een aluminium differentieël.

Vergeet waterdicht, dat zullen ze nooit zijn....

Als je de lagers met een rubberen seal pakt zal de 1e keer wel redelijk waterafstotend zijn maar daarna niet meer.

Maar je bedoelt eigenlijk roestvrij en dat kan wel, er bestaan vol-ceramische lagers, dus ceramische lagerschalen en keramische kogels, ze zijn alleen een beetje prijzig.....

Ja hoor er zijn kogellagers met ingebouwde olie-keeringen deze houden het vet binnen en het water buiten ....

Hebben jullie (online)winkels waar ik me kan oriënteren?

Online winkels...denk het niet.

Maar kijk eens op de site van SKF , dat is een van de grootste Kogellager fabrikanten ter wereld.

Wt jij zoekt is een RS afdichting (rubber seal)
Let wel op dat deze afdichting wel wat wrijving geeft !
En dat het maximale toelaatbare toerental oog niet zo hoog is als bij een open lager.
Dit is denk ik geen lager type wat je voor wedstijden moet gaan gebruiken, daarvoor heb je te veel weerstand van de afdichting, dit kost je gewoon vermogen.

skf.com of iets dergelijks.....

Wat is de diameter van de as, waar het lager op moet komen, en de diameter van het huis, waar het lager in moet komen ?

Jasper, waarom moeten je lagers "echt" waterdicht zijn???

Dirk, ik betwijfel of ze echt waterdichten lagers [miniatuurlagers} hebben voor modelauto's met oliekeringen, en het moeten nl ook nog eens highspeed-lagers zijn.

John33, er zit en SKF dealer hier in het industriegebied de Wateringse Veld, maar deze verkoopt GEEN miniatuur-lagers, hiervoor is te weinig animo noch van de klant noch van hun zijde. rs lagers [rubber-seal] zijn bij mij weten ook niet waterdicht, sommige seals zijn wel dichter dan andere.

Er is wel een andere oplossing, het probleem zit hem nl in wat voor smering een lager bevat [vet of olie] Met olie maak niet uit wat voor [zelfs met WD-40 of evaqulent], moet je ze direct schoonmaken en opnieuw in de olie doen nadat ze met overvloedig water in contact zijn gekomen. Zijn ze gesmeerd met vet dan heb je wat meer de tijd, hiermee kan je best nog een paar keer door het water heen. Het probleem van water en vet is dat het mayonaise gaat worden, geen voldoende smering en bescherming meer. Dit laatste gebeurd na een tijdje met de lagers die je zo in de winkel koopt het vet is niet waterafstotend genoeg, maar er zijn vetten die dat beter kunnen verwerken, en toch nog voor weinig weerstand zorgt. Komt je modelauto niet boven de 40 a 50 km pu, kan je met zo'n vet redelijk volstaan, en is gedurende een langere tijd onderhoudsvrij. Ik heb een heel rallyseizoen gereden met het zelfde vet er in: sneeuw, regen, bagger en wat al niet meer zonder problemen, ook de snelheid was voldoende [2de in het kampioenschap] en kon makkelijk volgen met rijders die met olie smeerden [iedereen smeerd met olie]. 2 jaar geleden reed ik ook met oliesmering, na een race in Eindhoven met heeeel veeeel water stonden mijn lagers vastgeroest toen ik enkele uren later thuis kwam, ik bedoel maar.

m.vr.gr. Per.

Hallo Jasper,

echte waterdichte lagers kun je vergeten, als ze echt waterdicht zouden zijn dan draaien ze niet meer. Je zult altijd een spleet houden waar de binnen en buiten ring ten opzichte van elkaar draaien.

Ik gebruik zelf RVS lagers voor in een scheepsas en heb daarvoor een oliekeerring geplaatst die geschikt is voor water, dus met een rvs veer of een ingesealde veer. Dit op aanraden van SKF.

André

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik bedoelde inderdaad geen waterdichte lagers maar roestvrije lagers...

Jasper van Ittersum zei:
Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik bedoelde inderdaad geen waterdichte lagers maar roestvrije lagers...

" zeik mode" Ahum..........

Roest vrij bestaat niet, roest vast wel........

Maakt verder ook niet zo veel uit :lol:

ag ruim 50% zegt roest vrij,, vele fabrikanten promoten rvs ook als roest vrij,, maar rvs staat dus voor roest VAST staal ;)

Back