.
Is dit meschien iets makkelijke?
H - naald
Deze schroef is de afstelnaald van het benzinemengsel voor het toptoerental
L - naald
Deze schroef is de afstelnaald van het benzinemengsel voor het stationair gebied,deze schroef bepaald het opnemen van de motor onderin.
Stationair afstelschroef
Met deze schroef stellen wij het stationair toerental mee af
Starten van de koude motor:
De carburateur smoorklep (servo in middenstand) in stationair positie brengen.
Choke klep van de carburateur of van de luchtfilter adapter bij de Zenoah type 97 geheel sluiten.
Nu op de primer pomp van de carburateur drukken totdat deze geheel gevuld is met benzine.
Trekstarter langzaam aantrekken totdat men weerstand voelt, daarna krachtig door trekken totdat de motor aan wil slaan.
In de regel slaat de motor gelijk weer af.
Nu de chokeklep geheel openen en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.
Starten van de warme motor:
Chokeklep geheel geopend laten staan, een aantal malen op de primer pomp drukken en met de trekstarter door trekken totdat de motor aanslaat.
Carburateur afstelling:
De basis afstelling van de carburateur is op de fabriek ingesteld.
Als door onbekende oorzaak of door het reinigen van de carburateur de beide mengsel schroeven H en L verlopen zijn, moeten deze opnieuw afgesteld worden.
Beide mengsel schroeven H en L voorzichtig en met gevoel geheel indraaien tot de aanslag.
Bij de Zenoah G230RC de H schroef 1½ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
Bij de Zenoah G2D type 97 de H schroef 1⅛ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
Bij de Solo-Tuning de H schroef 1¾ slag en de L schroef 1½ slag uitdraaien.
Bij de Solo-Standaard de H schroef 1¼ slag en de L schroef 1¼ slag uitdraaien.
Daarna de motor op bedrijfstemperatuur brengen door met de auto minimaal 2 tot 4 minuten te gaan rijden.
Als de motor bij het gas geven inhoudt dan loopt de motor onderin te arm, in dit geval moet de L schroef iets uitgedraaid worden.
Komt de motor langzaam stotterend en met sterke rook ontwikkeling op gang, dan staat de motor onderin te rijk en moet de L schroef worden ingedraaid.
Als de L schroef nagesteld moet worden doe dit dan elke keer met niet meer dan een ¼ slag, totdat de motor onderin goed oppakt.
Om het top toerental af te stellen moet de achterkant van de auto opgetild worden zodat de achterwielen vrij zijn van het asfalt, daarna kortstondig volgas geven.
Nu kan gecontroleerd worden of de motor volgas te rijk loopt dan maakt deze een 4 takt geluid(stotterend) en dat gaat meestal gepaard met een sterke rook ontwikkeling, als dit het geval is de H schroef steeds met een ¼ slag indraaien totdat de motor zijn top toerental bereikt, als de motor te arm loopt bovenin dan de H schroef uitdraaien.
Als laatste wordt het stationair toerental afgesteld met de stationair afstelschroef zodat de auto op zijn plaats blijft staan als de motor stationair draait.