Beste beginner Expo/Dual Rate instellingen voor een phoenix 1600 motor glider.

Discussie in 'Beginners' gestart door Doerack, 18 mrt 2018.

  1. Doerack

    Doerack

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Tilburg
    Beste forum-ers,

    Ik ben nieuw in de hobby en onlangs een phoenix 1600 motor glider gekocht. Daarbij een Flysky FS-i6 (beginner) zender. Aansluiten van alle electronica is ondertussen gelukt. Nu ben ik aangekomen bij het instellen van de zender, het is me al gelukt om sommige servo functies om te draaien (reserve channel). Daarnaast High en Low Rates ingesteld op een schakelaar.

    Ik ben nog wel wat aan stoeien met de Dual Rate & Expo instellingen. Nu begrijp ik dat dit deels ook afhankelijk is van eigen voorkeur, en wat voor soort vliegtuig je vliegt, maar zou graag weten in welke richting ik zou moeten denken.

    Dit alles in voorbereiding om een succesvolle eerste vlucht te hebben!

    (Rolroer) Aileron: ?
    (Hoogteroer) Elevator: ?
    (Richtingroer) Rudder: ?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    schakelaar maken die de uitslagen op 75% zet
    30% expo is meestal wel fijn om mee te beginnen... let op dat je de expo goed om zet!! uitslag moet kleiner worden rond 0-punt, niet groter!
     
  3. Doerack

    Doerack

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Tilburg
    En deze uitslag en expo op alle roeren, of zit daar nog verschil tussen?
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Om de kans op een succesvolle eerste vlucht verder te vergroten zou ik adviseren om bij een lokale modelvliegclub langs te gaan. Dan kunnen zij jouw Phoenix 1600 nalopen en helpen met de eerste vlucht..
    Hou er verder rekening mee dat een lipo de huidige buitentemperatuur niet fijn vindt en maar een deel van de capaciteit waarmaakt (eerder leeg lijkt)

    succes met je nieuwe hobby,

    Erik
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vijf elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B. Contributie na één dag terugverdiend.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2018
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    er zijn geen standaard expo instellingen...
    dit is heel erg persoonsafhankelijk.
    Daarnaast is het ook nog afhankelijk van hoe veel uitslag je op de stuurvlakken zet.

    zet je alle uitslagen zodanig groot, dat het NET niet vastloopt, zul je veel expo nodig hebben om normaal te corrigeren..
    zet je de uitslagen minimaal.. heb je geen expo nodig, of zelfs tegengesteld

    In de basis moet je gewoon even van de handleiding uitgaan.
    uitslagen..
    Soms hebben ze er ook wat start expo instellingen bij staan.

    Bij vliegtuigen is er ook standaard maat aan expo, en zijn de kanalen onderling niet afhankelijk...
    dus als jij 100% expo op de elevator zet, en 10% op de aileron, mag dat gewoon...
    Gewoon een keer vliegen, en instellen na de eerste paar vluchten.
    dan is hij ook uitgetrimt, en weet je of alles klopt
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goh, een phoenix 1600 is nu niet bepaald agressief he.
    Meestal zet ik standaard bij het invliegen van een kistje 30-35% op alles.
    Uitslagen niet te groot maar maken dat de volledige uitslag van de servo's wel gebruikt wordt (stuurstang aan de servohevel desnoods een gaatje naar binnen zetten).
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat moeten volgens handleiding de maximale uitslagen van de roeren zijn, in millimeters, of graden?
    Ik zou me er niet te druk om maken, je kunt gewoon zonder deze toeters en bellen, zo is het jaaaaaaren gegaan, het maakt het alleen maar ingewikkelder voor de beginner.
    Maar, als iemand het toestel voor je invliegt (en dat hoop ik ten zeerste), dan kan die persoon er wel voordeel van hebben zoals b.v. Dries hierboven al aangeeft.
    Vlieg je zelf je toestel in (ik zou het niet doen) dan ben je te traag om dual-rate schakelaar om te zetten mochten de uitslagen veel te groot zijn.
    (Permanente) dual-rate en servobregenzing zijn de beste manieren om stelkracht, nauwkeurigheid en stroom te verkwisten.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  9. rotormania

    rotormania

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    roterdam
    Phoenix 1600 is bepaald GEEN beginners toestel houd met een schakelaar de uitslagen beperkt (ik had 3 standen op 60/80/100%)
    beetje vol power haalt hij op zijn sloffen standaard sutop met 4s1300 128km/u gemeten met gps moduul.
    Dus laat je niet verassen!
    Suc7 (6 was gisteren hahaha)
     

Deel Deze Pagina