Beste boorsnelheid afhankelijk van boordikte en materiaal?

Ik ben ik het bezit van een kolomboor (tafelmodel) waarop je met een riem de snelheid in kan stellen tussen 620 - 3100 omw/min. (Huvema HU 13)

Nu vraag ik mij af of iemand een tabel heeft waarin staat wat de beste snelheid is om te boren afhankelijk van de diameter van de boor en het gebruikte materiaal.

Bert

Ik zal proberen een tabellen boekje op mijn scanner te krijgen.
Uit mijn hoofd moet je voor staal tussen de 10 en 30 meter per minuut omtreksnelheid hebben. die 10 meter is voor taai spul en die 30 voor wat zachter staal. Voor aluminium tussen de 50 en 80 meter voor hout en kunststof ongeveer 100 meter per minuut.
Het is ook belangrijk als je diep moet boren dat je regelmatig lost, dit is om de spaan te breken, dan krijg je niet van die lange lintspanen en de boor loopt niet vol. Je kunt ook beter koelen als dit mogelijk is.
v.b. een boor van rond 20 met een snijsnelheid van 30 meter moet 500 toeren per minuut draaien.

Bedankt,
Ik heb me rot gezocht op het internet naar een tabel. Maar zoals het gaat met zoeken kan je alleen iets vinden als je de juiste trefwoorden weet.
Bert

Met alu kan je idd spiritus gebruiken om te koelen. Voor staal heb ik een fles boorolie. Kost weinig, en je doet er jaren mee. Boren gaan langer mee, en worden minder heet.

Back