beste fuel voor GP42 ThunderTigre?

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Goedendag heren modelfanaten,
Waar ik 'vroegah' maar wat deed op brandstofkeuze-gebied, ben ik nu toch wel benieuwd wat waarschijnlijk de beste mix voor deze abc-motor; er zit een glijlager krukas in.(thunderTigre GP42/52euri)

Na 2,4liter opgestookt te hebben in een proef-/inloop opstelling, met afwisselend supervet en iets armer op verschillende toerentallen, met 'afkoelperioden' tussendoor, heeft de motor een mooie loop gekregen. Pikt volgas goed op, en het klemmen 'bovenin' is nu verminderd, zodat 'ie ook met de hand te starten is.

Maar.....op de draaischijf vd carb zit nu al roest! Komt dit doordat dit merk gewoon wat minder is, of ligt het aan de brandstof (Tornado10%)??

greetz, rz :)

Je kan zowizo met minder nitro wel af. 10% is meer dan nodig. Meeste motoren lopen met 0%, en anders is 5% gebruikelijk.

De meeste mensen zijn niet zo tevreden over tornado brandstof. Het merk dat ik vaak lees hier op het forum is coolpower. Er wordt ook veel zelf gemengd. Dan weet je tenminste zeker wat er in zit in welke hoeveelheid.

Gebruikelijk is, 80% methanol en 20% synthetische/castor (wat je zelf maar het beste vindt, of een mix er van). Of 75% methanol, 20% olie en 5% nitro.

In het topic over tornado brandstof is ook wel het een en ander te lezen met betrekking tot dit onderwerp. En met de zoekfunctie is er nog meer over te vinden.

succes.

Hoi,

k'heb en vriend op de vliegclub met hetzelfde motortje als jou en hij vliegt met Klotz. Ik koop dat bij hobbyin in Waalwijk.

Klotz
Per liter € 9.30
Per 5 liter € 43.00

Heeft in grote lijnen dezelfde eigenschappen als MA-10. Heeft additieven tegen roest.Kogellagers hebben daardoor een langere levensduur. De kleur is opvallend rood hierdoor kunnen helivliegers zien hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Klotz is ook geschikt voor vliegtuigvliegers.

Brandstof met Klotz
5 Liter € 13.50
Met 5% nitro € 18.25
5 Liter viertakt € 17.40

www.hobbyin.nl

hi guys
Bedankt voor jullie reacties

:nosmile: Inmiddels ligt de Calmato in topconditie in de garage, en vlieg ik bijna alleen nog met een overpowerde electrozwever(brushless-Lipo) en ben helemaal lyrisch van kunstvlucht en hellingzweven.

De 'problemen met de GP42 (oververhitting etc) hebben gelegen aan de 15cm siliconenslang die ik vanaf het begin aan de demper had. Fijn tegen de oliesmeur, maar de motor wordt wel te heet hierdoor!

groeten, robert :)

Back