Beste manier om een modeltrein te bouwen

• Topicstarter Topicstarter kenc200
  • Startdatum Startdatum
K

kenc200

Guest
Beste frumleden,

Ik heb een modelbaan schaal H0 en wil 2 soorten GVB metro`s maken. Waarvan van ieder type 2 gemotoriseerd en 2 dummies.
Het is voor privégebruik en niet voor verkoop. Daarom ben ik opzoek naar een manier om de modellen te maken. Wat is de beste manier voor mij om de volgende modellen mooi, maar niet al te duur na te maken?

Dit is de Type S1/S2

vb1000.jpg

vb1003.jpg

Dit is de Type S3

vb1001.jpg

vb1002.jpg

Heeft iemand enig idee hoe?
Met een mal (Zo ja, van welk materiaal en hoe maak je het model?)
Met een andere mogelijkheid...?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vriendelijke groet,
Kenc200
kennemans@planet.nl

Misschien zou je een positieve mal kunnen maken van de metro, en daar plastic over vacuum vormen.
Netjes verven.
Een onderstel van een andere H0 trein pakken en daar deze kappen op monteren.

Ik zou je vraag ook eens hier posten: http://www.modelspoorbouw.org/phpbb2/portal.php
Misschien is daar meer kennis in de richting van modelbouwtreinen.

Zeg maar JE hoor ;)

Ik heb eens een projectje gehad om een Canopy (een cockpit kapje van een helikopter) te vacuümvormen.
De Airwolf romp was wellenswaar mislukt (moet nog wat experimenteren met verschillende materialen) maar een canopy ging prima. Zo'n metro heeft ook niet zulke ingewikkelde vormen, Dus ik denk wel dat het lukt.

Zie: Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

Hoe dan ook heb je wel eerst een mal van het model nodig.

Zoals mijn vader ( ik ben de zoon van een spoorwegmodelbouwer) deed:

Uit hout een model maken op schaal, met alleen de grofste details (plaats van de deuren en ramen). Dan uit dik tekenpapier/ heel dun karton hier een precies passende huls overheen maken. Deze opensnijden en plat op dun 0,6-0,8 mm messingplaat lijmen. Nu met de figuurzaag deze vorm uit het messingplaat halen. De uitgezaagde plaat over de houten vorm buigen en kloppen en de naden solderen. Met zoetvijl en schuurlinnen de onregelmatigheden weghalen. Dan de details aan brengen.
Voor trams waren vroeger de HAMO onderstellen perfect om je eigen modellen mee te bouwen. Nu zou ik het niet weten, ik ben al zo'n 35 jaar geleden overgestapt naar de vliegende modellen...

Succes,

Bruno

Hallo.
Op Zondag 19 September as. is er in het HOVM (Haags Openbaar Vervoer Museum) een modelbouwdag. Hier staat oa. een heel fraaie modelbaan van de Haagse Module Groep. Een bezoek is beslist de moeite waard en de toegang is gratis. Verder is er een afdeling model tram en spoor materieel van de Haagse Model Club. Deze vereniging bestaat al sinds 1938! en hebben veel kennis en ervaring in huis. Ook zijn er onderdelen te verkrijgen en zijn de leden zeer behulpzaam om alle gestelde vragen te beantwoorden. Het is een club van zelfbouwers dus geen fabrieksmateriaal. Het HOVM bevindt zich in een oude tramremise aan de Frans Halsstraat hoek Parallelweg. Het is open van 13.00 tot 17.00uur. Vanaf het station Hollandsspoor is het 5 minuten lopen, of 2 halten met de tram. Dit is een unieke kans om eens te bekijken, want dit is 1X per jaar.

Groetjes Hans.

Als het alleen over een tentoonstelling zou gaan, heb je volkomen gelijk. Maar, en dat was verleden jaar ook zo, is het mogelijk om eens te zien hoe spoorweg materieel door hobbyïsten gemaakt wordt. Dat was uiteindelijk de vraagstelling van de starter van deze topic.

Groetjes Hans.

Back