Beste plaats voor de ESC?

Ik ben bezig de electronische onderdelen in mijn Trex500 aan het knutselen.
Nu zit zover alles erin op mijn ESC en mijn ontvangeraccu(4 cellen NiMh 2500mAh) na.

Align geeft aan dat de ESC zowel in de ruimte voor de motor (onder de LiPo), of aan de rechterzijkant geplaatst kan worden.

Als ik mijn eigen fantasie even de vrije loop laat:
Voorin geeft gewicht in de neus maar geen koeling.
Zijkant de downwash blaast er langs, maar geeft gewicht aan 1 kant van de heli.

De vraag is: Wat is beter en waarom? :confused:

mvg,

Erik

Als het gewicht van je ESC bepalend is voor de balans van je heli, is er iets mis. Hoewel je onodig gewicht achter de hoofdas moet zien te voorkomen, is plaatsing van de ESC in de neus ook weer geen noodzaak.

Plaatsing aan de zijkant is zo dicht op de centerlijn, dat je daar niks van gaat merken. Het koelende effect van de downwash is niet super groot, maar altijd beter dan onder de kap. Dus ik zou zeggen: aan de zijkant met dat ding....

Groet, Bert

Ik hang m altijd aan de rechterzijkant van de heli. aangezien de heli toch naar rechts helt vanwege de staartrotor.

Of het bepalend is weet ik niet. Maar het is gewicht, dus dacht ik dat het wel een effect zou hebben op de balans.

Ik hang m altijd aan de rechterzijkant van de heli. aangezien de heli toch naar rechts helt vanwege de staartrotor.

Deze redenering begrijp ik niet helemaal... Ik zou zeggen dat wanneer de heli toch al naar rechts helt dat je hem dan links zou hangen?

Ik vind het een nadeel bij deze (stock)motor de draden aan de bovenzijde van de motor zitten. Je moet echt uitkijken dat er niets tegen de behuizing zit omdat het een buitendraaiende (heet dat zo??) motor is.

grtz Erik

Dat is het leuke van de kabels wegwerken:mrgreen:

Links/rechts maakt echt niet uit, hij zal er echt niet schever/minder scheef van gaan hangen.

En let een beetje op met kabels wegwerken, ty rips schuren op een gegeven moment door de isolatie = vlam
Mooiste is om een sleeve om de servokabels te doen, en dan de ty rips niet te gek hard aantrekken

Ook kabels op een randje van het frame zijn gevaarlijk zonder sleeve, dat randje schuurt zich op den duur ook door de isolatie.

Ik had eerst mijn regelaar onder de kap.
Toen werd hij te heet.
Nu zit hij in de downwash van de rotor en blijft hij prachtig koel.
Ik zeg dus aan één van de zijkanten.

Welke regelaar heb je? toch wel zonder interne bec omdat je een 4cellen nimh pakket als voeding wilt gebruiken

Gewoon de align regelaar. Maar dat komt niet goed dus. (Gisteren al over gehad.)

Heeft iemand een linkje naar goede een BEC of een winkel die ze heeft?

Ik heb wel deze gevonden, maar weet niet of dat te zwaar is, omdat ik al een paar keer een 3A voorbij heb zien komen.
10A BEC

Laatst bewerkt:
Dan hebben we elkaar misschien niet goed begrepen gisteren.
Maar de esc die bij de 500 zit heeft al een interne bec. Dus het draadje van de esc die je in de ontvanger steekt geeft al stroom aan de ontvanger en dus heb je geen aparte voeding nodig.
Ik neem tenminste aan dat dit de esc is die je hebt
RCE-BL70G 70A Brushless ESC X1 (Built-in 5-6V step-less adjustable BEC)

Dan hebben we elkaar misschien niet goed begrepen gisteren.
Maar de esc die bij de 500 zit heeft al een interne bec. Dus het draadje van de esc die je in de ontvanger steekt geeft al stroom aan de ontvanger en dus heb je geen aparte voeding nodig.
Ik neem tenminste aan dat dit de esc is die je hebt

Dat is de regelaar. Ik heb jou dan gewoon goed begrepen hoor! Ik kan met deze regelaar geen extra voeding aansluiten. (Dan moest ik een Jive hebben, zei je erbij ;))

Maar ik kan, wanneer het spul erg warm wordt, wel een externe BEC aansluiten, dan moet ik hem in de ESC alleen uitschakelen toch?

Omdat ik het 4 cellen pakketje nu over heb, kan ik het terugbrengen. En dan omruilen voor een externe BEC. Alleen heb ik die 10A in de winkel gezien. Als dat geen problemen geeft neem ik die mee.

Dat is het leuke van de kabels wegwerken:mrgreen:

Links/rechts maakt echt niet uit, hij zal er echt niet schever/minder scheef van gaan hangen.

En let een beetje op met kabels wegwerken, ty rips schuren op een gegeven moment door de isolatie = vlam
Mooiste is om een sleeve om de servokabels te doen, en dan de ty rips niet te gek hard aantrekken

Ook kabels op een randje van het frame zijn gevaarlijk zonder sleeve, dat randje schuurt zich op den duur ook door de isolatie.

Thanx. Door de sleeve die jij zei schoot me te binnen dat ik nog een doos van dat spul had liggen. (Voor computerkabels). Dus die ben ik er nu omheen aan het zetten.

Back