Beste servo voor onroad 1/10?

Hallo allemaal!

Vroeger heb ik altijd offroad gereden, en daar maakte het vaak niet zo erg uit hoe nauwkeurig je servo was, zolang hij maar sterk genoeg was.

Sinds kort heb ik een onroad auto, welke over de 100kmh gaat, en nu pas merk ik hoe belangrijk het is dat je een nauwkeurige servo moet hebben.

Ik rij met een Traxxas 2075 servo (9kg, 0.17seconden) servo (wel een digitale), maar ik merk dat hij niet heel erg nauwkeurig is. Het lijkt wel alsof hij niet goed naar het middelpunt gaat, waardoor ik steeds bij moet corrigeren. En met hoge snelheden is dat best lastig en vervelend!

Waar moet ik op letten, als ik een nieuwe servo zou kopen voor mijn auto?

Hoe weet ik hoe nauwkeurig hij is? En wat zijn goede servo's?

& natuurlijk ook: Wat kost een ''goede'' servo ongeveer?

Wat voor auto is het waar je een stuur servo voor nodig hebt?
Dit maakt ook uit ivm de keuzes die je maakt.
Goede merken zijn Team Orion, Savox, Hitec, Sanwa en Futaba om er een paar op te noemen.
Een Pro10 vereist een andere servo als een TC.

Mvg Roy

Ik rij nu met een Hong-Nor X10e.
Vooral het feit dat mijn huidige servo niet goed naar zijn middelpunt terug gaat stoort mij.

De savox was in den beginne een populaire servo vanwege de 12 bit resolutie (en dus nauwkeurigheid), de SC1257 is veel gebruikt en snel (0.07sec), zeker voor een snelle auto wil je ook een snelle reactie. Omdat je maar over een electro touring praat kan je ook de populaire low profile servo pakken, de SC1252

Heb je wel een zender met een hogere framerate? Dat scheelt ook in de precisie.

Ik zou geen idee hebben wat voor framerate mijn zender heeft (Ik heb gewoon een goedkoop GT2 zendertje). Ik moet zeggen dat ik dan ook niet bekend ben met dat begrip.

Overigens had een vriend van me nog een Savox SG-0351 (Goedkoop servo'tje) liggen die ik even mocht testen.
Net even een stukje mee gereden, en op hoge snelheden blijft hij nu wel een stuk rechter dan met de Traxxas servo. Alleen merk ik nu dat hij tijdens het optrekken naar rechts afwijkt.

Ik neem aan dat dat niet aan de servo zelf ligt, maar aan de afstelling van mijn wagen (camber, toespoor???). Hoe zou ik dit het makkelijkst kunnen oplossen?

Je het een zgn shaft auto waarbij de momentkrachten van de motor en midden-as het chassis uit balans trekt tot zelfs tordeerd, daarom is in de wedstrijden een snaaraandrijving de betere keuze omdat de momentkrachten meer druk op de achterwielen zet en zo in de bochten links en rechts geen ongelijkheid ontstaat wat met een shaft wel zo is.

O ja, je GT2 kent geen hogere framerate..
De framerate is de tijd waarbij de informatie aan de servo's wordt gegeven en dat is bij veel standaard zenders ongeveer 20msec. Snellere framerates zoals bv. de Futaba (3PK en later) en de Spektrum (DX3R) staat op 5msec. Kleine bewegingen in 20msec zal bij een gewone zender maar 1 keer door komen en zal dus het nodige missen, bij een hogere framerate kan de servo dan 4x een beweging maken waarmee ook de nauwkeurigheid veel beter wordt.

Back