Beste Tablet PC KLEINER dan 10" ?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door sven, 27 feb 2011.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Na 7 jaar trouwe dienst heeft mijn oude ipaq PDA dan toch eindelijk de geest gegeven, dus ik ben opzoek naar een fijne vervanger met de leuke technieken van deze tijd.

    Alleen lijkt het wel alsof Tablet PCs zich tegenwoordig wel heel erg toespitsen op het apple een hak zetten met hun ipad. Waar zijn de mooie zakformaat tabletjes gebleven? Ik heb het al op tweakers.net gevraagd, maar daar heeft blijkbaar niemand een flauw idee over een wat handzamer tablet formaat.

    Ik zocht iets met een Tegra 2 chipset zodat er 1080p op gespeeld kan worden, het scherm moet maximaal 7" zijn zodat het nog normaal in een binnenzak past, en het lieftst draait er Android 3.0 Honeycomb op. Verder vind ik het allemaal niet zo belangrijk.

    De samsung galaxy tab komt aardig in de buurt maar komt kwa prestaties eigenlijk nog NET tekort omdat er geen Tegra 2 in zit.

    Weet iemand misschien wat? Budget tot 1000 euro.
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Sven,

    waarom zou je 1080p content af willen spelen op een scherm wat die resolutie lang niet haalt?
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Mischien toch even geduld hebben .... er zit een hele hoop in de pijplijn, wat vandaag of morgen op de markt komt ...
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    1080p wil ik, omdat ik van het converter gezeur af wil. ;) Ik download iedere week een stapel amerikaanse shows, en ik zou het fijn vinden als ik die gewoon zonder gedoe op een SD kaartje kan kakken zonder dat ik mijn PC er een hele nacht op moet laten kauwen om het compatibel te krijgen met mijn tablet (dat moest ik met mijn oude PDA dus wel).

    En tsja Dirk, er zit altijd wel wat in de pijplijn. ;) Die tegra chips gaan jaarlijks vernieuwd worden, dus kun je wel voor eeuwig op "de volgende" wachten. ;) Ik zou niet weten wat de volgende generatie Tegra nog zou kunnen toevoegen eigenlijk. Misschien 3D zonder bril, maar daar zijn die kleine schermen nog lang niet aan toe kwa resolutie. Tegra 3 gaat blijkbaar 1480p en bluray aan kunnen, dat vind zelfs ik een beetje onzin. ;)
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De komende maanden is er een "explosie" van tablets ... van sommige modellen is er al een beetje bekend ... maar er komen ook "verrassingen" voor de zomer ...
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    En voor de herfst, en voor de winter. ;) Technologie staat nooit stil, tot groot ongenoegen van onze portemonee.
     
  7. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Geef eens een paar voorbeelden en geef eens een paar feiten hier over.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Tegra 3 komt pas in augustus, dus dat duurt nog een half jaar. ;) Wel een fijne site trouwens!
    Ik kom uit op de dell streak 7, alleen vind ik de resolutie een beetje magertjes.
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Koop je toch een Dell Streak 5 lekker klein en verouderd...
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Tsja, wat is er tegenwoordig niet verouderd? Een pre-order?

    De Acer Iconia Tab komt in Q2 uit, met honeycomb 3.0, tegra 2, en een fijne resolutie van 1024 x 600.
    Misschien kan ik daar beter op wachten.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2011
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Volgende week begint de CeBIT weer in Hannover ... altijd weer goed voor "verrassende" nieuwtjes (van, nu nog, minder bekende fabrikanten).
     
  13. edo

    edo

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    BE, Antwerpen
    Kijk eens op Gizmodo of Engadget, daar zijn alle nieuwtjes/releases te zien!

    Grts,
     
  14. michealio

    michealio

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    de bilt, onder utrecht
    de nieuwe Ipad 2
     
  15. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Kan geen 1080p aan, is niet kleiner dan 10", en door het feit dat het apple is gruwelijk overpriced. ;)

    Toch bedankt.
     
  16. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Mijn iPad 1 doet zelfs 1080P afspelen dan moet de iPad 2 dat ook kunnen. Vaak speel ik gewoon 720P af en soms speel ik ook wel is een 1080P film en dat gaat ook zonder problemen op mijn iPad 1, zelfs als ik ze stream vanaf mijn PC via Wifi. Dan moet de iPad 2 dat nog beter kunnen en moet 1080p ook weinig problemen geven lijkt mij.

    Met de prijs van de iPad heb je het toch mis. De iPad is nog steeds een van de goedkopere tablets die te krijgen is en ook nog bruikbaar. Je hebt keus uit 6 varianten en inmiddels zelfs 12. Zit altijd wel een juiste tussen. Al die andere tablets die uitkomen en gaan uitkomen worden bijna allemaal duurder een enkeling die goedkoper wordt. Maar toch nog niet waar kunnen maken. De tablets die goedkoper zijn als de iPad lees je vaak slechte performance verhalen over.

    - Motorola Xoom 838 Euro, duurste iPad 2 799 en heb je nog 2x zoveel geheugen in de iPad ook. Dus vergelijk je dan met ongeveer zelfde specs is de iPad 2 een 140 euro goedkoper. De oude is dan zelfs 260 euro goedkoper.
    - Samsung Galaxy tab 1 (7") die is nu net iets goedkoper geworden als de iPad 1 maar was altijd duurder. Dan nog is het verschil maar een paar tientjes.
    - Samsung Galaxy Tab 2 (10,1") durven ze na de iPad 2 release niet meer uit te brengen zonder aanpassingen en werd ook duurder. Nu hoor je dat ze toch wat lager willen inzetten met de prijs.
    - HTC Flyer 699 net zo duur als de iPad 2 met 3G en 32GB alleen heeft de HTC een kleiner scherm. Van mij moet ie dan ook goedkoper zijn dat is ie niet.

    Daarbij heb je met de iPads altijd een degelijk aluminium behuizing en al die andere Plastic wat vaak goedkoop aanvoelt. Dan nog durven ze meer te vragen bij andere.

    Wat dat betreft ben ik het wel eens dat Apple vaak duurder is. Mac, Ipod's en Iphones maar de iPad is toch behoorlijk een uitzondering op de regel. Plus dat ook wel blijkt want de iPad verkoopt als een trein zelfs weer de nieuwe en van al die andere tablets hoor je alleen maar tegen vallende verkoop cijfers. Als je in America weer de rijen voor de Apple stores zag. Dat zie je niet bij releases van andere tablets. Motorola heeft zelfs de productie terug gedraaid omdat ze te veel maakte en te weinig af worden genomen.

    Als de Ipad gruwelijk overpriced was dan had die niet zoveel verkocht als het nu wordt gedaan. Je mag toch wel noemen dat de iPad de reden is dat de Tablet mark in eens zo gegroeid is. Voor de iPad waren er genoeg tablets geen van alle hebben ze er een markt voor weten te maken. Toch wel weer knap van Apple dat het hun wel gelukt is.
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Echte 1080p of door apple programma's heen gemangelde (apple noemt dat optimaliseren) 1080p? Dat is namelijk een groot verschil. Ik heb een rot hekel aan bestanden converteren, en daar hoopte ik eigenlijk met een nieuwe generatie tablet vanaf te zijn. Dat je met een ipad van een PC (echte PC toch? windows enzo?) kon streamen wist ik niet, dat maakt hem wel weer een beetje interessanter want android doet daar nog een beetje moeilijk over geloof ik.

    Die ipad2 kan volgens mij helemaal geen 1080p aan? Ik lees hier "H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4 and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps". Dus wat voor 1080p filmpjes speel je dan af? Als de limiet bij de ipad2 al op 720p 2.5MBps ligt, dan kan het toch niet best gesteld zijn met de eerste ipad?

    En waarom apple zo goed verkoopt? Tsja.. Waarom kopen mensen dure schoenen van Nike? ;) Merkgeil de kudde achterna is meestal de reden. Ook al moet ik toegeven dat de ipad prijzen inderdaad best meevallen (maar lijkt het erop dat video prestaties daarom ook behoorlijk bagger zijn).

    Maar toch blijft het ding naar mijn smaak veel te groot (en best zwaar). Ik heb hem eens in mijn handen gehad om te graveren en hij weegt behoorlijk door voor zijn formaat, ik vond hem iig niet prettig vasthouden in 1 hand. Dat lukt alleen door voorover te buigen zodat het ding plat op je hand kan liggen, maar lekker achterover geleund in een luie stoel? Dan moet je flink knijpen, of hem op je pens laten leunen, of twee handen gebruiken. Surfen of gamen gaat niet lukken zo. :lol: Ik wilde eigenlijk iets kleiners, 7" krijg je nog net in je binnenzak gepropt, zon ipad moet je weer een tasje/mapje mee leuren. Kwamen ze maar eens met een middenvelder, een iTab ofzo, iets tussen ipad en ipod touch in. Dan zou ik misschien nog wel over de streep gaan kwa apple.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2011
  18. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Het zijn inderdaad wel m4v of mp4 bestanden maar heb daar voor zelf nog niets hoeven converteren. Geen MKV dus, maar de resolutie is gewoon 1920x800 ofzo met die H.264 gebeuren 24fps met AAC audio en volgens mij ligt de bitrate van die films ook hoger als het maximum wat jij aangeeft. Mijn Windows Atom PC heeft er in ieder geval veel meer moeite mee met die zelfde films. Heb wel is VLC geinstalleerd op mijn iPad maar VLC kreeg het niet voor elkaar om filmpjes goed af te spelen in HD formaat. Gewoon de standaard Apple video player werkt perfect. Opzich wel een nadeel dat de iPad opzich maar een aantal video formaten ondersteund maar heb er zelf niet zo'n probleem mee.

    Ik heb er inmiddels ook een Apple TV 2 bij gekocht en dat is ook gaaf incombinatie met een iPad. Wat dan op je iPad staat via Airplay streamen via je Apple TV naar je Televisie of dat nu Muziek, film, foto's of Youtube is werkt allemaal. Daarbij kan je de iPad ook nog als remote gebruiken.

    Een Samsung, Motorola, Blackberry toch ook allemaal te vergelijk met die dure Nike schoen maar die verkopen toch minder... Er zijn er ook genoeg die van die merken helemaal merkgeil zijn.

    Ik had het ook nooit zo op Apple, inderdaad veel te duur dat vind ik hun Mac's, ipods nog steeds. Maar toen toch de iPad gekocht een jaar of wat geleden en moet zeggen die gasten weten er toch wel wat goeds van te maken met hier en daar wat beperkingen maar ja die heb je overal. Dat is met mijn Samsung telefoon met Android ook en die vind ik ook nog is behoorlijk tegen vallen.

    Qua grote is natuurlijk maar net wat je wilt. Ik moet persoonlijk zeggen dat die 9,7" perfect vind voor veel goed bruikbaar. Dan heb ik heel soms dat ik toch even mijn PC gebruik omdat ik het 9,7" scherm te klein vind. Persoonlijk hoeft het van mij dan ook niet kleiner. Ik neem mijn iPad ook bijna overal mee naar toe.

    Ik ben benieuwd of andere merken ook zo iets neer kunnen zetten als de iPad. Vind het toch wel opvallend dat Samsung gewoon zijn release van de Tab 2 heeft uitgesteld om nog wat veranderingen te doen. Die waren neit echt blij met de iPad 2 release. Terwijl de update toch minimaal is van iPad naar iPad 2. Wat platter, dual core, 2 camera's, lichter dan houd het bijna wel op.
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Vaag verhaal, mijn Samsung Galaxy Tab speelt gewoon Full HD H.264 video's direct af, 1920x1080 pixels die de Tab zelf wel kleiner weergeeft. Zonder haperen en sputteren. Het vreet alleen batterijen. :teacher:

    Maar los van het feit of het wel afspeelbaar is, zou de bestandsgrootte en ernstigere beperking vormen. Een beetje speelfilm in Full HD is zeker zo'n 6GB data achteruit voor een acceptabele compressie. Betere kwaliteit zal snel oplopen naar 10GB of meer. En gezien de beperkte snelheid van Micro SD-kaartjes is, gaat dat je grootste belemmering zijn. :yes:
     
  20. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Daarom gingen mijn oren jeuken toen Pasqual zei dat de ipad kon streamen. ;) Als android dat nou ook eens kon, dan was de platform keuze wel gemaakt. Kwa formats wint android het, in tests met de oude 2.2 versie kon android zo goed als alles afspelen.

    Ik wacht op de Acer Iconia Tab A100.
    Die heeft er een sterke Tegra 2 chip in zitten, en een 1024x600px 7" scherm.
    Hij zou ergens eind deze maand moeten verschijnen geloof ik.
     

Deel Deze Pagina