Beste uitvoering voor een F5J

Ik ben recent begonnen met het bouwen van een Bird Of Time.
Doel is uiteindelijk om hiermee aan F5J mee te gaan doen.

Op basis van het originiele design heb ik een kit aangeschaft, en ben begonnen met het bouwen van de romp. Hierin zal uiteraard een motor geplaatst worden die in 30 seconden de BOT op een hoogte van minimaal 200 meter kan brengen.

Ik moet een aantal keuzes maken om uiteindelijk een goed model te hebben voor F5J:
1) Wel/Geen ailerons.
2) Wel/Geen airbrakes.

ad1) Blijf ik bij het orignele design (Stab/rudder) of reduceer ik de vleugel knik tot 2 graden en bouw ailerons in ?

ad 2) Gezien de zweef eigenschappen van de BOT is het denk ik geen luxe om airbrakes te hebben. De vraag is dan eigenlijk hoe groot deze moeten worden en wat de beste plek op de vleugen is ?

Hebben Jullie tips voor me ?

Bedankt Rob.
 
Ii heb er niet zo veel verstand van, maar met ailerons kun je theoretisch een veel beter gecoördineerde bocht draaien. Kortom, geschikter voor wedstrijdtaken.

Verder omhelst f5j een doellanding. De beschikking over een besturingselement dat je daalsnelheid kan regelen is dan ook erg fijn! Kleppen dus!

Nadeel is dan weer het hogere gewicht om een en ander aan te sturen..
 
zelfde dilemma

Vroeger ben ik ook nog van plan geweest een Bird of Time te bouwen.
Ik zat een beetje met het zelfde dilemma.
Ik wou er ook ailerons aan toevoegen.
Na veel piekeren heb ik het project afgevoerd.
Ik had net een Spirit gebouwd en de Bird of Time bleek zo wat het zelfde.
Dit zijn toestellen wat de Amerikanen Floaters noemen.
Typische twee-assers die het liefst als twee-asser vliegt,begrijp je.
Het heeft allemaal met het concept van de vleugel te maken.
Bouwdoos van de Bird of Time ligt hier trouwens nog altijd.
De Bird of Time is een fantastisch toestel waar je naar mijn gevoel niet te veel aan wijzigt (persoonlijke mening).

In plaats daarvan heb ik een ander toestel gaan bouwen.
In een tijdschriftje een mooi plan gevonden en aan de slag.
Dit toestel had een vleugel met ailerons en wolbklappen.
Op het plan had het vliegtuig een T staart.
Ik heb er een V staart uitvoering gemaakt.

Een Bird of Time is nu eenmaal niet geconcipieerd voor ailerons.
Dit is een apart toestel en bouw je liever zoals het origineel.
Enige wijziging in dit geval met meerwaarde zijn remkleppen.
 
Back
Top