besturing duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door Anke Delisse, 30 sep 2015.

  1. Anke Delisse

    Anke Delisse

    Lid geworden:
    30 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    oss
    Wij zijn op het moment met ons profielwerkstuk bezig en daarvoor proberen wij een radiografisch bestuurbare duikboot te bouwen. Wij blijven erg hangen in het vinden van geschikte motortjes met besturing hiervoor. De bedoeling is dat we een schroef kunnen laten draaien, het sturen is nog niet belangrijk. Daarnaast moeten we watertanks kunnen besturen, maar we zijn al erg blij met een motortje dat slechts kan draaien en op afstand bestuurd kan worden. Heeft iemand ervaring hiermee en tips voor ons?

    Anke, Ingmar en Kobus
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hangt er helemaal vanaf hoeveel jullie uit mogen geven, hoe groot de boot moet worden en hoe de boot eruit komt te zien. Ga je voor een redelijk realistisch ogend model of mag het bij wijze van spreken een afgesloten rioolbuis zijn met een schroef aan de achterkant?

    Hou er ook rekening mee dat dit hoe dan ook een vrij prijzig en langdurig project gaat worden, ik weet in ieder geval dat ik dit niet gekozen zou hebben als profielwerkstuk. Er zijn al vaker mensen langsgekomen hier op het forum die een dergelijk werkstuk wilden maken en daar is er volgens mij geen enkele in geslaagd, vooral omdat men zich verkijkt in de hoeveelheid werk en geld die er in gaat zitten.

    Misschien is het beter om een soort blauwdruk/bouwtekening te ontwerpen met een mooi uitgewerkt schema welke onderdelen er ingebouwd kunnen worden, wat hun functie is, en waar ze dan in theorie zouden komen te zitten ( omdat je rekening moet houden met het zwaartepunt). Maak daarbij ook een overzichtelijke materiaallijst met prijzen erbij zodat het budget duidelijk wordt. Als je daar dan een mooi verslag omheen schrijft zou je al een heel eind moeten komen.

    Een fysieke duikboot bouwen gaat gewoon teveel werk zijn in te korte tijd. Je moet enorm veel testen ( waterdichtheid, electronica), en daar heb je gewoon geen tijd voor.

    Mag ik vragen voor welk profiel jullie dit werkstuk maken en op welke school jullie zitten? Ik kom zelf ook uit Oss en heb op het voormalige Mondriaan College gezeten.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    afstand bestuurt ??? rc of met kabel
    rc heb je een zender/ontvanger nodig met kabel niet
    je hebt dan ook geen regelaar nodig gewoon 2 drie standen schakelaars en klaar
    wil je meer dan een pic programma schrijven en die in de boot plaatsen
    sturen met relais gaat maar pwm sturing is mooier
    je kunt dan over 2 draden alle info naar de boot sturen via I2c of serieel (serieel kun je een langere kabel gebruiken)

    gr raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    er staat duidelijk "radiografisch bestuurbare duikboot te bouwen".
    En dat is dus radiografisch, met ontvanger en zender en niet met een kabel.
    Voor een schoolopdracht moet je het ook niet te moeilijk maken.
    Met wat jij schrijft schrik je heel veel beginners af.
    Een boot bouwen doe je niet even in een week, uitzonderingen daargelaten.
    Maar bij een schoolopdracht moet het gewoon functioneel zijn en werken.
    En als het radiografisch wordt zo als ze schrijven ga je niet over kabels beginnen.
    En anders wordt het veel te duur voor studenten.

    Zij willen graag weten wat voor zender, ontvanger en servo's bv.
    Een fc 14 is voor zo een project genoeg.
    Kun je nieuw kopen op op marktplaats of Ebay.
    Gewoon even lezen in het forum dan kom je al ver.
    En laat je niet afschrikken door die gevorderde dingen die hier gemaakt worden.
    Succes

    Hein
     
  5. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Eh... draad-gestuurd is toch veel goedkoper dan radiografisch gestuurd.

    edit: wel iets complexer denk ik. Meer zelf bouwen en waarschijnlijk iets van een microcomputer programmeren.
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Een FC14 zal denk ik al te duur worden voor een schoolopdracht.

    Ik heb hier eventueel een Ace RC jaguar T2D 2 kanaals zender en ontvanger liggen, en een simpele snelheidsregelaar+motor. Moet je zelf nog even een accu bij zoeken. Is maar een 2 kanaals zender dus je kunt enkel het gas aansturen en dan een willekeurige andere functie, je zult dan moeten kiezen tussen duiken of sturen.

    Je kunt overigens ook gaan voor een model wat bij een bepaalde snelheid onder het wateroppervlak verdwijnt, en als je het gas loslaat weer boven water komt, ook wel dynamisch duiken genoemd. je hebt dan geen duiktanks en ook een stuk minder risico dat je boot vol met water komt te staan.

    dat is dan dit idee:
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    dus zo iets in dien aard dan
    [​IMG]
    [​IMG]
    of zo iets kan ook nog ben nu aan een dolfijn bezig en deze komt ook deze week nog klaar
    gr raf
     
    Anke Delisse vindt dit leuk.
  8. Anke Delisse

    Anke Delisse

    Lid geworden:
    30 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    oss
    Danny Mulders alvast super bedankt voor alle tips. Dat het duur zou gaan worden hadden we ons van te voren al gerealiseerd en dat hebben we er (tot een bepaald maximum) wel voor over. Wij zitten op het TBL in 6vwo en doen het voor Natuurkunde. Ons idee was eigenlijk een romp te maken van polyester (set voor boten, glasvezelmatten en polyesterhars). We willen hem dan in de lengte doormidden zagen en door middel van rubbers en klemmen af kunnen sluiten. We weten er wel vrij weinig vanaf en of er een kans is dat we slagen weet ik niet, maar we zijn alle drie erg gedreven het zo goed mogelijk te proberen en er zeker ons best voor te doen. Als jij zegt dat je nog een motor met besturing hebt liggen, is dat heel handig aangezien we niet verder te zoeken naar iets wat we niet weten. Een accu regelen is absoluut geen probleem. Als deze motor afstandsbestuurbaar is en het werkt voor in een duikboot zou dat super handig zijn. Heb je daarnaast misschien wat informatie over dat dynamisch duiken? Dat klinkt namelijk wel erg handig, scheelt een hoop denkwerk met de watertanks.
    Over de grootte btw zaten we te denken zo rond lengte van een halve meter. Is dat een handige/prima grootte?
    Als je daar zin en tijd voor hebt zijn wij ook altijd bereid je een keer op te zoeken voor wat extra informatie.
    Anke
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het dynamisch duiken is vrij simpel uit te leggen. Je zorgt gewoon dat je boot net voldoende drijfvermogen heeft om aan het oppervlak te liggen, en je zet horizontale vinnen op de zijkant van je model ( wel redelijk ver aan de voorzijde). Als je zorgt dat die vinnen in de vaarrichting iets naar beneden wijzen zullen ze bij een bepaalde snelheid je model naar beneden trekken. Omdat je nog wel wat drijfvermogen overhebt zal het model vanzelf weer naar boven komen op het moment dat je het gas loslaat.

    Je romp in de lengte doormidden zagen lijkt mij onnodig ingewikkeld, ik zou er dan eerder voor kiezen om een PVC pijp te pakken, daar dan met polyester een mooie bolle boeg voor te maken en een conisch staartstuk, en dan de staart afneembaar te maken. Aan je staartstuk maak je dan al je electronica vast. Is een stuk betrouwbaarder dan de hele romp doormidden trekken.

    Om een idee te krijgen hoe dit werkt zou je eens kunnen googlen naar 'Robbe Seawolf', dat is een model waar ongeveer hetzelfde principe inzit qua monteren van de electronica.

    De lengte zou ik persoonlijk nemen op 70/80cm en een diameter van 80mm. Je hebt dan voldoende ruimte om je electronica in te bouwen, en je kunt dan nog een beetje schuiven met het zwaartepunt en dergelijke. Omdat je waterverplaatsing groter is heb je ook meer ademruimte wat betreft het uitbalanceren met lood.

    Van mij mogen jullie doordeweeks gerust een keer langskomen om wat extra info in te winnen, ik zit op het moment toch tijdelijk thuis dus ik heb tijd genoeg. Om een dag af te spreken kunnen jullie op mijn profiel een conversatie starten ( geen profielbericht, dat is namelijk openbaar).
     
  10. Anke Delisse

    Anke Delisse

    Lid geworden:
    30 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    oss
    Super bedankt voor de tips alvast, we gaan het er zeker over hebben en ik denk dat het zeker nuttige ideeën zijn. Ik gooi het even in de groep en dan zouden we het denk ik erg leuk vinden een keer langs te komen en daar berichten we dan nog wel over. Super fijn!
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik noem maar een naam als zender, de fc 14.
    Als het maar geen 35 mHz en 2,4 gHz is.
    Een van mijn eerste duikende modellen was gewoon een buis met een dop voor en achter.
    Op de achterkant zat de motor en de techniek vast gemaakt.
    Je hoeft zelfs geen bajonet te hebben.
    Een rubber o ring is genoeg.
    Het duurste zal zijn de zender met ontvanger, servo's en snelheids regelaar met motor.
    Maar die zijn ook gebruikt te koop op internet.
    Voor een buis kun je gewoon een stuk rioolbuis nemen.

    Hein
     
    Anke Delisse vindt dit leuk.
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi,
    hoe ver zijn jullie met je project.
    Schiet het al wat op of gaat het niet meer door?

    Hein
     
  13. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Lijkt me toch meer een Orka dan een Dolfijn Raf als ik zo die foto bekijk :)
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    [​IMG]
    dit is het geworden en dat lijkt echt niet op een orka of een dolfijn hoor
    [​IMG]

    dit is de dolfijn waar ik in die posting naar verwees
    gr raf
     
  15. Anke Delisse

    Anke Delisse

    Lid geworden:
    30 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    oss
    Hallo Hein,
    Het gaat nog steeds door ja. We hebben nu de benodigde elektronica die we nu in elkaar aan het zetten zijn en de laatste dingen aan ons ontwerp te maken en dan proberen we zo snel mogelijk te gaan bouwen.
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Anke,
    maak je de boot statisch duikend of via snelheid dynamisch duikend?
    Ben benieuwd wat het wordt.

    Hein
     
  17. Anke Delisse

    Anke Delisse

    Lid geworden:
    30 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    oss
    Na veel overleg hebben we besloten dat dynamisch duiken ons het veiligst en makkelijkst leek.
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Anke,
    hebben jullie goed besloten.
    Dat gaat het snelste en de minste hobbels moet je dan overwinnen.
    Succes en laat wat foto's zien als je zo ver bent.

    Hein
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    de boven getoonde foto's zijn ook allemaal gewoon op snelheid duikende boten
    omdat we er kinderen mee gaan laten varen in een bassin op tentoonstellingen en we maar twee kanalen terbeschikking hebben per bootje

    gr raf
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    zorg maar eerst dat ze betrouwbaar varen.
    En dan pas anderen er mee laten varen en zeker zorgen dat die dingen drijfvermogen hebben.
    Anders zijn ze zeker weg.

    Hein
     

Deel Deze Pagina