Besturing eerste lijnbesturings kistje

Na al ruime tijd met rc modellen te hebben gevlogen wil ik toch eens lijnbesturing proberen.

Ik heb ergens een tekening gevonden van een heel simpel LB kistje wat denk ik wel geschikt is voor een 0,8cc COX.
De tekening staat hier http://aeromaniacs.com/images/MousePlan.gif

Nu heb ik het houtwerk klaar en heb ik een handgreep en lijn gekocht, maar ik vraag me af hoe ik de besturing op het vliegtuig maak.
Wat voor afmetingen moet de tuimelschijf hebben en het roerhoorntje (uitslag?). Waar moet de tuimelschijf ten opzichte van het zwaartepunt? Waar moeten de lead outs komen?

Ik hoop dat iemand mij hier wat aanwijzingen voor kan geven, zodat de kans op slagen groter is.

Naar mijn ervaring maakt het (voor niet top vliegers) niet zoveel uit waar de lead outs komen, hou ze ongeveer in het midden van de vleugel.
Wel denk ik dat een 0,8 Coxje niet veel kans op succes geeft, de weerstand van de lijnen zijn al haast "onoverbrugbaar" .
Het minimum is toch wel een 1,5 cc om succesvol te beginnen.
Let ook op de vorm van de tank, de voorkeur voor lb is een "op zijn kant liggend huisje" met de outlet in de punt van het dak ...simpel gezegd :D
De punt van het "dakje" moet dan naar naar buiten wijzen zodat de middelpuntvliedende kracht de brandstof naar de outlet perst.

Als je wilt beginnen probeer dan eens aan de tekeningen van een Suls Record trainer te komen, een prima begin.

succes en hou ons op de hoogte.
Grtz,
Jan

Hoi bastiaan,

Welkom op het forum.
Leuk dat je ook een keer LB wilt proberen.
In Nederland beginnen we vaak met modellen die wat meer cylinder inhoud hebben.
Hierdoor kan je dan een wat beter vliegend model bouwen.
De cox modellen vliegen als de motor uit is net zo goed als een piano.

Ik zou je willen adviseren om naar Almere te komen.
Hier worden jaarlijks 2 Lijnbesturings dagen gehouden.
Er is dan altijd de mogelijkheid om onder begeleiding een trainigs model te vliegen

Kijk op lijnbesturing.nl -> aganda voor de datum.
Daar staat 29 september dus dat treft.

Groet Robert-Jan

lijnbestuurd kistje

Na al ruime tijd met rc modellen te hebben gevlogen wil ik toch eens lijnbesturing proberen.

Ik heb ergens een tekening gevonden van een heel simpel LB kistje wat denk ik wel geschikt is voor een 0,8cc COX.
De tekening staat hier http://aeromaniacs.com/images/MousePlan.gif

Nu heb ik het houtwerk klaar en heb ik een handgreep en lijn gekocht, maar ik vraag me af hoe ik de besturing op het vliegtuig maak.
Wat voor afmetingen moet de tuimelschijf hebben en het roerhoorntje (uitslag?). Waar moet de tuimelschijf ten opzichte van het zwaartepunt? Waar moeten de lead outs komen?

Ik hoop dat iemand mij hier wat aanwijzingen voor kan geven, zodat de kans op slagen groter is.

Bastiaan, je weet de weg naar het vliegterrein in Almere. Kom op de LB-dag 29 september, dan kan je worden geholpen met je vragen.

Wat Robert-Jan zegt, dat 0,8cc modellen als de motor uit is vliegen als een piano klopt voor de meeste modellen wel, maar daarom kun je ze ook het beste boven niet te kort gras vliegen, en tenslotte zijn ze niet bedoeld om te vliegen met de motor uit, niet? Vrijwel elk van de honderdduizenden LB-vliegers in de VS is begonnen met 0,8cc modellen, dus het kan echt wel. Of het je op de lange duur veel genoegen zal bieden valt echter wel te betwijfelen, daarom is het advies om met een wat groter model (2,5 - 4cc) te beginnen wel goed, maar aan coxjes kun je echt wel plezier beleven. Voordeel van coxjes, zeker als je boven gras vliegt, is dat ze vaak veel kunnen hebben en dus lang heel blijven.

Bedenk wel dat het model wat je wilt bouwen als racer is ontworpen. Het kan goed zijn dat het daardoor erg geschikt is als trainer, omdat hij niet erg gevoelig op het hoogteroer zal zijn, maar het kan ook zijn dat hij daar te snel voor vliegt. Staat er over de tuimelaar en de leadouts niets op de tekening? Zo nee, laat je dan inspireren door een andere tekening voor de maten van de tuimelaar voor een model als dit. Als het goed is heb ik nog een scan van een trainertje voor een cox-motor, de AVIS. Als je me een PM stuurt mail ik je die toe, maar dat duurt nog even, want volgende week ben ik weg.

In tegenstelling tot wat Algysy zegt is de plek waar de leadouts de vleugel uitkomen wél van groot belang. Voor een trainer is van belang dat de neus van het model daardoor een voldoende naar buiten hangt, om te voorkomen dat het model naar binnen vliegt (want dan kun je niet meer sturen en crash je).

Je zegt dat je lijn hebt gekocht. Er is veel discussie over stuurlijnen voor coxmodellen. Als het gevlochten staaldraad is moet je niet dikker dan 0,008 inch (0,2 mm) gebruiken. Gebruik geen eendraads metalen lijn, dat is te kwetsbaar voor kinken (= een per ongeluk doorgetrokken lusje) als er een kink in de kabel komt moet je de lijnen vervangen! Ik gebruik zelf gewoon ijzergaren of dun vliegertouw voor coxmodellen, en ga dan meestal uit van 7 meter. Als je voldoende lijntrek hebt en het gaat je te snel kun je ze met 30cm per keer verlengen, of andersom inkorten.

Nog enkele tips voor coxmotoren: zorg dat je niet meer dan 1,5 volt op de klem hebt, anders branden je gloeikoppen door. Startaccu's zijn vaak 2 volt, dus dan moet je voldoende snoer tussen accu en klem hebben.
Om goed te lopen heeft een Cox voldoende nitro (minimaal 20%), maar vooral voldoende olie nodig (minimaal 25%). Ook daar is veel discussie over, maar ik vind wonderolie het best en als je al synthetisch gebruikt, nooit meer dan de helft van het totale oliegehalte en de rest altijd wonderolie. Bedenk dat in commercieel verkrijgbare brandstof met veel nitro vaak maar weinig olie zit (vaak niet meer dan 12% of zo) en dan ook nog synthetisch. Daar moet je dus zoveel wonderolie bijmengen dat je op minimaal 25% olie komt. Succes!

Het idee was om een simpel LB modelletje te bouwen. Een COX motortje heb ik liggen met een tankje aan de motor vast. Ik heb eerder dit soort modelletjes zien vliegen met een COX met een vleugeltje uit een massieve plank balse geschaafd/geschuurd.

De tekening van die mouse racer leek op wat ik wilde bouwen, alleen hier staat niets over de afmetingen van de tuimelaar, plaatsing hiervan en van de lead outs en de uitslag.

Ik heb gewoon maar wat gebouwd en hiermee proberen te vliegen.
Ik heb een SIG 1/2a handvat met de standaard DACRON lijnen die hierbij zaten. Ik schat dat de lijnen een meter of 10 zijn.

Bij de eerste poging kwam het model staat de cirkel in en was dus niet te besturen. Na 4 keer de romp gelijmt te hebben gestopt met proberen en een nieuwe romp gebouwd. Op de nieuwe romp heb heb ik wel een kielvlak gemaakt wat schuin staat en ik heb de motor een paar graden naar buiten gericht.

Vanavond weer geprobeerd te vliegen en nu vliegt het. Het is goed te besturen en vliegt niet lastig. Zwaartepunt was ik voor het vliegen vergeten te checken maar lijkt wel ok, het ligt ver naar voren (1,5cm vanaf de voorlijst op 7,5cm koorde).

Voor het coxje (en ook nog wat andere kleinere motortjes) heb ik brandstof met 20% wonderolie en 30% nitro.

Zie de foto`s van de creatie. Geslaagd dus!!! Morgen weer vliegen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zwaartepunt op 20% klinkt nagenoeg ideaal.

De 'sweepback' van de leadouts wordt bepaald door het doorhangen -t.g.v. de luchtweerstand- van de lijnen.
Daarom hebben kunstvluchtmodellen dan ook verstelbare leadouts, zodat de hoek optimaal getrimd kan worden.
Alles aan een goede stunter is instelbaar.

Vanwege dat naar binnen komen: hoeveel tiplood heb je gebruikt?

Met teveel rolt de kist duidelijk rechtsom, zodra je flink up geeft.
Met te weinig krijg je geen lijntrek

Overigens hebben die dacron (~nylon) lijnen een stuk grotere luchtweerstand dan staal van .008".
Ze hangen dus een stuk verder door.
Ook veren ze een stuk meer, waardoor het sturen tamelijk onnauwkeurig gaat.

Motor sidethrust en richtingsroeruitslag doen een (te) grote aanslag op de beschikbare trekkracht.
Je snelheid zakt en daarmee weer je lijntrek.

Geen sidethrust, richtingsroeruitslag maar voldoende tiplood en een goede instelling van de lead outs geven ook lijntrek, maar zonder verliezen.

Als ik je tweede foto zie, klopt het dan dat er knikken in je leadouts zitten?

Laatst bewerkt:
De foto`s zijn nu wel te zien als het goed is.

Er zit op dit moment helemaal geen tiplood op en er lijkt wel voldoende lijntrek. Ik merk geen negatieve invloed van de side thurst en kielvlak onder een hoek op de snelheid. Het model lijkt aardig snel.

De lijnen lijken inderdaad veel luchtweerstand te hebben, ze blijven aardig achter.

Er zitten op de foto inderdaad knikken in de lead outs. Dit is niet bewust gedaan, maar per ongeluk gebeurd tijdens een landing. Dit is nu gemaakt van 0,8mm verstaal en wil ik nog vervangen door korte stukjes staal kabel.

Vandaag nog wat vluchtjes gemaakt en alles ging goed.

Als een mouseracer met een geprepareerde Cox én aan metalen lijntjes fullspeed gaat heb je geen tiplood nodig. Een trainer met een gewone Cox gaat echter lang niet zo hard én de dacron lijnen hebben weerstand, hangen door, en hebben daardoor het effect om de neus van het model wat naar binnen te trekken. Misschien komt het model bij gewoon vlak vliegen nu niet naar binnen, maar als het wat harder waait en je wat hoger vliegt (waardoor de wind onder de vleugel kan komen), loop je wel de kans dat dat gebeurt. Ik zou dus, als je dat nog niet gedaan hebt, tot wat tiplood aan de buitenste tip bevestigen. 10 gram lijkt mij voor dit model voorlopig voldoende.

Back