Wat Robert-Jan zegt, dat 0,8cc modellen als de motor uit is vliegen als een piano klopt voor de meeste modellen wel, maar daarom kun je ze ook het beste boven niet te kort gras vliegen, en tenslotte zijn ze niet bedoeld om te vliegen met de motor uit, niet? Vrijwel elk van de honderdduizenden LB-vliegers in de VS is begonnen met 0,8cc modellen, dus het kan echt wel. Of het je op de lange duur veel genoegen zal bieden valt echter wel te betwijfelen, daarom is het advies om met een wat groter model (2,5 - 4cc) te beginnen wel goed, maar aan coxjes kun je echt wel plezier beleven. Voordeel van coxjes, zeker als je boven gras vliegt, is dat ze vaak veel kunnen hebben en dus lang heel blijven.
Bedenk wel dat het model wat je wilt bouwen als racer is ontworpen. Het kan goed zijn dat het daardoor erg geschikt is als trainer, omdat hij niet erg gevoelig op het hoogteroer zal zijn, maar het kan ook zijn dat hij daar te snel voor vliegt. Staat er over de tuimelaar en de leadouts niets op de tekening? Zo nee, laat je dan inspireren door een andere tekening voor de maten van de tuimelaar voor een model als dit. Als het goed is heb ik nog een scan van een trainertje voor een cox-motor, de AVIS. Als je me een PM stuurt mail ik je die toe, maar dat duurt nog even, want volgende week ben ik weg.
In tegenstelling tot wat Algysy zegt is de plek waar de leadouts de vleugel uitkomen wél van groot belang. Voor een trainer is van belang dat de neus van het model daardoor een voldoende naar buiten hangt, om te voorkomen dat het model naar binnen vliegt (want dan kun je niet meer sturen en crash je).
Je zegt dat je lijn hebt gekocht. Er is veel discussie over stuurlijnen voor coxmodellen. Als het gevlochten staaldraad is moet je niet dikker dan 0,008 inch (0,2 mm) gebruiken. Gebruik geen eendraads metalen lijn, dat is te kwetsbaar voor kinken (= een per ongeluk doorgetrokken lusje) als er een kink in de kabel komt moet je de lijnen vervangen! Ik gebruik zelf gewoon ijzergaren of dun vliegertouw voor coxmodellen, en ga dan meestal uit van 7 meter. Als je voldoende lijntrek hebt en het gaat je te snel kun je ze met 30cm per keer verlengen, of andersom inkorten.
Nog enkele tips voor coxmotoren: zorg dat je niet meer dan 1,5 volt op de klem hebt, anders branden je gloeikoppen door. Startaccu's zijn vaak 2 volt, dus dan moet je voldoende snoer tussen accu en klem hebben.
Om goed te lopen heeft een Cox voldoende nitro (minimaal 20%), maar vooral voldoende olie nodig (minimaal 25%). Ook daar is veel discussie over, maar ik vind wonderolie het best en als je al synthetisch gebruikt, nooit meer dan de helft van het totale oliegehalte en de rest altijd wonderolie. Bedenk dat in commercieel verkrijgbare brandstof met veel nitro vaak maar weinig olie zit (vaak niet meer dan 12% of zo) en dan ook nog synthetisch. Daar moet je dus zoveel wonderolie bijmengen dat je op minimaal 25% olie komt. Succes!