Besturing kraan, anker etc proportioneel of met switch?

Rob

Forum veteraan
Voor de besturing van de kraan en anker van de Norderney heb ik de beschikking over kleine regelaartjes. Is het gebruikelijk om deze zaken met variabele snelheid (proportioneel) of met vaste snelheid (switch) aan te sturen?

Ik stel me zo voor als dat het hijsen en vieren wel regelbaar mag zijn :)
Het draaien [zwenken] dus dat mag wel met een konstante snelheid hoor :idea:
Maar er is niemand die je verteld als dat beiden niet of wel mag hoor :wink:
Dus allebeide regelbaar zou mijn voorkeur zijn indien mijn zender het toelaat natuurlijk he.
Verders veel sukses toegewenst.
mvg Frederik :D
P S het anker wel met een vaste snelheid hoor dus niet te hard en nioet te zacht :idea:

Mits je de aandrijfmotoren met de juiste vertraging gebruikt kan je ze gewoon aansturen door te schakelen, en hoeft er geen regelaar tussen.

Ik heb de regelaars voor doel al dus het gaat niet om de goedkoopste manier van aansturen. Ik wil dus eigenlijk weten of een 'echt' anker en een 'echte' scheepskraan met constante snelheid of variabele snelheid worden bediend...

Bij constante snelheid kan ik dan volstaan met een schakelaar op de zender (goedkoop), voor variabel moet je haast wel een Futaba draaipotmeter aanschaffen...

Hoi

Ik heb bij mijn Witte Zee het met een switch gedaan omdat mijn kraan niet naar binnen hoeft te draaien dus hij kan bijna 90 graden naar buiten draaien.

Groeten Justin

@Rob:
Als je je anker op een rol naar binnenhaalt is het wellicht aan te bevelen om dit met een regelaar te doen. De laatste decimeters van je ankerketting gaan nl. het hardst omdat er al een stuk ketting op je as is gewonden en de diameter van de as + ketting groter is. Je anker gaat dan met een behoorlijke rotgang naar binnen.

M.b.t. de lier van de kraan: Het werkt wel prettig als de snelheid hiervan te regelen is, ik heb dat bij de Kormoran ook gedaan. Zo'n klein regelaartje van Conrad is daar prima voor.

Eventueel kan je een en ander combineren: een servo met schakelschrijf en microswitch achter zo'n miniregelaar zetten; in de ene stand stuurt hij de ankerlier aan, in de andere stand de lier van de kraan. Dan heb je maar één regelaartje nodig. Het draaien van de kraan kan zonder regelaar, als er maar een behoorlijke vertraging op de motor zit.

Ik heb 4 regelaars voor de Norderney http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=36492 dus het gaat me nog steeds niet om de investering...

Voor het anker lijkt me het advies van een regelaar inderdaad verstandig, wordt dus proportioneel.
Voor de hijslier geldt eigenlijk hetzelfde, wordt dus proportioneel.
Voor het draaien van de kraan wordt het dus met constante snelheid, wordt een switch.

Nu kan ik volstaan met een 2e schuifregelaar op de zender aan te schaffen, schakelaar heb ik...

Back